Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Facebook harkitsee maksullista versiota palvelustaan – näin paljon sen voisi odottaa maksavan

Julkaistu 05.05.2018 10:55
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

@mlehtiniitty

Facebook harkitsee maksullisen, mainoksista vapaan version tarjoamista palvelustaan, raportoi Bloomberg.

Bloombergin mukaan Facebook on suorittanut jälleen viime viikkoina markkinatutkimuksen maksullisen version tarjoamisesta. Facebookin ajatuksena olisi tarjota maksullinen, mainoksista vapaa versio vaihtoehtona mainosrahoitteiselle, käyttäjälle tätä nykyä täysin ilmaiselle Facebookille.

Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin kerrotaan jo pitkään harkinneen maksullista versiota tapana poistaa yksi yleinen syy jättää käyttämättä Facebookia. Aiemmat tutkimukset menneinä vuosina ovat kuitenkin kertoneet, että maksullinen versio nähtäisiin ennemminkin ahneena peliliikkeenä Facebookilta – rahan pyytämisenä jostakin aiemmin ilmaisesta – kuin positiivisena tarjolle tuotuna lisävaihtoehtona.

Lopulta Facebook ei välttämättä nytkään tule tuomaan palvelustaan maksullista, mainosvapaata versiota, vaikka käyttäjien mielenkiinto sitä kohtaan onkin voinut kasvaa viimeaikaisen tietopaljastusskandaalin pyörteissä.

Vastoin yleistä luuloa, Facebook ei ole myynyt eikä myy käyttäjien tietoja mainostajille. Sen sijaan Facebook mahdollistaa mainosten esittämisen kohdentamisen käyttäjien tietojen perusteella. Facebook tienaa lähes koko liikevaihtonsa mainoksista – esimerkiksi viime vuonna yli 98 prosenttia ja lähes 40 miljardia dollaria.

Facebookin mahdollisen mainosvapaan maksullisen version hintaa voi haarukoida Facebookin nykyisestä keskimääräisestä käyttäjäkohtaisesta liikevaihdosta. Esimerkiksi alkuvuonna tammi-maaliskuussa maailmanlaajuisesti Facebook keräsi mainoksista liikevaihtoa keskimäärin 5,45 dollaria käyttäjää kohden, eli 1,82 dollaria kuukaudessa. Pohjois-Amerikan käyttäjien osalta summa oli kuitenkin merkittävästi korkeampi, 23,14 dollaria eli 7,71 dollaria kuukaudessa. Euroopassa keskimääräisen käyttäjän tuomat mainostulot olivat 8,01 dollaria eli 2,67 dollaria kuukaudessa.

Facebook on jatkuvasti onnistunut kasvattamaan keskimääräistä liikevaihtoaan käyttäjää kohden, mikä luonnollisesti tulisi ottaa huomioon tilauksen hinnassa. Loppujen lopuksi mahdollisen maksullisen Facebook-version kuukausihinta kohoaisi todennäköisesti ainakin lähemmäs 10 dollaria/euroa kuussa, jos sellainen nyt saataville tuotaisiin.

Toistaiseksi Facebookin ylin johto, Zuckerberg ja operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg, ovat pitäneet esillä mainosrahoitteisuuden vahvuuksia, kuten palvelun mahdollisimman laajaa tarjolla oloa kaikille ihmisille esimerkiksi tulotasosta riippumatta.

Ajatusta maksullisesta vaihtoehdosta ei kuitenkaan ole suljettu pois. ”Facebookista tulee aina olemaan versio, joka on ilmainen”, kommentoi Zuckerberg kongressin edessä todistaessaan viime kuussa jättäen näin auki mahdollisuuden myös maksulliselle Facebookille.

Facebookin keskimääräinen liikevaihto käyttäjää kohden alueittain.

Lisää aiheesta:

Metan tulos kasvoi selvästi – Zuckerberg ylisti TrumpiaTwitter myöntää olevansa osin syyllinen väärän tiedon levittämiseen, joka johti Capitolin mellakkaanFacebookin viimeisen vuosineljänneksen voitto nousi 7,3 miljardiin dollariin – myös käyttäjämäärät kasvoivatEikö Googlen uusi viestisovellus tunnu järkevältä? Länsimaisena olet luultavasti väärää kohderyhmääFacebook paljasti uuden Messenger-uudistuksenTästä eivät kaikki tykkää – mainokset tulevat Facebook Messengeriin
FacebookDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Facebook
  • 18.10.08:19
    Veikkaus

    Veikkaus ostaa näkyvyyttä Metan alustoilla – Poliisihallitus selvittää

  • 18.10.06:47
    Sosiaalinen media

    Tappouhkauksia ja itsensä satuttamista – Facebook-ryhmän ylläpitäjät joutuvat hakemaan apua hätäkeskuksesta

  • 4.10.17:55
    Vihapuhe

    Vasemmistoliiton Minja Koskela arvosteli saamansa vihaviestit – "Ei tällä tavalla saa kirjoittaa internetissä"

  • 10.9.05:17
    Sosiaalinen media

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut