Suomalaisten nuorten Pisa-tutkimusten tulokset ovat heikentyneet useamman vuoden ajan. Erityisesti poikien oppimistulokset ovat laskeneet rajusti, kun taas tyttöjen tulokset ovat edelleen maailman kärkiluokassa.
Osa poikien oppimistulosten heikkenemisestä selittyy sillä, että pojat lukevat entistä vähemmän ja matematiikkakaan ei samalla tavalla kiinnosta. Tytöistä noin 60 prosenttia käy lukion, kun taas pojista vain 40 prosenttia.
Vaikka poikien oppimistuloksista ollaan huolissaan, opetusneuvos Minna Harmanen muistuttaa, että pojatkaan eivät ole yhteinen ryhmä. Pojissakin on edelleen hyviä osaajia.
Lue myös: Tuusulan kouluissa kiellettiin kännykät – rehtori ulottaisi kännykkäkiellon myös työelämään
Töölön alakoulun opettaja Tatu Luoto puolestaan näkee, että yhteiskunnan muuttuminen enemmän yksilökeskeiseksi heijastuu myös koulumaailmaan.
– Pedagogiikka on muuttunut enemmän yksilöitä huomioivaksi, josta seuraa se, että oppilaille muodostetaan erilaisia oppimistavoitteita ja yksilöllisiä opintopolkuja.
– Se tekee opettajan työstä entistä vaikeampaa, kun aikaisemmin opeteltiin, että ”Hauki on kala”, kaikki opettelivat sen. Nyt joku opettelee särjen ja kuhankin siihen sivuun, ja joku jo evää ja uimarakkoa, Luoto selventää.

