Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sarja pyrki löytämään korvaavan ratkaisun katsojia hämmentävälle ”sirkuselementille” – eteen tuli hyvin yksinkertainen ongelma

imago images / HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 05.09.2019 16:04

MTV URHEILU

Kansainvälinen autoliitto FIA, F1-sarja ja siihen kuuluvat tallit ovat keskustelleet siitä, miten nykyisistä lähtöruuturangaistuksista päästäisiin eroon. Muutosta kaavailtiin aikaisintaan vuodelle 2020, mutta nyt eteen on tullut sangen yksinkertainen ongelma.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Lähtöruuturangaistukset ovat tulleet tutuiksi F1-katsojille kiristyneiden moottorisäännösten myötä. Yhden kauden aikana eri tallit saavat käyttää muun muassa polttomoottoreita ja turboja rajoitetun määrän. Rajoja rikkovista ylityksistä määrätään lähtöruuturangaistuksia.

Monimutkaiset seuraukset ja niiden vaikutukset luovat kuitenkin suoranaisen sirkuselementin kisojen alle. Tämä taas luo herkästi hämmennystä F1-katsojille.

Ilmiö oli vahvasti läsnä muun muassa viime viikonloppuna Belgian Spassa, kun peräti kuusi eri kuljettajaa tipahti joukon hännille lähtöruuturangaistusten myötä.

Niin FIA, F1-sarja kuin tallit ovat pyrkineet löytämään näille korvaavan ratkaisun.

– Tuo on ehdottomasti sellainen juttu, mitä pyrimme selvittämään. Lähtöruuturangaistukset ovat kuitenkin osa lajin kehitystä. Tällä hetkellä ne ovat kirjattuna sääntöihin ja olemme keskustelleet niistä eri tahojen kanssa, FIA:n kisapäällikkö Michael Masi sanoi Motorsport.com:n mukaan.

Yksinkertainen ongelma on kuitenkin se, että lähtöruuturangaistusten tilalle ei ole meinattu löytää toimivaa korvaavaa elementtiä ja seurausta.

– Uskon, että tehtävä on aika haastava, Haasin tallipäällikkö Günther Steiner totesi Motorsportille.

– Itse rangaistukset eivät voi oikein liittyä rahaan, koska sitten eri tahot vain tuhlaavat ja saavat sitä kautta edun. Tuo on helppo reitti.

– Esimerkkejä tuosta ovat sääntöjenvastaiset radalle päästämiset varikolta. Sitä tietää, että rangaistus on 5000 euroa ja se on F1-talleille yhtä kuin ei mitään. Jos saat kymmenyksenkin edun 5000 eurolla, niin teet sen joka kerta, Steiner kävi läpi ja puhui itse lähtöruuturangaistuksista:

– Jos tässä ruvetaan tekemään jotain autojen painoon tai polttoaineisiin liittyviä järjestelyjä, niin ne ovat vielä sekavampia kuin lähtöruuturangaistukset. Koska nykyiset rangaistukset selitetään ennen kisaa ja sitä on, että ok, selvä. Mutta jos autoissa on yhtäkkiä vähemmän bensaa tai jotain painolasteja, niin selostajille tulee vaikea tehtävä hahmottaa ja selittää katsojille, että miten joku on yhtäkkiä hitaampi.

– Tällä hetkellä he (eri tahot) eivät ole löytäneet parempaa ratkaisua, joten tilanne on auki, Steiner viittasi nykytilanteeseen.

Lähtöruuturangaistukset ovat läsnä myös Monzassa, jossa ohittaminen on moneen rataan verrattuna helpompaa. Red Bull tiedotti jo aiemmin, että sen tähtikuski Max Verstappen lähtee sunnuntain kisaan joukon hänniltä moottorivaihdoksesta seuraavien rangaistusten myötä.

LUE LISÄÄ: Max Verstappenille valtaisa isku: takarivi kutsuu!

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo ehdottaa F1-sarjaan brutaalia muutosta – "Kaikki vihaisivat minua"Toto Wolff kävi kuumana F1:n uudelleen henkiin herättämästä aika-ajoideasta: "Tämä ei ole mitään tosi-tv:tä, Big Brotheria!"Kimi Räikkönen kertoo GPS:stä tekemästään havainnosta – "Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan aikamoisen töytäisyn"Max Verstappenin viimeisin ryöppy lisäsi jännitettä loppukaudelle – "Typerää ja naiivia"Hurja paljastus: Itävallan kohutapauksessa oli lopulta valtavat panokset – F1-jättitaho olisi voinut jättää koko sarjan!F1-sarjan tuore sääntöuudistus aiheutti heti parranpärinää – Räikköseltä ”kimimäinen” kannanotto aiheeseen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"