Haittaa vai hyötyä – milloin auton tyhjäkäynti kannattaa?

Tyhjäkäynti herättää tunteita. Tyhjä- eli joutokäynti tuottaa turhia päästöjä, jotka varsinkin kaupungissa huonontavat ilmanlaatua.

Talvisin moni pitää autoaan tyhjäkäynnillä ikkunoiden skrapaamisen ja lumien harjaamisen ajan. Mitä hyötyä tästä on, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen?

– Moottori ehtii samalla vähän lämmetä, sisätiloihin tulee lämmintä ilmaa ja kosteus vähän poistuu. Lisäksi vaihteistoöljy ehtii hetken kiertää ennen kuin lähdetään liikkeelle. Meillä on tyhjäkäyntirajoitukset, joita täytyy ehdottomasti noudattaa.

Tyhjäkäyntirajoitukset:

– Mikäli pakkasta on -15 astetta tai vähemmän, suurin sallittu aika tyhjäkäynnille on enintään kaksi minuuttia.

– Mikäli pakkasta on enemmän kuin -15 astetta, autoa saa tyhjäkäyttää enintään neljä minuuttia.

Moottorin esilämmittäminen lohkolämmittimellä tai polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä vähentää päästöjä ja säästää moottoria – samalla myös joutokäynnin tarve pienenee.

–  Hankkimalla lohkolämmittimen oheen sisätilanlämmittimen myös auton sisätilat lämpenevät. Tällöin ikkunatkin saattavat sulaa tai ainakin niiden skrapaaminen helpottuu. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin lämmittää pääsääntöisesti myös auton sisätiloja.

Kuinka pitkään?

Esilämmitystä kannattaa käyttää ilman lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle. Mikäli pakkasta on enintään -5 astetta, sopiva lämmitysaika lohkolämmittimellä on puolesta tunnista tuntiin. Polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä lämmitysajaksi riittää tällöin 10-15 minuuttia.

Pakkasen ollessa kireämpää kuin -5 mutta enintään -10 astetta, on sopiva lämmitysaika lohkolämmittimellä tunnista kahteen ja polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä 15-20 minuuttia.

Elohopean painuessa alle -10 asteen, on lohkolämmitintä järkevää käyttää kahdesta kolmeen tuntia. Polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä lämmitysajaksi riittää tällaisella kovallakin pakkasella 20-30 minuuttia.

 

Lue myös:

    Uusimmat