Kansainvälinen Autoliitto FIA on tehnyt linjanvedon, joka vaikeuttaa F1-autojen lähtöjä tulevaksi kaudeksi, kertoo Autosport.
MAINOS
F1-testikooste tiistaista perjantaihin C Morella!
Kooste jokaisesta testipäivästä 7.3.-10.3. www.cmore.fi ja MTV Max kello 22.40.
Aiemmin FIA kielsi radiokommunikaation, jolla kuljettajaa saatettiin avustaa kytkimen purentakohdan löytämisessä. Viime kaudella kahden kytkinlavan käyttö poistui, ja lähtö tapahtuu nyt yhdellä kytkinlavalla.
Tulevaksi vuodeksi FIA on määrännyt rajoituksia kytkimen asetuksiin sekä kytkinlapojen liikeratoihin ja sijaintiin ohjaamossa. Suurin muutos on se, että kytkimen toiminta muutetaan nyt lineaariseksi, eli kytkimen purentakohta on aiempaa selvästi tarkempi.
Käytännössä aiemmat asetukset tarkoittivat, että kuljettaja pystyi asettamaan kytkimen 10-80 prosentin alueelle koko toiminta-alueesta ja tekemään onnistuneen lähdön. Tuolloin insinööri pystyi säätämään kytkimen niin, että lähes mikä tahansa kytkimen kohta olisi ”sweet spotissa”.

