Häikäilemätöntä! Instagram kopioi Trumpin hampaisiin joutuneen TikTokin idean – toimii jo Suomessakin

Instagramin uusi toiminto on tuttu hiljattain ahdinkoon joutuneesta TikTokista. Toiminto on tarjolla jo ainakin osalle suomalaiskäyttäjistä.

Facebookin omistama Instagram aiheutti lievää hämmennystä melko tarkalleen kolme vuotta sitten, kun se lanseerasi sovelluksessaan Snapchatista tutun Stories-toiminnon, joka sallii käyttäjien julkaista vain 24 tunnin ajan näkyvillä olevia kuvia ja videoita.

Tuolloin Instagramin tuotejohtaja Kevin Weil totesi TechCrunch-julkaisun haastattelussa antavansa kunnian ominaisuuden keksimisestä Snapchatille, mutta korosti, että kopiointi on ihan tavallinen toimintatapa.

– Kyseessä on vain julkaisuformaatti, ja se tullaan vielä näkemään monessa eri palvelussa, Weil sanoi.

Sittemmin Stories-ominaisuus on nähty myös Facebookin pääsovelluksessa, Facebook Messengerissä että niin ikään Facebookin omistamassa WhatsApp-pikaviestisovelluksessa.

Nyt kopioitiin TikTokin toimintaperiaate

Ajattelumalli ei ole yhtiössä muuttunut kolmessa vuodessa, sillä nyt se on kopioinut kovan presidentillisen ryöpytyksen ja lukuisten ostajaehdokkaiden tähtäimiin joutuneen TikTokin toimintaperiaatteen.

Instagram on tuonut sovellukseensa Reels-toiminnon, joka sallii käyttäjien julkaista TikTokista tuttuja 15-sekuntisia videoita.

Videoihin voi lisätä ääntä muun muassa Instagramin omasta kirjastosta, joka pitää sisällään myös oikeiden artistien kappaleita. TikTokin tapaan käyttäjä voi hyödyntää myös muiden käyttäjien ääniraitoja omissa videoissaan.

Reels-videoita kuvataan Instagramin omalla kameralla. Käyttäjä voi valita, julkaiseeko videonsa tarinoissaan vai syötteessään.

Lue myös:

    Uusimmat