Espoossa järjestetään lauantaina Espoo EV Challenge -taloudellisuusajo, jossa kisataan siitä, kenen kiihdytyspoljinjalka on kaikkein kevein. Tapahtumaan voi vielä ilmoittautua.
Taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan etukäteen määritelty reitti mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen. Reitti on jaksotettu eri mittaisiin osuuksiin, joille on annettu omat ajoajat. Kilpailut ajetaan vakioautoilla nopeusrajoituksia ja kaikkia muitakin liikennesääntöjä noudattaen muun tieliikenteen seassa.
Autojen taloudellisuusajoja on järjestetty Suomessa 1970-luvulta asti. Ennen luokkajakko tehtiin autossa käytetyn polttoaineen eli bensiinin tai dieselin sekä moottorin koon mukaan. Sittemmin mukaan ovat tulleet kaasuautot, hybridit, ladattavat hybridit ja nyt myös täyssähköautot.
Ja tästä lauantaina Espoossa järjestettävässä kilpailussa onkin kyse. Sähköautoilijat pääsevät ottamaan toisistaan mittaa kilpailussa, jossa haetaan kaikkein taloudellisinta kuljettajaa.
Kilpailuun osallistuvat autot jaetaan ensin karkeasti kahteen eri painoluokkaan – yli ja alle 2 000 -kiloisiin. Luokan sisällä autojen painoeroja kompensoidaan painokertoimella.
Yksi tapahtuman järjestäjistä, ratamestarina toimiva Ari Parkkinen kertoo, että voiton avaimet löytyvät kuljettajan omasta ajotavasta. Kulutus on pyrittävä pitämään koko ajan mahdollisimman pienenä, mutta asetetussa keskinopeusrajassa pysyen.
Parkkisen mukaan voittoa tavoittelevan kuljettajan on osattava lukea liikennettä ja hyödyntää maaston muotoja sekä auton liike-energian talteenottojärjestelmää. Turha jarruttelu tekee hallaa suoritukselle.
– Aikataulussa pysymistä kontrolloidaan viidellä aikatarkistusasemalla. Myöhästymisestä saa sakkoprosentteja, jotka lisätään kulutukseen. Etuajassa olemisesta sakotetaan samalla tavalla, Parkkinen kertoo.