Ensi kaudella F1-sarjan autoihin tehtävät aerodynaamiset muutokset vähentävät auton downforcessa tapahtuvaa hävikkiä toista autoa seurattaessa noin kolmanneksella, ennakoi Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen johtaja Nikolas Tombazis.
Kattojärjestö tähtää ensi kauden muutoksilla ohittamisen helpottamiseen. Autojen etu- ja takasiivet uudistuvat, jonka jälkeen kuljettajien toivotaan pystyvän seuraamaan toista autoa radalla entistä lähempänä.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton paljastaa: Fernando Alonso kuvitteli kontrolloivansa kuskimarkkinoita – toisin kävi
Tombazis kertoo, että muutokset näkyvät parhaiten etenkin keskisuurilla nopeuksilla ajettavissa mutkissa.
– Katsomme kriittisen etäisyyden olevan noin 15-20 metriä autojen välillä. Tällaista eroa odotamme, kun autot ajavat keskinopeissa mutkissa noin puolen sekunnin päässä toisistaan, Tombazis kommentoi FIA:n Auto-lehdelle.
– Nykyinen sukupolvi menettää toista autoa seurattaessa tässä skenaariossa downforcestaan noin 30 prosenttia. Toivomme vähentävämme sitä kymmenellä prosentilla, Tombazis lisäsi.
LUE MYÖS: Tätä ei televisiosta näe! Erikoinen video F1-kisaviikonlopun sekoilusta leviää netissä
