Opettajilla on kiireiset viikot meneillään. Kouluvuosi päättyy pian, juhlasalissa lauletaan suvivirttä ja oppilaille ojennetaan todistukset.
Yhä useammassa koulussa on siirrytty sanalliseen todistukseen perinteisen numerotodistuksen sijaan.
Opetusneuvos Erja Vitikka opetushallituksesta kertoo, että tällä hetkellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka moni alakoulu koko maassa on lopettanut numeroiden antamisen kokonaan tai osittain.
Perusopetusasetus vuodelta 1998 määrittää sen, että todistus on annettava keväällä, mutta mahdollistaa sanallisen tai numeroarvioinnin käytön 1-7 -luokilla.
Kunnat voivat päättää siis itse, annetaanko sen kouluissa numero- vai sanallinen todistus. Ainoa poikkeus on se, että vuosiluokilla 8 ja 9 on annettava numerotodistus.
Arviointia halutaan kehittää
Miksi sitten moni koulu on luopunut numeraalisesta arvostelusta?
Vitikan mukaan yksi syy lienee se, että arviointi on noussut yhdeksi keskeisimmäksi kehittämisteemaksi vastikään toteutetussa opetusssuunnitelmauudistuksessa.
Opetushallitus avasi vuonna 2014 opetussuunnitelman perusteissa yksityiskohtaisemmin oppilaan arviointia lainsäädännön mukaisesti ja tämä on Vitikan mukaan pistänyt liikkeelle kunnissa keskustelua arvioinnin uudistamisesta.
– En puhuisi buumista, mutta teemme parhaillaan opetussuunnitelmauudistuksen seurantaa, jonka myötä tarkastelemme myös, missä muodoissa arviointi annetaan eri kunnissa.

