Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hämmästyttävä älynväläys: Subaru huijasi autojensa jarrutesteissä naurettavan yksinkertaisella tempulla

2:34Suzuki Jimnylle törmäystestissä vain kolme tähteä viidestä
Julkaistu 03.10.2018 11:12

Ville Järveläinen

Subaru on jälleen myöntänyt syyllistyneensä vilunkiin.

Japanilainen autovalmistaja Subaru on myöntänyt vääristelleensä autojensa jarru- ja ohjausjärjestelmätestien dataa. Vanhimmat tapaukset ovat vuodelta 1997, mutta puutteellisen raportoinnin vuoksi tarkkaa kuvaa vilungin laajuudesta on vaikea saada.

Katso pääkuvan videolta, miten uudelle Suzuki Jimnylle käy törmäystestissä.

Ainakaan toistaiseksi autoja ei ole tarpeen kutsua takaisin, mutta Japanin liikenneministeriö selvittää, voiko väärinkäytöksillä olla yhteys asiakkaiden raportoimiin ongelmiin. Tietoa ei ole myöskään malleista, joiden testeissä Subaru on huijannut.

Yhtiön insinöörien kerrotaan käyttäneen jarrutestien aikana myös käsijarrua tehostaakseen auton pysähtymistä. Käsijarrutesteissä puolestaan huijattiin jarrupoljinta käyttämällä. Kummankin jarrujärjestelmän käyttö on luonnollisesti kiellettyä.

Ohjausjärjestelmää testatessa insinöörit käyttivät vieläkin vanhanaikaisempia menetelmiä. Mikäli renkaat eivät kääntyneet rattia veivaamalla vaatimusten mukaisesti, voitiin renkaita työntää oikeaan kulmaan käsipelillä.

Aiemmin tänä vuonna Subaru myönsi manipuloineensa autojensa päästö- ja kulutuslukemia.

Lähde: The Drive

Lisää aiheesta:

Toyota myöntää törmäystestihuijauksenJenkkivalmistaja piti 740 000 auton takaisinkutsua turhana – keksi ongelmaan niin laiskan korjauksen, että sitä on vaikea uskoa todeksiKolme japanilaisvalmistajaa jäi taas kiinni päästömanipuloinnista – "Pyydän syvästi anteeksi"Nissan käräytti itsensä päästömanipuloinnista – todisteet löytyivät edellisen skandaalin tutkimuksissaSubaru myöntää manipuloineensa päästölukemia, mutta vasta vuodesta 2012 – todistusaineisto aiemmilta vuosilta hävinnytPäästöhuijauksessa käytetty koodi oli esillä Volkswagenin nettisivuilla
AutoteollisuusSubaruTakaisinkutsutAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus
  • 31.10.13:13
    Patria

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 24.9.17:20
    Uusikaupunki

    Yle: Syy Valmet Automotiven suuriin neuvotteluihin selvisi, Mersujen tuotanto loppuu

  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista