Googlen emoyhtiö liki kolminkertaisti tuloksensa huhti–kesäkuussa

Teknologiajätti Googlen emoyhtiö Alphabet kertoo tuloksensa liki kolminkertaistuneen huhti–kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Yhtiön tulos päättyneellä neljänneksellä oli noin 18,5 miljardia dollaria.

Alphabetin kasvua ovat siivittäneet Googlen hakukoneesta sekä yhtiön omistamasta videopalvelu Youtubesta saadut mainostuotot.

Emoyhtiön liikevaihto kasvoi yhtiön tiedotteen mukaan noin 62 prosenttia edellisvuodesta, ollen nyt noin 61,9 miljardia.

Googlen mainosliikevaihto nousi uutiskanava CNBC:n mukaan edellisvuodesta yhteensä 69 prosenttia ja asettui noin 50,5 miljardiin dollariin. Koronapandemia kurjisti viime vuonna huhti–kesäkuun tilannetta.

Talousuutistoimisto Bloombergin mukaan yhtiön päättyneen neljänneksen tulos on analyytikoiden ennusteita parempi.

Alphabetin ja Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichain mukaan teknologiajätin tuloksen taustalla ovat keinoälyyn ja pilvipalveluihin tehdyt pitkäaikaiset sijoitukset.

Yhtiön talousjohtajan Ruth Poratin mukaan vahva neljännes heijasteli myös sitä, miten kuluttajien internetin käyttö ja toisaalta mainostajien rahankäyttö ovat lisääntyneet.

Google on myös kehittänyt hiljattain kilpailijan erityisesti nuorten keskuudessa suositulle videopalvelu Tiktokille. Pichain mukaan yhtiön Youtube Shorts -palvelu on ylittänyt vastikään 15 miljardin päivittäisen katselukerran rajapyykin.

Google availee jälleen toimitilojaan

Nykytahdilla Google voi saada tänä vuonna mainostuloja jopa 130 miljardin dollarin edestä, kertoo markkinatutkimusyritys eMarketer uutistoimisto AFP:n mukaan. Aiempaan vuoteen kasvua olisi tässä tapauksessa 25 prosenttia.

Jos eMarketerin ennusteet pitävät paikkansa, kalifornialaisyrityksen hallussa olisi liki 29 prosenttia maailmanlaajuisista digitaalisista mainosmarkkinoista. Toiselle sijalle eMarketer sijoittaa ennusteissaan Facebookin, liki 24 prosentin osuudella.

Google on yksi niistä teknologiayrityksistä, joiden palveluiden käyttäjämäärät ovat parantuneet entisestään koronapandemian aikana, kun virustilanne on lisännyt muun muassa etätyöskentelyä ja verkossa shoppailua.

Google on avannut vastikään koronapandemian vuoksi suljettuja toimitilojaan, joita yhtiö kutsuu kampuksiksi. Työntekijät ovat näin päässeet halutessaan palaamaan Kaliforniassa sijaitseviin toimistoihin, jotka hylättiin pandemian alkuvaiheessa.

– Olin innoissani siitä, että pääsin näkemään niin monta ihmistä kasvotusten, Pichai sanoi.

– Tarjoamme työntekijöillemme enemmän joustavuutta siinä, miten ja missä he työskentelevät, hän jatkoi. 

9:04
Ei enää toimistolle – Millä aloilla etätöistä ei palata konttorille?

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja