Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"

2:01Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiinKatso video: Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin
Julkaistu 25.01.2022 19:36
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Suunnitelmat Suomen liikennepäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 tarkentuvat. Liikenneministeri Timo Harakka linjasi, että päästöjen puolittaminen on mahdollista, mutta vaatii myös lisää rahaa erilaisiin tukiin ja kannustimiin.

Liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan biopolttoaineen osuuden lisäämistä liikenteen polttonesteissä jo sovitusta 30 prosentista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Se nostaisi osaltaan polttoaineiden hintaa.

Liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes ja päästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenneministerin mielestä tavoitteen toteuttamista uhkaa nyt rahan puute.

Lue myös: Kuljetusyrityksen aloittama ilmastohaaste on houkutellut mukaan jo 30 yritystä ja kaupunkia

Tämän vuoden budjetissa erilaisiin kannustimiin kuten sähkö- ja kaasuautojen hankintatukiin ja pyöräilyn ja joukkoliikenteen tukiin on varattu vain kolmasosa tarvittavasta rahamäärästä.

– Elämme siirtymäkautta kohti ilmastoystävällistä liikennettä. Nyt on totuuden hetki, tähän tarvitaan myös rahaa. Sovittu fossiilittoman liikenteen tiekartta ei ole täysimääräisesti rahoitettu ja siksi on tärkeää, että nyt kehysneuvotteluissa nämä kaikki toimet rahoitettaisiin, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

Ilmastopaneelin puheenjohtajan mukaan tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa.

– Yhdistelmä, että on porkkanaa eli tukia ja apua ja sitten kiristyviä tavoitteita on paras keino saavuttaa nämä päästövähennykset, huomauttaa Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen.

AOP bensa, polttoaine, tankkausSekä maailmanmarkkinahintojen nousu että ilmastotavoitteet nostavat bensiinin ja dieselin hintaa.All Over Press / Ismo Pekkarinen

"Painetta bensiinin ja dieselin hinnannousulle on jatkuvasti"

Ministeriössä halutaan myös lisätä edelleen biopolttoaineiden osuutta liikenteen polttonesteissä. Jo sovitun 30 prosentin jakeluvelvoitteen nostamista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä harkitaan. Se nostaisi dieselin hintaa noin 10 sentillä. Kun mukaan lasketaan maailmanmarkkinahintojen nousu, dieselin litrahinta voisi olla 50 senttiä nykyistä korkeampi vuonna 2030. 

– Polttoaineiden hinnan nousu riippuu ennen kaikkea tällä hetkellä maailmanmarkkinahintojen jyrkästä noususta. Painetta bensiinin ja dieselin hinnannousulle jatkuvasti on ja siksi vastuullinen ministeri tilanteessa, jossa autotehdas toisensa jälkeen sanoo, että jatkossa tehdään vain sähköautoja, pyrkii edesauttamaan sitä, että jokainen voi 10 vuoden sisällä vaihtaa uuden auton sähköautoon, perustelee Harakka.

Ilmanlaatu, pakokaasut, liikenneJos liikenteen päästökauppa toteutuu koko EU:n laajuisena, kansallista päästökauppaa ei ehkä tarvita.MTV

EU:n laajuista liikenteen päästökauppaa odotetaan

Ministeriössä lasketaan sen varaan, että EU asettaa autonvalmistajille tiukemmat päästörajat ja toteuttaa EU:n laajuisen liikenteen päästökaupan. Kansallista päästökauppaa ei siinä tapauksessa tarvittaisi.

– Katsoisin, että pyrimme ratkaisemaan tämän EU:n kautta, linjaa Harakka. 

Lue lisää: Turpeen energiakäyttö vähenee vauhdilla – "Rahaa palaa 50 miljoonaa, sitten ollaan puhtaampi laitos"

Ilmastopaneelin puheenjohtajan mielestä kansallinen päästökauppa pitäisi säilyttää työkalupakissa.

– Se pitäisi säilyttää ja valmistella käyttöön otettavaksi. Sehän voidaan toteuttaa takapainotteisesti eli panna voimaan vasta siellä 2020-luvun lopulla, jos näyttää, että sitä tarvitaan, pohtii Ollikainen. 

"Meiltä puuttuu ohjauskeinoja"

Ollikaisen mielestä liikenteen päästövähennystavoitteiden toteutumista uhkaa tehokkaiden ohjaustoimien puute.

– Meiltä puuttuu ohjauskeinoja. Hallitus on sulkenut pois veroinstrumentin. Sitten meillä on toive EU:n päästökaupasta, mutta sen voima ei välttämättä riitä Suomen taakanjakosektorin velvoitteiden saavuttamiseen. Sitten on ollut pohdinnassa kansallinen päästökauppa, Ollikainen sanoo.

Lue lisäksi: EU:n ilmastopalvelu: Seitsemän viime vuotta mittaushistorian kuumimmat koko maapallolla

– Kokoavat ohjauskeinot kuten päästökauppa ovat taloustieteilijän silmissä niitä parhaita ajamaan monenlaisia pieniäkin virtoja toteen. Jos emme uskalla tehdä riittävän rohkeita ratkaisuja, niin sitten ollaan sen armoilla, että onnistumme jokaisessa pienessä purossa. Siinä se riski varmaan on.

Hallituksen on määrä maaliskuussa käydä asiantuntija-arvioiden pohjalta läpi, riittävätkö suunnitellut päästövähennykset vai tarvitaanko lisätoimia.

Lisää aiheesta:

Ilmastopaneeli: Ilmastotavoitteet ovat saavutettavissa, mutta nykytoimilla niihin ei päästäSeuraavalla hallituksella päätöksen paikka: Nostetaanko hiilinieluja vai leikataanko päästöjä senkin edestä?Raportti: Suomen ilmastotavoite karkaa ilman lisätoimia – "Liikenteestä voitaisiin saada selvästi enemmän"EU:n ilmastopaketti kurittaa autojen päästöjä ja on nostamassa bensan hintaa – Hallitus huolissaan talvimerenkulustaMinisteri Harakan mukaan liikenteen päästöt ovat vähentyneet ennustettua nopeammin – tutkija kiittää muutoksesta myös EU:ta ja markkinavoimiaFossiilittoman liikenteen tiekartta lausunnoille – liikenne nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä?
IlmastonmuutosKotimaaLiikennePäästötHallitus

Tuoreimmat aiheesta

Ilmastonmuutos
  • 07:45
    Lukio

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • ke13:37
    Alexander Stubb

    Presidentti Stubb YK:n ilmastohuippukokoukseen Brasiliaan

  • ti20:21
    Jamaika

    Tästä syystä "viipyilevä" Melissa on erityisen tappava

  • 24.10.05:48
    Meret

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 22.10.20:23
    Luonto ja eläimet

    YK:n pääsihteeri: Ilmaston lämpenemistä ei voi estää toivotussa ajassa