[Artikkeli on kirjoitettu 15.10.2002] Formula 1 kausi 2002 oli suurta Ferrari-tallin ja Michael Schumacherin juhlaa. Williams-talli johti valmistajien MM-sarjaa vielä kauden kolmannen kisan jälkeen, mutta kun Ferrari sai kauden neljännessä kisassa Imolassa molemmat kuljettajansa varustettua uudella F2002-autolla, ei muilla ollut enää mitään sanan sijaa.
Australia
Michael Schumacher näytti kauden tahdin jo heti avauskilpailussa, jonka hän voitti ylivoimaisesti. Kolumbialainen Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoya hävisi saksalaiselle 18 sekuntia.
Kilpailu lähti liikkeelle dramaattisesti. Ralf Schumacher sai kolmannesta ruudusta loistavan lähdön ja yritti lähtösuoralla ohittaa paalupaikalta startanneen Rubens Barrichellon. Lopulta Ralf ei pystynyt enää väistämään edessään kiemurrellutta Barrichelloa, vaan törmäsi kovalla vauhdilla tämän takasiipeen. Rytäkän päätteeksi Ralf löysi itsensä rengasvallista. Samasta hässäkästä seurasi joukkokolari, jossa liki puolet autoista kärsi vaurioista.
Kilpailun suurin yllättäjä oli lopulta Minardin australialaiskuljettaja Mark Webber, joka ajoi debyyttikilpailussaan viidenneksi. Hienosti meni myös kolmanneksi sijoittuneella Kimi Räikkösellä, joka pääsi ensimmäistä kertaa urallaan palkintopallille. Mika Salo puolestaan toi Toyota-tallille avauspisteen heti ensimmäisessä kilpailussa kuudennella sijalla.
Malesia
Ferrari ajoi kauden kaksi ensimmäistä kisaa viimevuotisen autonsa parannellulla versiolla. Malesiassa F2001:n suorituskyky ei riittänyt Williamsia vastaan. Kisan voittaja Ralf Schumacher ajoi ruutulipulle turvallisessa johdossa 39 sekuntia ennen tallitoveriaan Juan Pablo Montoyaa. Ensimmäisessä mutkassa Montoyan kanssa kolaroinut Michael Schumacher nousi aivan kisan lopussa kolmanneksi. Sijoitus jäikin Schumin täydellisen kauden huonoimmaksi.
Kimi Räikkönen oli keskeyttäessään 24 kierroksen jälkeen kilpailun toisella sijalla. - Konerikko tuli. Sitä ennen oltiin tosi hyvin mukana taistelussa kakkossijasta. Eihän sitä tiedä, vaikka olisi ykköseksikin yltänyt, Kimi kertoi pettyneenä kisan jälkeen.
Teknisistä vioista kärsinyt Mika Salo ajoi 12. sijalle kolme kierrosta kärjestä jääneenä.
Brasilia
Brasiliaan Michael Schumacher sai käyttöönsä Ferrarin uuden F2002-auton. Kotikisaansa ajanut brassikuski Rubens Barrichello joutui tyytymään vielä vanhaan malliin. Schumi ajoi voittajana maaliin 0,5 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta pikkuveljeään Ralf Schumacheria. Ruutulippumiehenä toiminut jalkapallolegenda Pele ei ehtinyt lainkaan heiluttaa ruutulippua kilpailun voittaneelle Schumacherille.
Viidenneksi sijoittunut Kolumbian Juan Pablo Montoya kärsi ensimmäisellä kierroksella etusiipirikon törmättyään Schumin auton perään. Barrichello keskeytti kahdeksatta kertaa peräkkäin kotikisassaan.
Kimi Räikkösen matka jäi kesken 68 kierroksen jälkeen. Hänen McLareninsa lähti suoran päässä käsistä teknisen vian takia. Mika Salo toi Toyota-autonsa maaliin kuudennella sijalla.
San Marino
Paalupaikalta startannut Michael Schumacher oli Imolan kisassa täysin ylivoimainen. Kaksoisvoiton Ferrarille varmisti toiseksi ajanut Rubens Barrichello, joka hävisi saksalaiselle 17,9 sekuntia. Viimeistään Imolassa koko F1-maailma huomasi Ferrarin ylivoiman. Vuosi sitten radalla juhlineista Williamseista ei ollut uhkaamaan punaisten autojen riemuvoittoa. Ralf Schumacher sijoittui kolmanneksi 19 sekuntia isoveljelleen hävinneenä ja Juan Pablo Montoya neljänneksi 44 sekuntia kärjestä.
McLaren-talli vieti Kimi Räikkösen pois radalta turvallisuussyistä.
- Pakoputki vaurioitui ja poltti koneen suojaan reiän. Takajousitus olisi hajonnut seuraavaksi, Kimi kommentoi autonsa kärsimiä vaurioita.
Mika Salo ajoi varikolle 27. kierroksen jälkeen. Hänen Toyota-autonsa työnnettiin suoraan sisään varikkopilttuuseen ja kisa päättyi näin keskeytykseen.
Espanja
Ferrarin Michael Schumacher voitti Espanjan GP:n täysin ylivoimaisesti. Toiseksi sijoittunut Williamsin Juan Pablo Montoya jäi 35 sekunnin päähän. Schumacher hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin. Hän kasvatti johtoon lähes sekunnin per kierros tahdilla, kunnes alkoi lopussa jo varmistella voittoaan.
David Coulthard pystyi tasaisella ajosuorituksella nostamaan itsensä kisan kolmanneksi. Tallitoveri Kimi Räikkösen kisa meni mönkään jo alussa. McLaren-auton takasiipi irtosi omia aikojaan heti kolmen kierroksen jälkeen. Kimi ajoi autonsa varikolle ja keskeytti.
Mika Salo joutui käymään varikolla renkaidenvaihdossa heti kolmen ajetun kierroksen jälkeen. Mika pääsi jatkamaan matkaansa, mutta jäi jo tässä vaiheessa joukon viimeiseksi. Salon loppusijoitus oli 9:s.
Rubens Barrichellon osalta Espanjan GP:n tapahtumat kuvasivat hyvin Ferrarin kakkoskuljettajan epäonnekasta alkukautta. Barrichellon Ferrari ei päässyt lähtöruudusta liikkeelle lämmittelykierroksen startissa. Barrichello joutui näin vetäytymään varikolle, jossa hänen autoaan yritettiin korjata. Autoa ei kuitenkaan saatu ajokuntoon, joten Barrichellon kisa päättyi ennen kuin oli ehtinyt alkaakaan. Tätä ennen hän oli ehtinyt keskeyttää Australiassa, Malesiassa ja Brasiliassa. Viiden kisan jälkeen brassikuskilla oli koossa vain kuusi MM-pistettä, kun taas tallikaveri Schumacherilla oli tässä vaiheessa 44 pistettä.
Itävalta
Itävallan GP:stä tuli loppusuoran tapahtumien takia kauden ylivoimaisesti puhutuin. Ferrarin Rubens Barrichello oli nopein mies koko GP-viikonlopun ajan. Ferrari-talli käski Barrichelloa kuitenkin lahjoittamaan kisan voiton viime metreillä tallin ykköskuljettajalle Michael Schumacherille. F1-yleisö ympäri maailman jäi kysymään, miksi näin piti tehdä?
Kisa päättyi uskomattomiin buuaksiin ja vihellyskonserttiin. Yleisön reaktiosta hämmentynyt Schumacher työnsi Barrichellon palkintopallin keskimmäiselle korokkeelle. Kansainvälinen autoliitto FIA rankaisi myöhemmin Ferraria palkintopallihässäkästä miljoonan dollarin sakoilla.
Kisan dramaattisin käänne oli Jordan-kuljettaja Takuma Saton lievä loukkaantuminen. Nick Heidfeldin Sauber iskeytyi kovalla vauhdilla suoraan Saton Jordan-auton kylkeen. Sato vietiin varmuuden vuoksi helikopterilla sairaalaan, mutta japanilaiskuljettaja ei kärsinyt vakavampia vammoja.
Kimi Räikkösen kisa päättyi jo viidennen kerran peräkkäin keskeytykseen. McLaren-auton Mercedes-moottori petti jo viidennellä kierroksella. Toyotan Mika Salo oli hetken jopa kisan kuudennella sijalla, mutta putosi varikkopysähdysten ja turva-autojen jälkeen lopulta kahdeksanneksi. Pistesija jäi lopulta vajaan 20 sekunnin päähän.
Monaco
Monacon kisan voitto on kuin toinen maailmanmestaruus. Tähän vanhaan sanontaan oli McLaren-tallin tällä kaudella turvauduttava, sillä varsinaista maailmanmestaruutta lähellekään se ei yltänyt. Mutta Monacossa McLaren-kuljettaja David Coulthard pystyi jälleen voittamaan. Skottikuljettaja Coulthard syöksyi startissa kakkosruudusta Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoyan ohitse kärkeen. Kisan aikana Michael Schumacher onnistui nousemaan aivan Coulthardin perään, mutta kapealla katuradalla Schumi ei kuitenkaan päässyt kilpakumppanistaan ohitse. Maalissa eroa oli Coulthardin hyväksi yksi sekunti.
Kimi Räikkösen kisa meni pilalle 40. kierroksen kohdalla, kun Rubens Barrichello ajoi hänen McLaren-autonsa perään. Kimin auton takasiipi hajosi tilanteessa. Mika Salo oli ajamassa kilpailun kahdeksannelle sijalle, kunnes yhdeksän kierrosta ennen maalia hän menetti jarruvian seurauksena Toyota-auton hallinnastaan. Auto sinkoutui kylki edellä päin kaiteita.
Mika Häkkinen vieraili perheensä kanssa Monacon ratavarikolla. Samassa yhteydessä hän kertoi McLarenin tallipäällikölle Ron Dennisille, ettei aio enää palata F1-rattiin.
Kanada
Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher ajoi Kanadan GP:n voittajaksi helposti. Toiseksi sijoittunut David Coulthard hävisi lopussa hidastaneelle saksalaiselle 1,1 sekuntia. Schumin saavuttamana voitto oli Ferrarin historian 150:s.
Kisan asetelmat menivät uusiksi 14 kierroksen jälkeen, kun turva-auto kurvasi radalle. Jacques Villeneuven BAR-autoon iski tekninen vika eikä radan varteen jäänyttä autoa saatu poistettua ilman turva-autoa. Ferrari-tallin tekninen johtaja Ross Brawn jäi harmittelemaan sitä, että turva-auto vei kahden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä olleen Rubens Barrichellolta kilpailun toisen sijan ja Ferrarin kaksoisvoiton. Jossiteltavaa jäi enemmänkin. Rengastoimittaja Michelinin johtaja Pierre Dupasquier oli varma siitä, että Williamsin Juan Pablo Montoya olisi voittanut Kanadan osakilpailun, mikäli auton moottori olisi sen vain kestänyt. McLarenin Kimi Räikkönen oli puolestaan ajamassa kohti palkintopallisijoitusta, kunnes hän joutui hidastamaan kierrosaikojaan saatuaan varikolta liian vähän polttoainetta. Kimi oli lopulta neljäs. Mika Salon kisa päättyi keskeytykseen.
Eurooppa
Kimi Räikkönen sijoittui kolmanneksi Saksan Nürburgringin radalla ajetussa Euroopan GP:ssä. Voiton vei Ferrarin Rubens Barrichello, joka sai tällä kertaa pitää kärkipaikkansa ennen tallikaveriaan Michael Schumacheria.
Räikkönen nousi mukaan Euroopan GP:n palkintopallitaisteluun, kun David Coulthard yritti uhkarohkeaa ohitusta Juan Pablo Montoyasta kierroksella 27. Miehet ajoivat tässä vaiheessa Kimin edellä sijoilla neljä ja viisi. Autot tulivat rinta rinnan radan ensimmäiseen hiusneulamutkaan, kun Montoyan Williams-auton perä lähti alta. McLaren ja Williams-autot osuivat rytäkässä yhteen ja näin sekä Coulthardin että Montoyan kisa jäi kesken.
Mika Salon vauhti oli kisan ensimmäiseltä kierrokselta lähtien odotettua vaisumpaa. Salo ajoi koko kisan jälkijoukoissa ja jätti leikin lopulta kesken 54. kierroksella teknisen vian takia.
Iso-Britannia
Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher ajoi ylivoimaiseen voittoon vaiherikkaassa Ison-Britannian GP:ssä. Kimi Räikkönen pystyi kisan alkupuolella nousemaan sadekelissä jopa hetkeksi Schumin ohi, mutta McLaren-tallin möhläilyt varikolla pilasivat Kimin loistavasti alkaneen kisan. Lopulta niin Räikkösen kuin toisen suomalaiskuljettajan Mika Salonkin kisa jäi kesken teknisen vian takia.
Schumacher ajoi ruutulipulle 14,5 sekuntia ennen kakkoseksi kaasutellutta tallitoveriaan Rubens Barrichelloa. Aika-ajoissa kakkosruudun hankkinut Barrichello jäi lähtöruutuunsa lämmittelykierroksen startissa. Brassikuski pääsi kuitenkin lopulta mukaan kisaan, mutta joutui lähtemään matkaan viimeisestä ruudusta. Hienolla ajolla hän pystyi nostamaan itsensä lopulta kisan kakkoseksi.
Minardin tallipäällikkö Paul Stoddart jaksoi Silverstonessa vielä puolustella kuljettajaansa Alex Yoongia, vaikkei malesialainen yltänyt aika-ajoista mukaan GP-kisaan.
Ferrarin kilpakumppaneiden keskuudessa tunnelmat alkoivat olla jo aika alhaalla. McLaren-tallin sisällä kerrottiin esiintyneen jännitteitä Ison-Britannian GP:n aikana. Kisan jälkeen toimitusjohtaja Martin Whitmarsh kehotti koko McLaren-leiriä puhaltamaan yhteen hiileen. Ferrarin käyttämien Bridgestone-renkaiden paremmuus verrattuna McLarenin ja Williamsin Michelin-renkaisiin myönnettiin viimeistään epävakaisissa olosuhteissa käydyn Silverstonen kisan jälkeen.
- Renkaat ovat nähdäkseni tällä hetkellä suurin ongelmamme, Montoya lausui kisan jälkeen.
Ranska
Itävallan GP:n tapahtumien ohella Ranskan GP jäi formulakaudesta hyvin mieleen. Magny-Coursin radalla Michael Schumacher varmisti maailmanmestaruutensa aikaisemmassa vaiheessa kautta kuin kukaan ennen häntä. Suomalainen McLaren-kuljettaja Kimi Räikkönen oli tosin todella lähellä voittoa ja Schumin mestaruusjuhlien lykkäämistä. Schumi pääsi kuitenkin neljä kierrosta ennen maalin johtoon Räikkösen tehtyä ajovirheen radalla olleen öljyn takia. Pettynyt Räikkönen sijoittui lopulta kisassa toiseksi.
- Aika huono fiilis, Kimi kommentoi F1-uransa paras sijoitusta.
Toyotan Mika Salo keskeytti tekniseen vikaan. Talousvaikeuksiin ajautuneen Arrows-tallin kuljettajat Heinz-Harald Frentzen ja Enrique Bernoldi jättäytyivät Ranskan GP:n aika-ajoissa tahallaan 107 prosentin säännön ulkopuolelle.
Saksa
Michael Schumacher otti Saksan GP:ssä jo kauden yhdeksännen voittonsa. Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoya ajoi maaliin kisan kakkosena 10.5 sekuntia Schumille hävinneenä. Kimi Räikkösen taistelu hyvästä pistesijoituksesta päättyi McLaren-auton renkaan räjähtämiseen.
Ennen Kimin keskeytystä nähtiin eräs kauden huikeimmista kaksintaistelusta, kun Montoya ja Räikkönen ajoivat lähes rinta rinnan usean mutkan ajan. Kimi pystyi peittelemään kolumbialaiskuljettajan pari ensimmäistä ohitusyritystä, mutta joutui lopulta luovuttamaan ja päästämään Montoyan edelleen.
Toyotan Mika Salo sijoittui kisassa yhdeksänneksi.
Hockenheimin varikolla McLaren-talli julkisti Kimi Räikkösen ja David Coulthardin jatkavan tallin kuljettajina kaudella 2003. Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen julkisti samassa yhteydessä videon välityksellä jättävänsä F1-radat lopullisesti.
Unkari
Ferrarin täydellinen ylivoima tuli hyvin esille Unkarin GP:ssä. Rubens Barrichello ajoi Unkarin GP:n voittoon. Michael Schumacher varmisti kaksoisvoiton 0,4 sekunnin päässä. Kaksoisvoiton myötä italialainen Ferrari-talli varmisti formula ykkösten valmistajien maailmanmestaruuden.
- Varikkomuurilta katsottuna se oli luultavastikin helpoin kaksoisvoitto, mitä olemme saavuttaneet. Me olimme selvästi muita nopeampia lähdöstä alkaen, tallipäällikkö Jean Todt kehui.
McLarenin Kimi Räikkönen nousi hienolla ajolla 11. lähtöruudusta Unkarin GP:n neljänneksi. Kierroksella 22 Räikkönen otti revanssin hänet edelliskisassa ohittaneet Juan Pablo Montoyasta. Tällä kertaa Kimi puristi väkisin kolumbialaiskuljettajan edelle. Kimin tekemä ohitus oli ehkä koko kauden hienoin.
Mika Salo toi Toyota-autonsa tasaisen varmalla ajollaan maaliin 13. sijalla. Salo sai kuitenkin Unkarin GP:n tuomaristolta 25 sekunnin aikarangaistuksen kiilattuaan toisella varikkopysähdyksellään Jaguarin Pedro de la Rosan eteen. Salo putosi näin Unkarin GP:n 15. sijalle.
Anthony Davidson aloitti Unkarissa kahden kisan mittaisen pestinsä Alex Yoongin korvaajana Minardin ratissa. Malesialaiskuljettaja oli menettänyt nopeuttaan niin paljon, että oli joutunut vaikeuksiin aika-ajojen 107 % säännön kanssa. Davidson selviytyi helposti aika-ajoista kisaan, mutta debyytti päättyi ajovirheestä johtuneeseen keskeytykseen.
Arrows-talli jätti Unkarin GP:n väliin. Tallia ei näkynyt radalla enää kauden muissakaan GP-kisoissa.
Belgia
Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher ajoi Belgian GP:ssä yhden uransa ylivoimaisimmista voitoista. Samalla hän otti ennätyksellisen kymmenennen F1-osakilpailuvoittonsa saman kauden aikana. Schumacher hallitsi kisaa lähdöstä maaliin. Lopussa hän höllensi vauhtiaan voimakkaasti ja voitti toiseksi sijoittuneen tallikaverinsa Rubens Barrichellon kahdella sekunnilla.
Kakkosruudusta kisaan startanneen McLaren-kuljettaja Kimi Räikkösen vaisusti sujunut kisa päättyi moottoririkkoon. Mika Salon autosta ei löytynyt potkua seitsemättä sijaa korkeammalle. Kisan jälkeen Saloa harmitti kovasti pistesijan karkaaminen 0,4 sekunnin päähän. Muutama päivä ennen Belgian kisaa Toyota-talli oli tiedottanut palkanneensa ranskalaisen Olivier Panisin talliin kahdeksi vuodeksi alkaen 2003, ja sopineensa Salon kanssa yhteistyön päättämisestä yhteisymmärryksessä.
Italia
Italian GP:ssä ei nähty Ferrari-kuskien keskinäistä kilvanajon. Maailmanmestaruutensa jo varmistanut Michael Schumacher antoi MM-sarjan kakkossijasta yhä taistelevan tallitoverinsa Rubens Barrichellon pitää kahden pysähdyksen taktiikan ansiosta hankkimansa kärkipaikan brassikuskin toisen varikkopysähdyksen jälkeenkin.
Ferrari-kuljettajien kaksoisvoitto tuli helpolla. Kisan kolmanneksi ajoi hienosti Jaguarin Eddie Irvine. Edellisen kerran Irvine ja Jaguar olivat palkintopallilla Monacossa 2001.
Kimi Räikkönen ajoi pitkän matkaa kisan neljännellä sijalla, kunnes McLaren-auton Mercedes-moottori petti 30 kierroksen jälkeen. Mika Salolla oli pitkään hyvä mahdollisuus taistella pistesijasta, mutta kokenut suomalaiskuljettaja sai varikon läpiajorangaistuksen, kun Toyota-auton rengas lipsahti varikkopysähdyksen jälkeen varikon portilla valkoisen sulkuviivan väärälle puolelle. Pistesija karkasi tämän ylimääräisen varikkovisiitin myötä.
USA
Ferrarin Rubens Barrichello ja Michael Schumacher kaasuttelivat aivan rinta rinnan formula ykkösten USA:n GP:n maaliviivalle. Voittajaksi katsottiin Barrichello 11 tuhannesosan erolla tallitoveriinsa Schumacheriin. Schumi halusi Ferrarit rinnakkain maaliviivalle, mutta tuli vahingossa päästäneeksi tallitoverinsa voittajaksi.
Kimi Räikkönen keskeytti jo kolmannen kerran peräkkäin moottoririkkoon. McLaren-auton Mercedes-mylly petti lopullisesti USA:n GP:n 51. kierroksen jälkeen.
Toyotan Mika Salo lähti kisaan toiseksi viimeisestä ruudusta. Maaliin hän ajoi sijalla 14.
Japani
Kimi Räikkönen sijoittui kolmanneksi formula ykkösten kauden päätöskisassa Japanin GP:ssä. Räikkösen edelle ehtivät vain Ferrari-kuljettajat. Räikkösen palkintopallisijoitus varmistui, kun edellä ajaneen Ralf Schumacherin Williams-auto hyytyi muutama kierros ennen maalia radan varteen.
- Oli ihan hyvä olla onneakin välillä, Kimi kommentoi kisan jälkeen.
Japanin GP:n voitti kauden 2002 maailmanmestari Michael Schumacher. Schumi saavutti kauden aikana 144 MM-pistettä (uusi yhden kauden piste-ennätys) sekä 11 osakilpailuvoittoa (uusi yhden kauden voittoennätys). Schumacher ajoi palkintopallisijoituksen kauden jokaisessa kilpailussa. F1-uransa Suzukassa päättänyt Toyotan Mika Salo oli kilpailun kahdeksas. Kotiyleisö sai juhlia Jordanin Takuma Saton viidettä sijaa.
(MTV3)