Haluatko päästä eroon kynsien pureskelusta? Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla voit onnistua!

1:28
Heidi Kannisto näyttää videolla, miten kynsistä ja kynsinauhoista saa kauniin näköiset.

Moni ihminen kärsii kynsien pureskelusta. Vaikka sen voisi kuvitella olevan vain paha tapa, kynsien pureskelu saattaa pahimmillaan olla jopa terveysriski. Onneksi ikävästä vaivasta on mahdollista päästä eroon helppojen vinkkien avulla.

Tiesitkö, että pureskellessasi kynsiäsi saatat järsiä kynttä niin paljon, että sinulla voi olla aiempaa suurempi riski sairastua erilaisiin ihoinfektioihin ja tulehduksiin, kuten kynsivallitulehdukseen tai sieni-infektioon?

Kun pureskelet kyntesi liian lyhyeksi, sormestasi voi vuotaa verta. Rikki mennyt iho on taas oivallinen sisäänkäynti mitä erilaisimmille pöpöille ja viruksille, kuten syylille tai erilaisille hiivainfektioille – puhumattakaan siitä, mitä pureskelu tekee kynnelle ulkoisesti. 

– Jos puret kynsiäsi tarpeeksi kauan, pureskelu vaikuttaa lopulta kynsimatriisiin, eli kynnen alla olevaan kudokseen, mikä saa kynnen näyttämään epämuodostuneelta, ihotautilääkäri Susan Bard kertoo Women’s Healthille.

Kynsien pureskelu on siis monin tavoin erittäin epähygieenistä. Sen lisäksi, että voit siirtää pöpöjä käsien kautta suuhun, kynsiä pureskellessa saatat siirtää pöpöjä myös suusta käsiisi. Joissakin tilanteissa kynsien pureskelu voi aiheuttaa jopa verenmyrkytyksen.  

Kokeile näitä vinkkejä päästäksesi eroon kynsien pureskelusta!

Kynsien pureskelija saattaa häpeillä käsiään, eikä siksi halua esitellä jyrsittyjä kynsiään ja repaleisia kynsinauhojaan muille. Vaikka olisitkin pureskellut kynsiäsi jo jonkin aikaa, ei hätää – et ole täysin tuhoon tuomittu tapaus. Kokeile näitä vinkkejä!

1. Käytä tuotteita, jotka vähentävät kynsien pureskelua

OTC-johdannaiset tuotteet, jotka maistuvat pahalle, saattavat riittää kynsien pureskelun lopettamiseen. Joissakin kirkkaissa kynsilakoissa on kitkerä maku, joka tekee sinut tietoiseksi pahasta tavastasi, ja saa sinut siten tekemään tavallesi tietoisen stopin.

Jos pahanmakuinen kynsilakka ei olekaan sinun juttusi, apteekista saatava N-asetyyli-kysteiini (NAC) voi olla hyödyllinen apu ikävään vaivaan. Ihotautilääkäri Susan Bard viittaa tekstiin, jonka mukaan NAC vähentää lasten ja nuorten kynsien pureskelua – todennäköisesti siksi, että NAC säätelee muun muassa kehon immuunijärjestelmää.

Tohtori Bard suositteleekin kokeilemaan valmistetta ohjeiden mukaisesti muutaman viikon ajan, jotta käyttäjä voi havaita mahdollisen eron kynsien pureskeluun liittyen.

2. Mieti, mikä saa sinut pureskelemaan kynsiäsi – muuta tapa toiseksi

Kun olet hermostunut, sinulle saattaa tulla tarve tehdä jotain käsilläsi. Lopulta havahdutkin siihen, että pureskelet kynsiäsi. Jos sinulle on tapana käydä näin, pohdi, millaisissa tilanteissa hermostut tai ahdistut.

– On tärkeää aluksi käsitellä niitä ajatuksia ja tunteita, jotka laukaisevat ihmisen pureskelemaan kynsiään, Montrealin yliopiston OCD-tutkimuslaitoksen johtaja Kieron O’Connor täsmentää. 

Kun tiedät, milloin ja missä ahdistus iskee, kehitä itsellesi jokin muu toiminto, jolla viet huomion pois sormistasi ja sitä kautta kynsien pureskelusta. Toisin sanoen, sen sijaan, että tekisit asioita rutiininomaisesti ja tiedostamatta, riko kaavaa ja ala tehdä asioita tietoisesti.

Kun hermostut, kynsien pureskelun sijaan keskity tietoisesti esimerkiksi hengittämiseen tai purukumin pureskeluun. Mutta muista, uuden tavan opetteleminen ei käy käden käänteessä. Opettelu voi viedä jopa kolme viikkoa, joten älä luovuta liian pian!

3. Älä ole niin ankara itseäsi kohtaan – pohdi tavoitteitasi

Kynsiä pureskelevat ihmiset ovat monesti perfektionisteja eli täydellisyyden tavoittelijoita. Tällaiset ihmiset yleensä vaativat itseltään kohtuuttomankin paljon, ja siksi heistä tuntuu jatkuvasti siltä, että he eivät koskaan tee riittävästi.

– Tällaiset tilanteet johtavat usein kynsien pureskeluun, O’Connor kertoo.

Kuulostaako tilanne kenties tutulta? Jos kuulostaa, istahda hetkeksi alas ja pohdi tavoitteitasi. Ehkä olet asettanut itsellesi sellaisia tavoitteita, joita on mahdotonta saavuttaa? Sen sijaan, että asettaisit itsellesi epärealistisia tavoitteita, pohdi, mitä voit oikeasti saavuttaa pienemmällä vaivalla, ja miten muut toimisivat tilanteessasi.

Aseta itsellesi tavoiteaika, jonka olet pureskelematta kynsiäsi. Kun pääset tavoitteeseesi, palkitse itsesi jotenkin!

4. Käy oikeassa manikyyrissä

Unohda kotikonstein tehdyt kynsihuollot! Kun istahdat ammattilaisen penkkiin, saatat oikeasti tiedostaa, miten pahaksi kynsien pureskelusi on aikojen saatossa muuttunut. Lisäksi kauniit kynnet vähentävät puremishimojasi: kuka haluaisi pilata upeat kynnet, joihin kynsitaiteilija on käyttänyt kallista aikaansa?

5. Turvaudu tarvittaessa ammattiapuun

Mitä kynsien pureskeluun tulee, kyse ei ole aina vain ikävästä ja rutiininomaisesta tavasta. Toisinaan ydinongelma kumpuaa jostain syvemmältä, esimerkiksi mielenterveydellisistä ongelmista, kuten ahdistuneisuushäiriöstä.

Jos sinusta tuntuu, että kynsien pureskelun taustalla saattaa olla jokin psykologinen ongelma, ole rohkeasti yhteydessä mielenterveysalan ammattilaisiin – etenkin tilanteessa, jossa kynsien pureskelu vaikuttaa jokapäiväiseen elämääsi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja