Facebook harkitsee maksullisen, mainoksista vapaan version tarjoamista palvelustaan, raportoi Bloomberg.
Bloombergin mukaan Facebook on suorittanut jälleen viime viikkoina markkinatutkimuksen maksullisen version tarjoamisesta. Facebookin ajatuksena olisi tarjota maksullinen, mainoksista vapaa versio vaihtoehtona mainosrahoitteiselle, käyttäjälle tätä nykyä täysin ilmaiselle Facebookille.
Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin kerrotaan jo pitkään harkinneen maksullista versiota tapana poistaa yksi yleinen syy jättää käyttämättä Facebookia. Aiemmat tutkimukset menneinä vuosina ovat kuitenkin kertoneet, että maksullinen versio nähtäisiin ennemminkin ahneena peliliikkeenä Facebookilta – rahan pyytämisenä jostakin aiemmin ilmaisesta – kuin positiivisena tarjolle tuotuna lisävaihtoehtona.
Lopulta Facebook ei välttämättä nytkään tule tuomaan palvelustaan maksullista, mainosvapaata versiota, vaikka käyttäjien mielenkiinto sitä kohtaan onkin voinut kasvaa viimeaikaisen tietopaljastusskandaalin pyörteissä.
Vastoin yleistä luuloa, Facebook ei ole myynyt eikä myy käyttäjien tietoja mainostajille. Sen sijaan Facebook mahdollistaa mainosten esittämisen kohdentamisen käyttäjien tietojen perusteella. Facebook tienaa lähes koko liikevaihtonsa mainoksista – esimerkiksi viime vuonna yli 98 prosenttia ja lähes 40 miljardia dollaria.
Facebookin mahdollisen mainosvapaan maksullisen version hintaa voi haarukoida Facebookin nykyisestä keskimääräisestä käyttäjäkohtaisesta liikevaihdosta. Esimerkiksi alkuvuonna tammi-maaliskuussa maailmanlaajuisesti Facebook keräsi mainoksista liikevaihtoa keskimäärin 5,45 dollaria käyttäjää kohden, eli 1,82 dollaria kuukaudessa. Pohjois-Amerikan käyttäjien osalta summa oli kuitenkin merkittävästi korkeampi, 23,14 dollaria eli 7,71 dollaria kuukaudessa. Euroopassa keskimääräisen käyttäjän tuomat mainostulot olivat 8,01 dollaria eli 2,67 dollaria kuukaudessa.


