Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Häiritsevä trendi: ihmiset ostavat kertakäyttövaatteita somea varten – miehet etunenässä

10:29Millainen muoti myy?
Julkaistu 14.08.2018 20:43

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Iso-Britanniassa on huolestuttu nettivaatekauppojen ilmaista palauttamista hyödyntävästä trendistä. Erityisesti keski-ikäiset näyttävät ostavan vaatteen vain yhden kuvan siitä julkaistakseen. Aiheesta kertovat muun muassa Independent sekä Retail Times.         

Videolla keskustellaan siitä, millainen muoti myy. 

Barclaycardin yliopiston tutkijat havaitsivat brittiläisten tilisiirtoja tutkiessaan, että Instagram-tunniste #ootd (eng. outfit of the day, suom. päivän asu) on otettu varsin kirjaimellisesti. Tunnisteella #ootd on jaettu Instagramissa liki 200 000 000 julkaisua.

Jopa yksi kymmenestä britistä oli ostanut netistä vaatteita pitääkseen vain niitä kerran. Tuo yksi ja ainut kerta oli poseeraus kameran edessä. Hyvän kuvan saatuaan asu palautetaan ja kuva julkaistaan sosiaalisessa mediassa.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Miehet yllättivät tutkimuksessa 

Mielenkiintoisena voi pitää, että miehet olivat naisia taipuvaisempia ostamiensa vaatteiden palauttamiseen. Tutkijat luonnehtivat miehiä ”sosiaalisesti itsetietoisemmiksi”. Miehistä 12 prosenttia oli ostanut vaatteita tai asusteita kertakäyttömielessä.

LUE MYÖS: Suosikkiharrastuksesta virallinen mielenterveysongelma? "On todella helppoa mennä nettiin..."

Miehet myös kokivat tutkimuksessa naisia enemmän häpeää, jos he pitivät samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin. Joka kymmenes mies kertoi nolostuvansa, jos joku näkisi heidän käyttävän samaa asua kahdesti. Naisten kohdalla tunteeseen samaistui 7 prosenttia vastaajista.

Eniten tutkimuksessa vaatteita ja asusteita palauttivat 35–44-vuotiaat miehet ja naiset. Heistä 17 prosenttia paljasti tutkijoille ostavansa vaatteita ainoastaan #ootd-julkaisua varten.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Kaupat pulassa palautusten edessä 

Kertakäyttöluonteinen kulutuskulttuuri on ajanut nettikaupat ongelmiin: kuluttajat vaativat vaatteille palautusoikeutta, mikä syö lovea kauppojen talouteen. Palautusoikeuden rajoittaminen puolestaan ajaisi kuluttajat muualle.

Yksi vaihtoehto asian ratkaisemiseksi saattaisi olla, että verkkokaupoissa olisi paremmin asuja esitteleviä kuvia. Näin ihmiset todennäköisesti ostaisivat useammin sopivia vaatteita.

Toinen mahdollisuus olisi esitellä erilaisia tyylejä, joita kullakin vaatekappaleella voi luoda. Tällä puututtaisiin nimenomaan tutkimuksen alleviivaamaan ongelmaan, eli vaatekappaleiden näkemiseen kertakäyttötuotteina.

Lähde: Independent, Retail Times

Lisää aiheesta:

Eihän näille kuville voi olla nauramatta! Sometilillä vitsaillaan shoppailureissujen uuvuttamille miehilleNäillä härskeillä narubikineillä ei ole palautusoikeutta – kuvan nähtyäsi ymmärrät syynÄidit meikkaavat jopa vauvojaan someen – asiantuntijat kertovat, mikä on sopiva aika aloittaa meikkaaminenVaatekaupan alemekko hämmentää somessa – tuo mieleen aivan jätesäkin: "Nämä eivät voi olla oikeita vaatekappaleita"Epäsymmetrisistä farkuista povataan seuraavaa trendiä – mielipiteet jakautuivat somessa: "Sivilisaation loppu"Uskaltaisitko kokeilla tätä uutta trendiä? Niukat uima-asut tehdään pelkästä teipistä
MuotimaailmaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 11.11.09:28
    Vaatteet

    Palkittu Almada Label perustettiin keskellä koronaa – näin kivinen oli alku

  • 5.11.18:10
    Verkkokauppa

    Sheinin nettikauppa suljetaan Ranskassa – mielenosoittajat tunkeutuivat kaupan avajaisiin

  • 28.10.12:52
    Kauneus ja tyyli

    Sami Sykkö nimeää suomalaisten muotimerkkien helmasynnin

  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua