F1-pomolta hyökkäävä Ferrari-väite – viittaa enemmän kuin suoraan viime kauden laittomuuksiin

Valtteri Bottas ajoi Itävallan GP:n aika-ajoissa paalupaikalle. Lauantain isoin puheenaihe liittyi kuitenkin F1-jätin Ferrarin rajuun romahdukseen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Italialaistallin kuljettajista Sebastian Vettel jäi nolosti aika-ajojen toiseen osioon – kuivalla kelillä.

Eikä Charles Leclerc karsiutuminen jäänyt kauaksi. Leclerc oli juuri ja juuri osion kymmenes.

Leclerc lähtee sunnuntain kisaan ruudusta seitsemän ja Vettel ruudusta 11.

Tämä ei ole lainkaan sitä, missä Ferrari on totuttu näkemään.

Ikonisen F1-tallin romahdus aiheuttikin kovaa porinaa lauantain aika-ajojen jälkeen.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko otti tapauksesta ilon irti.

– On ihan uskomatonta, mitä Ferrarin viime kauden moottori tekikään, Marko totesi Auto Bildille.

Tällä Marko viittasi kohuun, jossa Red Bull näytteli isoa osaa.

Red Bull kun nosti protestin Ferrarin polttoainevirtausratkaisuista. Italialaistallin väitettiin hyötyneen sääntöjen harmaalla alueella liikkumisesta. Erinäköiset ratkaisut toivat Ferrarille huomattavasti lisää suoranopeutta.

Kansainvälinen autoliitto FIA reagoi aiheiseen ”direktiiveillä” ja sopimuksella, jonka se teki Ferrarin kanssa. ”Yhteisymmärryksen” sisältöä ei ole kuitenkaan tuotu julkisuuteen.

Nyt pyörittelyn kohteeksi on tullut se, kuinka paljon Ferrarin laittomuudet vaikuttivatkaan niin sen oman tallin kuin sen asiakastallien suoritustasoon.

Marko viittasikin juuri tähän Ferrari-hyökkäyksellään.

Oma porkkana

Red Bull on nyt Mercedeksen ainoa uhkaaja.

Lauantain aika-ajoissa Red Bullin hollantilaiskuljettaja Max Verstappen jäi kuitenkin peräti puolen sekunnin päähän paalulle ajaneesta Valtteri Bottaksesta ja tämän tallikaverista Lewis Hamiltonista.

Verstappen myönsi, että ero on ”hieman liian suuri”.

Red Bullin neuvonantaja Marko kuitenkin vähättelee eroa.

– Säädöt eivät toimineet. Olemme realistisesti kaksi tai kolme kymmenystä Mercedestä perässä, Marko väittää.

Lue myös:

    Uusimmat