Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Huijausvedolla F1-sponsorin rahoihin kiinni – Ossi Oikarinen ollut mukana yhdessä talvitestien erikoisimmista näytöksistä

Pedro de la Rosa kävi vetämässä Barcelonan radalla show-vedon, jonka ansiosta Arrows sai sponsorikseen espanjalaisyhtiö Repsolin ja kiinnitti hänet F1-tallin kuskiksi Mika Salon tilalle.
Pedro de la Rosa kävi vetämässä Barcelonan radalla show-vedon, jonka ansiosta Arrows sai sponsorikseen espanjalaisyhtiö Repsolin ja kiinnitti hänet F1-tallin kuskiksi Mika Salon tilalle./ All Over Press
Julkaistu 25.02.2019 11:31
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Epätoivoiseen taloustilanteeseen ajautuneet F1-tallit ovat vuosien saatossa käyttäneet talvitestejä hyödykseen sponsorien kiinnittämiseksi kriisin hetkellä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen oli mukana järjestelmässä yhtä silmänkääntötemppua Barcelonan radalla tasan 20 vuotta sitten.

Myös esimerkiksi Alain Prost on myöhemmin myöntänyt, että hänen tiiminsä hurja kierrosaika vuoden 2001 testeissä oli täysin sponsoreita varten järjestelty juttu:

LUE MYÖS: F1-testien historiaa: Epätoivoisen Prostin talli huijasi kaikkia

Arrowsin tiimi oli saanut ajettua kauden 1998 kunnialla läpi, mutta seuraavaan vuoteen lähdettäessä kassa ammotti tyhjyyttään. Pedro Dinizin lähdettyä sponsoripuolella oli selvä vaje, mikä heijastui lopulta myös Mika Salon tilanteeseen tiimissä.

Espanjalainen öljy-yhtiö Repsol oli valmis tukemaan Pedro de la Rosan kiinnitystä, mutta yhtiö piti sitä ennen vakuuttaa Arrowsin vauhdista kaudella 1999. Tässä kohtaa tiimi tarrautui epätoivoisiin keinoihin.

– Siitä vasta neuvoteltiin, kun talvitestit olivat jo käynnissä. Sen takia meidän täytyi tehdä show-veto, jolla näyttäisimme, että automme olisi kilpailukykyinen, Oikarinen taustoittaa.

– Testipäivän päätteeksi, kun rata on nopeimmillaan, otimme kaapista Bridgestonen pehmeimmät renkaat sekä autosta ihan kaiken ylimääräisen pois. Bensaa laitettiin vain sen verran, että de la Rosa pystyi ajamaan sillä yhden nopean kierroksen, jonka jälkeen auto hyytyi jo seuraavalle kierrokselle.

Oikarisen mukaan Arrowsilla harkittiin jopa puisen pohjalevyn irrottamista auton madaltamiseksi, mutta siitä ajatuksesta luovuttiin. Palosammuttimet poistamalla painoa olisi saatu myös alas, mutta ultranopealle kierrokselle se olisi ollut kohtuuton turvallisuusriski. Sen sijaan kaikki mittauslaitteet lähtivät autosta.

Mika Salo pääsi näpäyttämään Arrowsia Ferrarin haalareissa

De la Rosan yhden kierroksen veto oli kyseisen testipäivän selvästi nopein ja ylsi koko testiviikon tuloslistallakin varsin korkealle.

– Se tapahtui kylläkin alipainoisella autolla, minimipolttoainemäärällä ja pehmeimmillä renkailla. Sen jälkeen meni vain päivä tai kaksi, kun varmistui, että Repsol tulee meidän sponsoriksemme, Oikarinen kertoo.

Mika Salolle tilanne tiesi lähtöä tallista. Arrows osti hänet ulos sopimuksestaan, mikä muodostui hänelle kuitenkin onnenpotkuksi. Hän tarttui seuraavalla kaudella BAR-tallin pestiin ja oli paalupaikalla valmiina, kun Ferrari tarvitsi Michael Schumacherille korvaajaa tämän loukkaannuttua Silverstonessa.

Arrowsin kausi oli sen sijaan täysi fiasko. Sekä Pedro de la Rosa että japanilaiskuljettaja Toranuseke Takagi pääsivät kumpikin kauden aikana ruutulipulle asti vain viisi kertaa. De la Rosan viitossija Australiassa oli vuoden ainoa pistesuoritus.

– Meillä oli siihen aikaan ARTin moottorit, jotka olivat jo aika väsyneitä. Ne paukkuivat koko ajan, Oikarinen sanoo

– Meillä oli sinä vuonna rekassa veikkaus, jossa ei veikattu sijoitusta, vaan mihin kohtaan radalla auto keskeyttää. Se oli aika kyynistä touhua.

Salo puolestaan muisteli pari vuotta sitten vilauttaneensa Arrowsin rekan suuntaan keskisormea kävellessään tiimin rekan ohi ensimmäiseen kisaviikonloppuunsa Ferrarin ajohaalareissa.

LUE LISÄÄ: Mika Salo muistelee tallipotkujaan – antoi jäätävän kuittauksen Ferrarin haalareissa

Lyijykynätkin ostettava käteisellä

Ilman Repsolin huijaamista sponsoriksi Arrowsin taru olisi todennäköisesti loppunut jo ennen kauden alkua. Oikarinen kertoo kouriintuntuvan esimerkin siitä, kuinka syvällä tiimissä oltiin kauden aikana.

– Luottoluokitus taisi olla yksi pykälä ylöspäin konkurssista. Kukaan ei suostunut yhdessä vaiheessa myymään meille mitään luotolla. Jos halusit ostaa lyijykyniä, ne piti mennä hakemaan käteisellä.

– Joka kuukausi oli ihan onnellinen, jos palkka ilmestyi tilille. Siinä elettiin koko ajan sellaisessa realismissa, että tämä voi loppua milloin vain.

– Tietysti aika kultaa muistot, ja olihan se mukavaa aikaa monessa mielessä, mutta aika stressaavaa niille, joilla oli perhettä, Oikarinen toteaa.

Oikarinen puolestaan lähti vuonna 2000 mukaan Toyotan F1-projektiin, jossa tiet Salon kanssa yhtyivät uudelleen.

Lisää aiheesta:

Mika Salon F1-ura päättyi sokkipotkuihin – tv-kameroille lausuttu kritiikki oli liikaa tallille: "Eivät oikein tykänneet"F1:n häpeällisestä skandaalista 10 vuotta – kuinka ”täydellinen myrsky” vavisutti lajia ja muutti sitä pysyvästiF1-testien historiaa: Shokkialku, joka johti vielä suurempaan yllätykseenF1-testien historiaa: Epätoivoisen Prostin talli huijasi kaikkiaTraaginen F1-kausi 1994: Schumacher skandaalien keskeltä mestariksi – "Osa väitteistä varmasti totta"F1:n kaikkien aikojen rengasfarssi: Oikarisen tiimi päätyi kovaan ratkaisuun
F1F1-historiaMika SaloUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13:27
    Ferrari

    Lähde: Karmeita uutisia Ferrarille – ensi kaudesta karu arvio

  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä