Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrari-pomolta kiusallinen paljastus F1-kauden ratkaisuhetkistä: "Se oli Charles"

Charles Leclerc toimi Abu Dhabin GP:n ratkaisuhetkillä Ferrarin strategiavastaavana.
Charles Leclerc toimi Abu Dhabin GP:n ratkaisuhetkillä Ferrarin strategiavastaavana.xpbimages.com
Julkaistu 28.11.2023 11:20
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes ja Ferrari taistelivat F1-kauden viimeiselle kierrokselle asti valmistajien MM-hopeasta.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä palkitsi Max Verstappenin – hollantilaistähdeltä naseva kommentti

LUE MYÖS: Täysin päätön lista! Nämä kaikki F1-ennätykset Max Verstappen nappasi nimiinsä yhden kauden aikana

Mercedes lähti Abu Dhabiin neljän pisteen etumatkan turvin. Kisan loppuhetkillä näytti jo siltä, ettei Ferrari voisi tehdä mitään noustakseen Mercedeksen edelle, kunnes Red Bullin Sergio Pérez nousi sekoittamaan pakkaa.

Pérezillä oli toki rasitteenaan viiden sekunnin aikasakko, jonka hän sai 11 kierrosta ennen ruutulippua tekemästään ohituksesta, jolla hän nousi siinä vaiheessa neljänneksi ohi McLarenin Lando Norrisin.

Neljä kierrosta ennen ruutulippua Pérez ohitti Mercedeksen George Russellin ja nousi toisena olleen Ferrarin Charles Leclercin perään kolmanneksi.

Toiseksi viimeisellä kierroksella Leclerc päästi Pérezin tarkoituksella ohitseen. Leclercin ajatuksena oli, että hän itse pysyisi viiden sekunnin sisällä Pérezistä ja nousisi näin lopputuloksissa meksikolaisen edelle. Samaan aikaan Russellin olisi kuitenkin pitänyt pudota yli viiden sekunnin päähän Pérezistä, jotta hän menettäisi yhden sijan.

Jos Leclerc olisi onnistunut tässä tempussa, Mercedes ja Ferrari olisivat päätyneet tasapisteisiin. Ferrari olisi ollut tässä tapauksessa MM-kakkonen Carlos Sainzin syyskuussa Singaporessa saavuttaman GP-voiton ansiosta.

Russell nousi kuitenkin lopputuloksissa 1,125 sekunnilla Pérezin edelle, ja näin Mercedes vei taistelun kolmen pisteen marginaalilla.

Leclercin veto oli sikäli yllättävä, että Ferraria on monesti moitittu heikoista strategiavalinnoista. Tosin, kiusallista kyllä, tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti kisan jälkeen, ettei idea nytkään tullut strategiaosastolta.

– Se oli Charles, Vasseur paljasti Sky Sportsille, kuka oli idean alkuperäinen isä.

– Olisimme voineet olla hieman aggressiivisempia ja yrittää hidastaa Russellia, mutta mielestäni on myös tärkeää saada hyvä lopetus kauteen. Se, että saimme Charlesin toiseksi, on hyvä tapa päättää kausi, ja siitä on hyvä ottaa askelia kohti ensi kautta.

Pérez kertoo yllättyneensä siitä, ettei Leclerc lopulta yrittänyt hidastaa Russellia.

– Se olisi ollut helppoa viimeisessä sektorissa, mutta ehkä hänellä ei ollut riittävästi tietoa tilanteesta, Pérez sanoi Motorsport Weekin mukaan.

Vasseurin mielestä taas Leclerc ei olisi voinut toimia tilanteessa toisin, sillä tämän piti huolehtia myös siitä, että pysyisi itse viiden sekunnin sisällä Pérezistä.

– Jos hän olisi halunnut hidastaa Russellia, siinä olisi ollut kyse sekunnin sadasosista. Teimme parhaamme reilusti, kun annoimme Pérezin mennä ohi, mutta liika olisi ollut liikaa.

Sekä Russell että Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ylistivät Leclercin toimintaa tilanteessa.

– Hän olisi voinut "vetää käsijarrusta" viimeisessä sektorissa, eikä hän tehnyt niin. Se kysyy luonnetta. Tämä oli mahtava taistelu kahden hienon brändin kesken. Ferrari on tiimi, jota arvostamme suuresti, ja Charles ajoi lopussa kuin todellinen urheilija.

Lisää aiheesta:

Mercedes tyrmäsi kuljettajansa epätavallisen ehdotuksen kesken Monacon GP:n – Toto Wolff tiukkana: "Ei puhettakaan"Red Bull julkaisi hämmentävän tiedotteen – tallin lausunto täysin ristiriidassa todellisten tapahtumien kanssaMax Verstappenin törkytemppu raivostutti tallikaverin – radioviestit paljastavat karun virhearvion: Red Bull kaivoi itse kuoppansaMiksi ihmeessä Ferrari pilasi Charles Leclercin voittosaumat? Näin italialaistalli selitti kuohuttavaa päätöstäRed Bull asetti tallin edun Max Verstappenin edun edelle – Lewis Hamilton välttyi Britannian GP:n toisinnolta: "Se olisi ollut brutaalia"Sergio Pérez pysäköi poikkeukselliseen paikkaan, Red Bull -pomo paljasti: katastrofi oli lähellä – "Olimme erittäin huolissamme"
F1FerrariCharles LeclercUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"