Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-testien historiaa: Shokkialku, joka johti vielä suurempaan yllätykseen

GettyImages-93684893
GettyImages-936848932009 Getty Images
Julkaistu 21.02.2017 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Brawn GP:n yhden vuoden kestänyt satumainen taival formula ykkösissä hakee vertaistaan lajin historiassa. Talvitestien jälkeen vain kilpailijat osasivat oman datansa perusteella arvioida, millaisen ilmiön kanssa ne olivat joutuneet tekemisiin.

Ferrarin 2000-luvun dynastian aikana merkittävää roolia näytellyt Ross Brawn palasi lajin pariin yhden vuoden sapatin jälkeen kaudella 2008. Hän aloitti pitkälle tähtäävän projektin tehdastallina F1-sarjaan palanneen Hondan kanssa, mutta japanilaisvalmistajan yllättävä ja välitön vetäytyminen kauden päätteeksi oli jättää kaikki tyhjän päälle.

Ross Brawn kuitenkin näki potentiaalia rakenteilla olleessa autossa, ja varsinkin edessä häämöttäneet sääntömuutokset loivat pohjan tallin johtoportaan ostotarjoukselle. Honda lupautui jatkamaan taustalla vielä yhden kauden, vaikka moottorit tiimi otti Mercedekseltä.

Tuloksena olikin vuoden 2009 maailmanmestaruus, mikä vaikuttaa käsittämättömältä siinäkin valossa, että Hondan moottorin ympärille rakennettua autoa jouduttiin toimittajan vaihtuessa vielä talven aikana lyhentämään 15 senttiä ja vaihdelaatikollekin piti keksiä uusi paikka.

GettyImages-91979403
Ross Brawn ja Jenson Button mestaruuden varmistumisen jälkeen.2009 Getty Images

Shokkihoitoa isoille talleille

Brawn sinetöi kauppansa Hondan kanssa vasta aivan uuden kauden kynnyksellä. Sitä ennen auton kehitystyö kuitenkin jatkui kiivaana koko talven.

Säännöt muuttivat kahden kauden välillä autoja enemmän kuin vuosikausiin. Aerodynaamista suunnittelua karsittiin rajusti, takasiivet muuttuivat kapeiksi ja laatikkomaisiksi. Kineettistä energiaa kierrättävä KERS tuli mukaan, mutta Brawn joutui ajanpuutteen ja auton ylipainon vuoksi luopumaan järjestelmän kehittämisestä.

Tämä ei menoa haitannut talvitesteissä. Aikaisempien vuosien menestyjät McLaren ja Ferrari olivat testeissä selvissä vaikeuksissa pysyä Brawn GP:n vauhdissa, mutta tuossa vaiheessa tallin epäiltiin ajaneen pienillä polttoainemäärillä suhteettoman kovia kierrosaikoja vain sponsorien houkuttelemiseksi. Tallin sisällä asia tiedettiin toisenlaiseksi.

– Viikkoja ennen kuin auto meni radalle, saimme kuulla yhdeltä aerokaverilta, että olisimme kaksi sekuntia kaikkia muita nopeampia, BBC:n haastattelema lähde kertoi tuolloin.

Kilpailijat saivat kuitenkin todeta vauhdin todelliseksi Melbournen avausviikonloppuna. Jenson Button löi paalupaikka-ajallaan Red Bullin yli 0,6 sekunnilla ja esimerkiksi Ferrari jäi vauhdista lähes sekunnin. Williams ja Toyota olivat kopioineet vielä ennen kauden alkua Brawnin kohua herättäneen tupladiffuusorin, ja suuri osa muista talleista protestoi keksintöä vastaan vielä kauden kynnyksellä. Diffuusori kiihdyttää ilmavirtaa auton alta, mikä parantaa aerodynaamista pitovoimaa eli downforcea. Tupladiffuusorissa tiimit hyödynsivät sääntöjen porsaanreiän ja ohjasivat ilman rungon läpi vielä ylempään diffuusorikerrokseen.

Brawn gp, diffuusori, 2009Brawn GP:n diffuusori huhtikuussa 2009.imago sportfotodienst/ All Over Press

Lopulta kilpailijoiden oli vain peesattava Brawnia keksinnössä. Etumatka oli kuitenkin liian suuri ajoissa kurottavaksi. Button voitti kauden seitsemästä kisasta kuusi ja otti kesään mennessä tavoittamattoman etumatkan MM-sarjassa. Sebastian Vettel nousi loppukaudesta uhkaamaan brittiä, joka kuitenkin pystyi puolustamaan ykköspaikkaansa loppuun asti, vaikka ei voittanut enää yhtään kisaa kesäkuun alun Turkin GP:n jälkeen.

Kauden päättyessä marraskuussa Brawn GP myytiin Mercedekselle. Yhdistelmä houkutteli lopulta Michael Schumacherinkin takaisin F1-sarjaan ja avasi tien Nico Rosbergille, joka voitti viimein vuonna 2016 maailmanmestaruutensa.

Lisää aiheesta:

Näkökulma: Valtteri Bottaksella edessä vakava paikka – nämä viisi asiaa kausi 2020 opettiHuijausvedolla F1-sponsorin rahoihin kiinni – Ossi Oikarinen ollut mukana yhdessä talvitestien erikoisimmista näytöksistäAustralian GP:n topit ja flopit: Bottaksen pomon pettymys paljon puhuva, Räikköseltä mainio avausF1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajanaNäistä F1-kausi 2016 muistetaan: Hopeanuolten sota ja mestareita piinannut ongelmateiniBritannian GP:n topit ja flopit: FIA viimein kasvotusten typerän sääntönsä kanssa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen16:33
    Ferrari

    Felipe Massan mestaruushaaveille tyly vastaus – tilipäivä silti edessä?

  • ma11:00
    McLaren

    Ella Häkkinen: McLaren-sopimus!

  • ma09:08
    Ferrari

    Valtteri Bottas muistuttaa: Lewis Hamiltonin päävastustajaa aliarvioitu

  • 14.11.11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • 12.11.17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon