Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Hamiltonin kritisoima haitta kasvanut – huolissaan F1-kisojen puolesta

xpbimages.com
Julkaistu 04.03.2017 22:37
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen, Barcelona

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

Lewis Hamilton, kuten muutkin F1-kuljettajat, on innoissaan uusien autojen vauhdista. Hän antaa kuitenkin varoituksen show’n kärsimisestä.

Tulevaksi kaudeksi autoja muutettiin radikaalisti ja ison aerodynamiikka- ja rengasmuutosten odotetaan tuovan sekuntikaupalla kierrosaikaparannuksia. Odotukset toteutuivat ensimmäisen testiviikon aikana ja Hamiltonkin nauttii leveämpien ja aggressiivisten autojen kiidättämisestä.

– Auto on leveämpi, renkaat isommat ja ne kuoriutuvat vähemmän. Parasta on downforce, autossa ei ole enempää voimaa, ne ovat itse asiassa suorilla hitaampia. Mutta on hienoa, miten myöhään voi jarruttaa ja miten nopeasti pääsee taas kaasulle. Monissa mutkissa pääsee aika helposti kaasu pohjassa. Se on aika mieletöntä. Ajoin esimerkiksi ysimutkassa ja olin innoissani kuin pikkulapsi vuoristoradan kyydissä, koska autot ovat niin parempia kuin aiemmin, hän makusteli.

Samaan hengenvetoon Hamilton kuitenkin antoi varoituksen, josta on valittanut jo aiemmin. Hamilton on jo pitkään sanonut, ettei edessä menevää autoa pysty seuraamaan.

– Seuraaminen ei ole nyt helppoa, se on vielä vaikeampaa. Osasin odottaa sitä, enkä tiedä miten homma toimii kisassa, kun autoja on enemmän. Kun seurasin muita radalla, se oli aika paljon huonompaa, Hamilton sanoi.

Hamilton sanoo keskustelleensa ongelmasta insinöörien kanssa heti, kun näki uusien sääntöjen mukaisen auton valmiin suunnitelman. Kun toista autoa ei pysty seuraamaan, ohittaminen on vaikeaa. Sen takia kisa kärsii, kun ohitusyrityksiä ei nähdä. Aiemmin renkaat ovat kuluneet enemmän ja edessä menevä auto syö aerodynamiikkaa seuraajan auton etusiiveltä. Siipi ei siis paina autoa samaan tapaan rataa vasten kuin puhtaassa ilmassa.

– Nyt vaikutus on helposti kaksinkertainen. Toivottavasti näillä renkailla, jotka Pirelli on tehnyt, seuraaminen on vähän helpompaa, koska ne ovat luotettavammat ja pysyvät pidempään hyvinä. Nämä ovat ehkä kovimmat renkaat, joilla olen ajanut.

– Edellä menevällä on sataprosenttisen puhdas ilma, takana olevalla on siitä vain puolet tai jopa vähemmän. Kun ajaa toisen takana, auto tuntuu tietynlaiselta jossain hetkessä ja jos sitten tulee vaikka poikittainen tuulenpuuska, menettää pidon auton etuosasta. Sitten pitää nostaa jalkaa kaasulta, eikä pääse tarpeeksi lähelle, Hamilton selvitti.

– Toivottavasti kisat ovat mahtavia, muttei kannata pidättää henkeä sen puolesta, Hamilton varoitti.

Esimerkiksi Sebastian Vettel ei ollut asiasta yhtä ehdoton.

– Vähän vaikea sanoa. Joissain kohdissa oli vaikeaa seurata muita, toisissa taas helpompaa ja pystyin ohittamaan. Täytyy vielä odottaa ja katsoa asiaa, hän sanoi.

Ohittamiseen on odotettu ongelmia myös siitä, että autot ovat aiempaa selvästi leveämpiä. Testeissä vastauksia Hamiltonin esittämiin kysymysmerkkeihin ei saada, vasta kilpailutilanteessa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"Hamilton kummasteli hehkutusta Ferrarin ennätysvauhdista – "Mikä aika se oli?"Hamiltonin kiinnostus testeihin tiivistyy: Räplää puhelinta autossaAlonsolta kovia lausuntoja – ”En edes tarvitse viimeistä testipäivää”Fernando Alonsolta tiukkaa tekstiä McLarenin surkeudesta: Vaadin reaktiota välittömästiFerrarissa perustavanlaatuinen ongelma Räikköselle – "Kimi saa aiempaa enemmän irti"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • pe11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • ke17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • ke16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä

  • ke14:31
    Mercedes

    Kuuden miljardin F1-talli – Toto Wolffin kerrotaan hierovan jättikauppoja

  • ti09:11
    Ferrari

    Ferrari-pomo jyrähti tähtikuskeilleen – "Eivät tee riittävän hyvää työtä"