Koronaviruksen aiheuttaman vaikean tilanteen myötä yritykset ovat joutuneet tekemään monia normaalista poikkeavia toimenpiteitä. Elektroniikkajätti Gigantti poisti tuotteiltaan äskettäin 50 päivän vaihto- ja palautusoikeutensa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan palautusoikeuden poistaminen ei ole vielä laajempi ilmiö.
Normaaliolosuhteissa Gigantti tarjoaa asiakkailleen 50 päivän vaihto- ja palautusoikeuden. Koronaviruspandemian takia yritys kuitenkin ilmoitti hiljattain, ettei vaihto- ja palautusoikeus ole toistaiseksi voimassa.
Toimenpiteen syyksi yritys kertoo tartuntariskien minimoinnin sekä toimintakyvyn varmistamisen niin tällä hetkellä kuin koronakriisin jälkeenkin.
– Vaihto- ja palautusoikeuden väliaikainen poistaminen on yksi toimenpiteistä, joita teemme varmistaaksemme toiminnan jatkumisen mahdollisimman normaalina poikkeuksellisessa tilanteessa, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.
Särkelän mukaan toimenpiteellä ei ole vaikutusta kuluttajansuojaan eikä asiakkaalle kuuluviin lakisääteisiin oikeuksiin. Näin ollen esimerkiksi etämyyntiä koskeva 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus on edelleen voimassa. Myymälästä ostettavia tuotteita ei voi tällä hetkellä vaihtaa tai palauttaa.
– Tuotteen palautus myymälään eroaa muista asiakaspalvelutilanteista siten, että palautusprosessiin sisältyy muun muassa palautettavan tuotteen tarkastus. Osa tuotteista palautetaan käytettynä, mahdollisesti avatussa pakkauksessa tai ilman pakkausta, Särkelä perustelee.
– Olemme tehneet erilaisia arvioita tilanteesta ja uskomme, että tämä on oikea toimenpide haastavassa tilanteessa, hän summaa.
