Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hallitus pohtii peltipoliisien määrän lisäämistä – tavoitteena täyttää valtion kirstua sakkomaksuilla

Julkaistu 05.08.2016 05:19(Päivitetty 05.08.2016 10:22)

MTV UUTISET – STT

Hallitus kaavailee peltipoliisien lisäämistä teiden varsille, kun sakkomaksujen korotusaikeet ajautuivat vaikeuksiin. 

Hallitus etsii uutta keinoa kerätä nykyistä enemmän sakkorahoja, koska sakkojen korottaminen taloussyistä on osoittautumassa perustuslain vastaiseksi. 

Eduskunnan lakivaliokunta ratkaisee syyskuussa, mitä se tekee hallituksen esitykselle sakkojen korottamisesta. Esityksessä rikesakkoja nostettaisiin 25 prosentilla ja päiväsakot kaksinkertaistettaisiin nykyisestä. Rikesakot tuplattiin kertaalleen jo viime vuoden syyskuussa, ja hallitus esitti sakkojen korottamista toistamiseen helmikuussa.

Sakkomaksuilla 100 miljoonaa vuodessa

Perustuslakivaliokunta linjasi omassa lausunnossaan lakivaliokunnalle, ettei valtiontalouden sopeutustoimia voida pitää hyväksyttävänä perusteena korottaa sakkoja. 

Hallituksen tavoitteena on ollut saada kerättyä sakkomaksujen korotuksilla noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Jo tänä vuonna lisätuloja pitäisi tulla hallitusohjelman mukaan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteeseen ei päästä, sillä viime syksynä sovitusta rikesakkojen korotuksesta kertyy vain 20 miljoonan potti. Uudet korotukset eivät ehtisi vaikuttaa, vaikka eduskunta hyväksyisikin ne. 

Lakivaliokunnan puheenjohtaja Kari Tolvanen (kok.) kertoo, että hallituksessa on ollut puhetta automaattisen nopeusvalvonnan lisäämistä. Mitään ei ole vielä päätetty. 

"Valvonnan lisääminen fiksumpi tie"

Poliisitaustainen Tolvanen uskoo, että peltipoliisien lisääminen olisi helpommin perusteltavissa kuin sakkojen korotus, koska kiinnijäämisriskin kasvu parantaa tutkitusti liikenneturvallisuutta. Sen sijaan rangaistusten korottamisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen ei ole tutkimustietoa. Muun rikollisuuden osalta asiaa on tutkittu ja myönteinen vaikutus on havaittu lyhytaikaiseksi. 

– Valvonnan määrän lisääminen, oli kyse oikeista poliiseista tai peltipoliiseista, olisi fiksumpi tie parantaa liikenneturvallisuutta. Kun puhutaan peltipoliiseista, niin kyllähän se ehdottomasti tuo lisää tuloja valtiolle.  

– Luulen, että ihmiset hyväksyisivät uudet peltipoliisit, jos ne sijoitettaisiin järkevästi risteysalueelle, lähelle kouluja vaarallisiin paikkoihin.  

Noin joka 20. tolpassa kamera

Suomessa on tällä hetkellä noin 930 kameravalvontatolppaa. Kameroita on yhteensä 90, mutta niiden käyttöaste on noin 40 prosenttia. Kamerat räpsivät vuosittain valtion kassaan noin 35miljoonan euron tulot. Kameroiden määrä on nousemassa loppuvuodesta 60:lla. 

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein huomauttaa, että kameroiden ja tolppien lisääminen ei yksin riitä, vaan tarvitaan myös ihmisiä tutkimaan kuvat ja päättämään seuraamuksista. 

Pastersteinin mukaan yksi uusi työntekijä liikennevalvontaan maksaa vuodessa runsaat 50 000 euroa ja tuo merkittäviä säästöjä, kun liikenneturvallisuus lisääntyy ja onnettomuuksien määrä vähenee. Lisäksi yksi lisätyöntekijä Liikenneturvallisuuskeskukseen tuottaa laskennallisesti noin miljoonan euron sakkotulot.  

Lisää aiheesta:

Punaisia päin ajon sakottaminen tökkii Suomessa – tässä syyPoliisi odottaa uusien superkameroiden keventävän autoilijoiden kaasujalkaa – Autoliitto ärähtää: "Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"Yle: Poliisi haluaa laskea rikesakon rajaa – nykyisillä ajotavoilla sakkoja mätkäistäisiin huimasti enemmänHallitus haluaisi kaksinkertaistaa päiväsakot – kärkipoliitikko tyrmää "valtion rahastuksena"Hallituksen sakkouudistukselle rajua kritiikkiä – "Mieletöntä määrää sakotettaisiin turhaan"Sakkokiristykset jäivät suunniteltua pienemmiksi – Autoliitolta silti täystyrmäys
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:35
    Kerava

    Sähköauto paloi Keravan Prisman parkkihallissa

  • 06:33
    Käräjäoikeus

    Suomalaisten oikeusturva vaarassa – näin tolkuttoman kauan tuomion saaminen voi kestää

  • 05:50
    Suomi

    Laskettelukausi avataan tänään Levillä ja Rukalla

  • 05:30
    Työttömyys

    Maahanmuuttajien työttömyys huitelee taivaissa – tätä virhettä ei pitäisi nyt tehdä

  • Eilen22:24
    Pelastuslaitos

    Oulussa harjoitellaan kemiallisten ja radioaktiivisten uhkien varalta – sisäministeri: Varauduttava kaikista vakavimpaan