EU-vaalibudjeteissa suuria eroja
Eniten vaalimainoksiin rahaa käyttänyt europarlamenttiehdokas on kuluttanut mainontaan lähes 30 000 euroa, mutta myös vain parinsadan euron budjetilla pääsee alkuun.
Ensi kesäkuun EU-vaalikampanjointi on saanut laimean lähdön. Vaalimainoksia on julkaissut vasta kymmenesosa ehdokkaista, eivätkä puolueetkaan ole innostuneet vaalivetureiksi. Observer Finland Oy:n MTV:n uutisille tekemän lehtimainontaselvityksen mukaan mainontaan käytetyissä rahasummissa on huikeita eroja.
Observer Finland tutki yli 40 päivä- ja aikakauslehden EU-vaalimainokset. Hinnat on laskettu palstamillimetrien perusteella. Ehdokkaan mahdollisesti saamat alennukset eivät ole tiedossa.
Eniten rahaa on ehtinyt käyttää pohjalaismeppi Kyösti Virrankoski, kaikkiaan jo lähes 30 000 euroa. Seuraavaksi eniten on keventynyt Ulpu Iivarin ja Anneli Jäätteenmäen kukkaro, molemmilla noin puolitoista tuhatta euroa.
Yksi tähän mennessä vähiten rahaa käyttäneistä on nurmijärveläinen Satu Raiski, vajaat 200 euroa.
"Kyllä mielestäni se riittää, että tuo näkemyksensä esille, ja kotisivuthan ovat esimerkiksi nykyään tosi tärkeät, ja niihin ei niin paljon rahaa tarvitse", sanoo keskustan EU-vaaliehdokas, nurmijärveläinen Satu Raiski.
Kahvitilaisuudet ja seminaarit suosittuja
Lehtimainoksia oli tutkimusajanjaksolla julkaissut vasta 22 ehdokasta. Koko lehtimainontapotista Kyösti Virrankoski on yksinään käyttänyt hulppeat kaksi kolmasosaa.
"Ei se niin voi olla, että vain suurella rahalla päästään päättämään ihmisten asioista. Kyllä itse kuitenkin luotan siihen, että perinteinen vaalityö ja ihmisten kanssa oleminen on rahaakin tärkeämpää", sanoo kokoomuksen EU-vaaliehdokas Antti Niemi-Aro Seinäjoelta.
Muuten kampanjointi on rajoittunut kahvitteluihin ja seminaareihin. Suosittua on pyytää omiin tilaisuuksiin vetureiksi raskaan sarjan yhteiskunnallisia vaikuttajia. Näin teki esimerkiksi RKP:n kansanedustaja Henrik Lax, jonka Eurooppa-seminaarin pääsylipusta sai pulittaa 900 euroa. Puhujien joukossa olivat muun muassa Sirkka Hämäläinen ja Jaakko Iloniemi.
(MTV3)
Puolueet ovat jääneet taka-alalle EU-vaalikampanjoissa.
(Kymmenen uutiset 11.04.2004)
(Seitsemän uutiset 11.04.2004)
Uusimmat
-
09:30
Ronnie O'Sullivanille aukesi kultainen tie mestaruuteen – MM-snookerissa ennätyksellinen tähtikato
-
09:24
MTV seuraa tulospäivää: Posti Groupin kannattavuus parani
-
09:14
NBA-supertähdeltä häikäisevä temppu – venyi ennätykseensä kasvot halvaantuneena
-
09:01
Parsa on täynnä terveyshyötyjä, mutta miksi se saa pissan haisemaan pahalta?
-
09:00
Tässä on Olli Jokisen seuraaja
-
08:42
BB-tähti Sofia Tuomola julkaisi rajun videon kauneusleikkauksen jälkeen
-
08:32
Suomen väkiluvun kasvu suurinta sitten vuoden 1956
-
08:31
Järvenpään ravintola-ampumisesta epäiltyä 21-vuotiasta naista vaaditaan vangittavaksi
-
08:28
Suomalaisyllättäjä johtaa major-turnausta maailman vaikeimmalla radalla
-
08:03
Pelaako tähtipelaaja SM-liigan finaaleissa loukkaantuneena? Petteri Sihvosella omat epäilyksensä: "Pudonnut kuvasta"
-
07:50
Suora lähetys kello 13: Eduskunta äänestää ministeri Juuson luottamuksesta ja yöpäivystysten sulkemista koskevasta välikysymyksestä
-
07:46
Guatemalassa ratsia Pelastakaa Lapset -järjestön toimistoon – oikeusministeriön mukaan tapaus liittyy epäiltyihin lasten hyväksikäyttötapauksiin
-
07:45
Älä tee tätä säilytysvirhettä talvivaatteiden kanssa
-
07:39
Outo näky kaukalon yllä hämmensi MM-kisoissa Espoossa – "Katsoin varmaan 100 kertaa"
-
07:33
Syöpädiagnoosin saanut Olga Temonen päivitti vointiaan
-
07:07
Armoton kohtalo MM-kisojen alla – kiekkolupaus vuosiksi ulos maajoukkueesta
-
06:59
Tappara saa ensi kaudelle NHL-superlupauksen – joukkue ”hyvin pitkälle lukittu”
-
06:51
Vihreät ihmettelevät, miksi Keskusta ja Liike Nyt eivät kysyneet puoluetta mukaan välikysymykseen talouspolitiikasta
-
06:37
Tekoäly siivitti Microsoftin hyvään tulokseen – myös Googlen emoyhtiön tulos ylitti odotukset
-
06:29
Suomessa on yksi väestöryhmä, jossa alkoholi on ykköstappaja – taustalla kaksi tekijää
-
Lataa lisää