Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
imago/Jürgen Ritter/ All Over Press
Julkaistu 19.07.2019 14:01
Toimittajan kuva
Hanna Vaittinen

hanna.vaittinen@mtv.fi

Mirja Kolttola

mirja.kolttola@mtv.fi

Finnairin mukaan suurhälytyksen Helsinki-Vantaalle keskiviikkoiltana aiheuttaneessa lentokoneessa todettiin tekninen vika lennon aikana. Lennolla ollut matkustaja ihmettelee Finnairin tiedotusta asiasta.

Kone oli keskiviikkona matkalla Saksan Frankfurtista Helsinkiin, kun lentäjät havaitsivat lennon aikana vian koneen nokkapyöräohjausjärjestelmässä.

MTV Uutisten tavoittama lennolla ollut matkustaja kertoo, ettei asiasta tiedotettu lennon aikana, mutta poikkeavuus oli ilmeinen.

– Huomasin, että kone laskeutuu nopeammin, kovemmalla vauhdilla, hän sanoo.

– Laskeutuminen sujui hyvin, mutta kone teki enemmän nopeita jarrutuksia kuin normaalisti.

Matkustaja istui lennolla kolmen lapsensa kanssa koneen etupäässä. Hän toivoi voivansa esiintyä jutussa nimettömänä.

"Hän oli hyvin hermostunut"

Laskeutumisen jälkeen matkustajille kuulutettiin, että nokkapyörässä on ongelma, ja kone pitää sammuttaa ja hinata portille. Matkustajia pyydettiin istumaan paikoillaan, kunnes heille annetaan lupa nousta. Tämä on rutiinitoimenpide kaikilla lennoilla. 

Matkustaja kertoo, että erään perheen lapset olivat nousseet kiellosta huolimatta. Lentoemäntä oli hermostunut ja matkustajan mukaan puhui lapsille tiukkaan ja epäystävälliseen sävyyn. 

Finnairin koneen vaaratilanteesta ei ilmoitettu matkustajille – lastensa kanssa matkustanut ihmeissään: "Ymmärrän paniikki-ilmiön, mutta kyse oli näinkin vakavasta asiasta"


– Siitä päättelin, että hän oli hyvin hermostunut, ja ehkä kyseessä oli nokkapyörän suhteen ollut vakavampikin juttu. 

Matkustaja toisaalta ymmärtää, miksei asiasta tiedotettu lennon aikana. 

– Ymmärrän paniikki-ilmiön, joka olisi tullut jos ongelmasta olisi ilmoitettu. Mutta kyse oli näinkin vakavasta asiasta, eikä kukaan ilmoittanut lennon aikana mitään, hän pohtii.

Näin Finnair vastaa:

Finnair kertoo, että tällaisesta viasta tehdään aina hälytys ja paikalle kutsutaan pelastuslaitos varmistamaan koneen turvallinen laskeutuminen. Finnairin lentotoimintaryhmän johtaja Jari Paajanen kommentoi tapahtunutta sähköpostin välityksellä.

Milloin kapteenit kertovat matkustajille, että jotakin on vialla?

– Lentojemme turvallisuus on ykkösprioriteetti Finnairille. Koneen kapteeni tiedottaa aina matkustajia vakavista ja/tai turvallisuuteen liittyvistä ongelmista koneessa. Tässä tapauksessa toimintahäiriöstä ei aiheutunut vaaraa tai turvallisuusriskiä laskeutumisessa, jonka vuoksi lennon kapteeni päätti olla informoimatta matkustajia. Lento laskeutui ilman ongelmia ja hinattiin portille, sillä kyseessä oli lentokoneen nokkapyöräohjausjärjestelmässä havaittu vika, ja järjestelmää käytetään koneen ohjaamiseen maassa. Lento saapui ajallaan portille.

– Jos kyseessä on turvallisuusriski, on aina kapteenin tehtävä ja vastuu informoida matkustamohenkilökuntaa, matkustajia ja viranomaisia asiasta niin pian kuin mahdollista.

– Jos turvallisuusriskiä ei ole, kapteeni päättää tapauskohtaisesti informoinnin tarpeesta.

Kuinka usein ilmenee vikoja, joista kapteenit eivät kerro matkustajille?

– Kuten yllä mainittiin, Finnairin kapteeneilla on aina vastuu matkustajien informoinnista, kun lennon aikana havaitaan turvallisuutta uhkaava riski.

Lisää aiheesta:

Lauri koki Venäjän häirinnän: Lentokone jouduttiin laittamaan pimeäksiHuolestunut kansalainen kertoo hurjia yksityiskohtia Finnairin lennolta – poliisilta tiedoteMiikka sai Finnairille puolen vuoden matkustuskiellon: Kieltäytyi maskista pähkinöitä syödessään ja videoi erikoisen välikohtauksen – poliisit odottivat kentälläHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Video paljastaa: Lieskat löivät lentokoneen moottorista Vaasassa – kyydissä yli 300 matkustajaa, ainekset suuronnettomuuteenKiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009
LentokoneetFinnairHelsinki-VantaaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • Eilen19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ma20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen

  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?