Näkökulma: Valtteri Bottaksella edessä vakava paikka – nämä viisi asiaa kausi 2020 opetti

F1-kausi 2020 jää historiaan täysin omanlaisenaan rypistyksenä. 17 osakilpailun kausi onnistuttiin viemään läpi lujan päättäväisesti, mutta Mercedeksen ylivoimaan eivät mitkään muuttujat pystyneet vieläkään puremaan kiinni.

Kokosimme yhteen viisi asiaa, jotka kausi 2020 meille opetti.

F1 näytti voimansa koronavuonna

Maailma voi palaa ympärillä, mutta Formula 1 jatkuu. Tämä on todettu vuosien saatossa moneen kertaan, kun karnevaalit ovat jatkuneet minkä tahansa maailmanpolitiikan käänteen tai ilmastokriisin keskellä. Laji on ollut oma kuplansa hyvässä ja pahassa, mutta tänä vuonna se osoitti suuruutensa organisoimalla historiansa vakavimmassa paikassa uskomattoman kauden. Sarja oli palaamassa tositoimiin keskellä kesää, kun kaikki muut suurtapahtumat olivat vielä täysin polvillaan koronaviruksen edessä.

Lopputuloksena oli 17 osakilpailun kausi hieman reilussa viidessä kuukaudessa ilman ainuttakaan pandemian takia peruuntunutta kisaa. Sarja palasi eurooppalaisille juurilleen ja otti rohkeasti riskejä viemällä kisoja uusille näyttämöille. Tallit osoittivat mahtavaa yhteishenkeä kriisin edessä ja saivat työntekijänsä sitoutumaan vaativaan kuplaelämään. Näin viruksen leviäminen jäi hämmentävän vähäiseksi, vaikka sarjan keskuspaikat Britannia, Saksa ja Italia olivat samaan aikaan kammottavasti taudin kourissa.

Tästä suorituksesta on pakko nostaa hattua!

Mercedes ei hyydy

Jos F1 ei häiriinny mistään, niin Mercedeskään pysähdy kuin meteoriitilla. Ehkä poikkeuskausi teki vielä sen, että muiden oli entistä vaikeampi yrittääkään saavuttaa mestaritiimin etumatkaa. Kausi piti katsoa viimeiseen aika-ajoon asti ennen kuin Red Bull onnistui pysäyttämään Mercedes-moottorien paalupaikkojen putken. Loppukauden näennäinen tasoittuminenkin enteilee lähinnä sitä, että Brackleyssa ja Brixworthissa ollaan valmistauduttu jo hyvän aikaan ensi kauteen.

Valtteri Bottaksen tilanne ei ainakaan helpottunut

Neljä kautta Mercedeksellä eivät ole tuoneet Valtteri Bottasta juurikaan lähemmäs Lewis Hamiltonia. Kehitystä on toki tapahtunut, mutta se ei yksinkertaisesti riitä. Viime kaudella paranivat aika-ajot, ja tänä vuonna hän kuroi eroa kiinni kisavauhdissa. Silti tilastot ovat edelleen karut: voitot 11-2, paalupaikat 10-5 ja MM-pisteet 347-223 Hamiltonille.

Vuoden päätteeksi George Russell vielä osoitti pikahälytyksellään, että Hamilton ei välttämättä kaikessa loistavuudessaan olekaan niin lyömätön kuin miltä Bottaksen kanssa näyttää. Se ei lupaa hyvää vuoden 2021 jälkeiseen aikaan Bottaksen kannalta. Tällä hetkellä Bottaksen todennäköisin keino pitää paikkansa Mersulla on Hamiltonin lopettaminen ensi kauden jälkeen.

F1 on edelleen vaarallinen laji

Jules Bianchin vakavaan loukkaantumiseen ja lopulta kuolemaan johtanut onnettomuus Japanissa 2014 tapahtui niin friikeissä olosuhteissa, että se ei surullisuudessakaan täysin riittänyt todistamaan sitä vaaraa, joka edelleen piilee Formula 1:ssä. Tultiin vielä kuusi vuotta eteenpäin, kunnes Romain Grosjeanin raju ulosajo osoitti jälleen, kuinka vaarallinen laji edelleen on. Samalla toki FIA:n vuosien saatossa turvallisuuden eteen tekemä työ sai vahvan alleviivauksen. Turmassa Grosjeania suojasi niin moni viime vuosikymmenien parannuksista, ettei turvakaarista kehtaa enää kukaan napista.

Kopioiminen ei edelleenkään kannata

Yksi kauden suurimmista puheenaiheista sai alkunsa jo kauan ennen kuin koronavirus uhkasi millään tavalla F1-kauden aloitusta. Racing Point toi Barcelonan talvitesteihin Mercedeksen viime vuoden mestariauton täydellisen kopion. Kilpailijoiden protestit "pinkistä Mersusta" tuntuivat kaikuvan kuuroille korville. Lopulta tuomion saamiseksi tarvittiin muotoseikka, kun Racing Point kärähti kiellettyjen ostoartikkelien listalle juuri tähän kauteen lisätyn jarrujen jäähdytysputken kopioimisesta. Tästä seurasi 400 000 euron sakko sekä 15 MM-pisteen menetys. Talli sai silti edelleen jatkaa samalla autolla, mikä tuntui täysin haistattelulta protestia ajaneita kohtaan.

Lopulta nuo 15 pistettä maksoivat tulevalle Aston Martinille miljoonien eurojen arvoisen MM-sarjan kolmossijan. Silti voi kysyä, olisiko talli pystynyt omin päin rakentamaan autoa, jolla olisi voitettu nyt taakse jääneet Renault ja Ferrari? Tärkeintä on, että jatkossa vastaavan tempun tekeminen on taas piirun verran vaikeampaa.

Lue myös:

    Uusimmat