Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU:n ilmastopaketti kurittaa autojen päästöjä ja on nostamassa bensan hintaa – Hallitus huolissaan talvimerenkulusta

2:13Mitä EU:n ilmastopaketti tarkoittaa Suomen kannalta? Ministerit vastaavatNäin EU:n ilmastopaketin vaikutuksia arvioitiin kesällä. Nyt arviot ovat tarkentuneet.
Julkaistu 07.10.2021 18:48
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala

EU:n ilmastopaketti on tekemässä fossiilisista polttoaineista kalliimpia vuoden 2025 jälkeen, koska päästökauppa aiotaan ulottaa laajasti liikenteeseen. Suomi hakee neuvotteluissa muutosta talvimerenkulun kustannuksiin, koska vienti Suomesta uhkaa kallistua nyt merkittävästi.

EU haluaa Suomen maanteille enemmän sähkö- ja jopa vetyautoja. Neuvottelujen alla oleva ilmastopaketti penää esimerkiksi autojen päästö-arvojen kiristämistä ja enemmän sähköautojen latauspisteitä.

– Meille tulee enemmän nollapäästöisiä ajoneuvoja kotimaan markkinoille eli niiden saatavuus lisääntyy. Hyvin konkreettisesti muuttuu myös se, että latausinfrastruktuuri kehittyy sähköautoiluun ja vedyn jakeluun, kertoo yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Päästökaupan ulottaminen liikenteeseen saattaa vuosien kuluttua nostaa fossiilisten polttoaineiden hintoja EU-maissa, jos paketti toteutuu suurin piirtein vuonna 2025.

– Keväällä eduskunnassa sanoin, etteivät hallituksen toimet vaikuta polttoaineen hintaan, havaittavasti, mutta kyllä EU:n toimet ovat sellaiset, että tuskin fossiilisten polttoaineiden hinta ainakaan laskee. Meidän on , liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo MTV Uutisille.

Harakka painottaa sitä, että Suomi haluaa selvyyden kaikkien toimien vaikutuksista ennen kuin niitä lyödään lukkoon.

Talvimerenkulku huolestuttaa Suomea

Suomen erityinen huoli tulevissa EU-neuvotteluissa on se, ettei talvimerenkulku kallistu liikaa.

– 90 prosenttia Suomen viennistä ja tuonnista kulkee merellä, joten talvimerenkulusta pitää huolehtia. Se on meille tärkeätä, Harakka toteaa.

– Meret jäätyvät talvisin ja täällä tarvitaan jäävahvisteisia aluksia sekä jäänmurtajia. Jäävahvisteiset alukset kuluttavat enemmän polttoainetta ja siitä tulee Suomelle kustannuksia, Antikainen muistuttaa.

Neuvotteluita käydään EU:ssa pari vuotta, sillä tuloksia niistä odotetaan aikaisintaan vuonna 2023. Suomessa paketti menee seuraavaksi eduskunnan suuren valiokunnan käsittelyyn.

Suomessa päättäjät ovat osaksi myös innoissaan ilmastopaketista, sillä päästövähennysten lisäksi se tarjoaa osalle yrityksistä mahdollisuuksia.

– Suomi hyötyy sähköautoista, joita tehdään Uudessakaupungissa, jonne on syntynyt akkutehtaan myötä lisää työpaikkoja. Wärtsilä on johtava valmistava vähäpäästöisissä laivamoottoreissa ja Neste on johtava yritys biopolttoaineissa, Harakka hehkuttaa.

Harakka painottaa myös sitä, että päästövähennyksiä on tehtävä.

– Kaikilla sektoreilla tarvitaan nopeita päästövähennyksiä. Se koskee liikenteen lisäksi kaikkia muitakin inhimillisen tuotannon alueita. EU:ssa ja Suomessa tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes, hän sanoo.

– On tärkeää havaita, että EU-jäsenmailla ja erityisesti edistyksellisimmän ilmastolinjan jäsenmailla on nyt erinomainen tilaisuus uudistaa talouttaan ja parantaa kilpailukykyään, Harakka lisää.

Lisää aiheesta:

Seuraavalla hallituksella päätöksen paikka: Nostetaanko hiilinieluja vai leikataanko päästöjä senkin edestä?Raportti: Suomen ilmastotavoite karkaa ilman lisätoimia – "Liikenteestä voitaisiin saada selvästi enemmän"Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"Ministeri Harakan mukaan liikenteen päästöt ovat vähentyneet ennustettua nopeammin – tutkija kiittää muutoksesta myös EU:ta ja markkinavoimiaEU-komissio kertoi jättimäisestä ilmastopaketista, joka vaikuttaa suomalaistenkin elämäänEU-komissio julkistaa ehdotuksensa ilmastotoimiksi tänään – miten käy Suomen metsien ja meriliikenteen?
IlmastonmuutosLiikenneVeneet ja laivatAutotPolitiikkaEUKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ilmastonmuutos
  • Eilen20:52
    Maailmanpolitiikka

    USA ei lähetä korkean tason edustusta YK:n ilmastokokoukseen

  • pe07:45
    Lukio

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • ke13:37
    Alexander Stubb

    Presidentti Stubb YK:n ilmastohuippukokoukseen Brasiliaan

  • ti20:21
    Jamaika

    Tästä syystä "viipyilevä" Melissa on erityisen tappava

  • 24.10.05:48
    Meret

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"