Brawn GP:n yhden vuoden kestänyt satumainen taival formula ykkösissä hakee vertaistaan lajin historiassa. Talvitestien jälkeen vain kilpailijat osasivat oman datansa perusteella arvioida, millaisen ilmiön kanssa ne olivat joutuneet tekemisiin.
Ferrarin 2000-luvun dynastian aikana merkittävää roolia näytellyt Ross Brawn palasi lajin pariin yhden vuoden sapatin jälkeen kaudella 2008. Hän aloitti pitkälle tähtäävän projektin tehdastallina F1-sarjaan palanneen Hondan kanssa, mutta japanilaisvalmistajan yllättävä ja välitön vetäytyminen kauden päätteeksi oli jättää kaikki tyhjän päälle.
Ross Brawn kuitenkin näki potentiaalia rakenteilla olleessa autossa, ja varsinkin edessä häämöttäneet sääntömuutokset loivat pohjan tallin johtoportaan ostotarjoukselle. Honda lupautui jatkamaan taustalla vielä yhden kauden, vaikka moottorit tiimi otti Mercedekseltä.
Tuloksena olikin vuoden 2009 maailmanmestaruus, mikä vaikuttaa käsittämättömältä siinäkin valossa, että Hondan moottorin ympärille rakennettua autoa jouduttiin toimittajan vaihtuessa vielä talven aikana lyhentämään 15 senttiä ja vaihdelaatikollekin piti keksiä uusi paikka.



