Suomalaiset ovat ahkeria neulojia. Harrastuksen suosio notkahti 1990-luvun lopulla, mutta vuosituhannen vaihteessa suosio kääntyi nousuun, joka jatkuu yhä.
Suomalaisten neuleosaaminen ja innostus ovat erittäin hyvällä tasolla. Olemme erityisen eteviä neulomaan sukkia.
– Meidän tehtaalta lähtee joka vuosi 10 000 000 lankakerää Suomeen. Siitä neuloisi jokaiselle suomalaiselle kahdet villasukat, kertoo Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen.
Liki 90-vuotiaan perheyrityksen kotimaiset langat myydään pääasiassa kotimaassa, mutta vientiäkin on.
Lisäksi Suomessa myydään suuri määrä ulkomaisia neulelankoja. Neulomisen suosio on vaihdellut vuosien saatossa.
– 1990-luvun lamassa ei jaksettu neuloa kuin välttämättömin, silloin myydyin artikkelimme oli sukkalanka harmaan eri sävyissä, kuvailee toimitusjohtaja.
– Mutta uuden vuosituhannen koittaessa neulomisinnostus nosti taas päätään.
Uuteen innostukseen on monta syytä. Neuleista tuli jälleen muotia ja niitä nähtiin muotinäytöksissä. Lumilautailijapojat virkkasivat pipoja itselleen ja kavereilleen. Syntyi äijävirkkaus. Sosiaalinen media tuli ja avasi kanavan omien luomuksien esittelemiseen.
– Some oli varmasti iso tekijä siinä, että neulojien ikäprofiili nuoreni. Nyt kohderyhmä on 25–35-vuotiaat, kun ennen se oli 50+, sanoo Yrjö-Koskinen.


