Kouluopetuksessa aikaistetaan numeroarvostelua oppilaiden yhdenvertaisuuden takia. Usein myös kodit arvostavat koululaisen osaamisen täsmällistä arviointia. Numeroarvostelussa on kuitenkin kääntöpuolensa, kertoo Jyväskylän yliopiston tutkimus.
Sen mukaan heikot matematiikan arvosanat voivat heikentää oppilaiden itsetuntoa ja sitä kautta lisätä tunne-elämän pulmia. Ongelmia voi tulla myös kaverisuhteissa erityisesti pojilla.
Tutkijoiden mukaan numeroarviointi saa lapset vertaamaan omaa osaamistaan luokkatovereihin, mikä voi aiheuttaa huonommuuden tunteita paremmin pärjäävien oppilaiden rinnalla.
Tutkijaryhmä seurasi 10–13-vuotiaiden lasten kehityspolkua neljänneltä seitsemännelle luokalle. Mukana oli noin 560 koululaista.
Aineistona tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistoon kuului opettajien arvioita oppilaiden tunne-elämään ja kaverisuhteisiin liittyvästä oireilusta, matematiikan ja äidinkielen numeroita sekä oppilaiden arvioita itsetunnostaan.
Tulosten perusteella matematiikan arvosanat heijastuvat itsetuntoon sekä tytöillä että pojilla. Esimerkiksi hyvät numerot 5. luokalla ennustavat vahvempaa itsetuntoa 6. luokalla. Se näkyy tyytyväisyytenä ja myönteisenä asenteena itseä kohtaan.
– Heikot arvosanat puolestaan heikentävät itsetuntoa sekä tytöillä että pojilla. Ne johtavat herkemmin kokemuksiin siitä, että on huonompi kuin muut ikäisensä, tiivistää yliopistotutkija Riitta-Leena Metsäpelto Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta.
Sen sijaan äidinkielen numeroilla ei havaittu vastaavaa yhteyttä itsetuntoon.
