Epätoivoiseen taloustilanteeseen ajautuneet F1-tallit ovat vuosien saatossa käyttäneet talvitestejä hyödykseen sponsorien kiinnittämiseksi kriisin hetkellä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen oli mukana järjestelmässä yhtä silmänkääntötemppua Barcelonan radalla tasan 20 vuotta sitten.
Myös esimerkiksi Alain Prost on myöhemmin myöntänyt, että hänen tiiminsä hurja kierrosaika vuoden 2001 testeissä oli täysin sponsoreita varten järjestelty juttu:
LUE MYÖS: F1-testien historiaa: Epätoivoisen Prostin talli huijasi kaikkia
Arrowsin tiimi oli saanut ajettua kauden 1998 kunnialla läpi, mutta seuraavaan vuoteen lähdettäessä kassa ammotti tyhjyyttään. Pedro Dinizin lähdettyä sponsoripuolella oli selvä vaje, mikä heijastui lopulta myös Mika Salon tilanteeseen tiimissä.
Espanjalainen öljy-yhtiö Repsol oli valmis tukemaan Pedro de la Rosan kiinnitystä, mutta yhtiö piti sitä ennen vakuuttaa Arrowsin vauhdista kaudella 1999. Tässä kohtaa tiimi tarrautui epätoivoisiin keinoihin.
– Siitä vasta neuvoteltiin, kun talvitestit olivat jo käynnissä. Sen takia meidän täytyi tehdä show-veto, jolla näyttäisimme, että automme olisi kilpailukykyinen, Oikarinen taustoittaa.

