Ensituntumat uudesta S-sarjasta – kenties maailman paras auto

Mercedeksen S-sarja on vakiinnuttanut asemansa vuosikymmenien aikana edustusautojen keskuudessa. Tämän auton uudistamisen lähtökohtana on aina vaatimattomasti tehdä maailman paras auto.

Hinta alkaen 134 719 € (S 350 d 4Matic)
Lang-versio 137 290 €

S-sarja on yksi automaailman ikoneista. Se on totuttu näkemään tienraivaajana monille teknisille ratkaisuille, ja yleisesti mallisarja on edustanut tähtikeulan viimeisintä teknologiaa. S-sarja ottaa hetkeksi E-sarjalle luovuttamansa paikan nyt takaisin laajan kasvojenkohotuksen myötä.

Kerroimme jo aiemmin auton uudistuksista, joita löytyy sekä sisältä että ulkoa. Käytön kannalta olennaisimmat päivitykset ovat multimediajärjestelmän, navigoinnin sekä mittaristonäytön päivittäminen uusimpaan sukupolveen, joka nähtiin uudessa E-sarjalaisessa tammikuussa 2016. Käyttö on nyt aiempaa huomattavasti sulavampaa ja nopeampaa, mutta rehellisyyden nimissä tämä on edelleen yksi S-sarjan heikoimmista osa-alueista. Käyttö vain ei ole yhtä intuitiivista kuin kilpailijoilla.

Multimediajärjestelmän käyttöliittymän muuttumisen lisäksi huomio kiinnittyy puuttuvaan vakionopeudensäätimen viikseen. Mercedes on hylännyt ainakin allekirjoittanutta miellyttäneen ja yksinkertaisella toimintalogiikalla toimineen viiksen ja korvannut sen ohjauspyörän puolaan sijoitetuilla kolmella kytkimellä.

Siinä sitten olikin oikeastaan auton miinuspuolet. Kuljettajan paikalla monipuolisilla säädöillä varustettu laadukas nahkapenkki toivottaa tervetulleeksi. Säätöjen lisäksi kuljettaja voi luonnollisesti helliä itseään lämmityksellä, tuuletuksella sekä hieronnalla. Kaikki toiminnot ovat tarjolla kaikille paikoille viisipaikkaisen auton keskimmäistä takapenkkiä lukuunottamatta. Auto on luonnollisesti tarjolla myös koeajoauton kaltaisella kiinteällä keskikonsolilla, jolloin auto on nelipaikkainen.

Pääsimme ottamaan ensituntumat uudistuneeseen Ässään uudistuneella V8:lla varustettuna. AMG-sukua omaava 4,0-litrainen tuplaturbomoottori tarjoaa 469 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Näiden turvin nelivetoinen edustusauto sinkoutuu sataseen 4,6 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Paperiarvojakin vakuuttavampaa on tyyli, jolla S 560 4Matic tarjoilee voiman. 9-portaisen automaattivaihteiston toimintaa ei käytännössä huomaa muusta kuin kierroslukumittarista ja vaihteisto hyppää useitakin pykäliä pienemmälle kuljettajan pyytäessä lisää tahtia etenemiseen. Sopivan tyhjillä Saksan vapaan nopeuden moottoriteillä pääsimme myös kokeilemaan auton matkaominaisuuksia, ja juuri mukavammin ei ole ennen matka taittunut mittarinopeuden tyssätessä lukemaan 258 km/h. Eleettömyys ja kaiken rauhallisuus vakuuttaa vielä noissakin nopeuksissa, mikä ei ole itsestään selvää, muta ei kylläkään kovin tarpeellista Suomen oloja ajatellen.

Mukavuuden ja rauhallisen käytöksen lisäksi auto tuntuu hämmästyttävän kompaktilta yli 5,2 metriseksi autoksi. Auton kulmat ovat helposti hahmotettavissa ja etenkin keulan etäisyyden arviointia helpottaa perinteinen konepelliltä löytyvä tähti. Ajoasetuksen vaihtaminen sportille jämäköittää hieman ohjausta sekä alustaa ja herkistää voimalinjan vastetta, mutta tämäkään asetus ei tee autosta millään tavalla epämukavaa. Juuri mukavuus ja hiljaisuus ovat asioita, joita oppii arvostamaan S-sarjan ratin takana.

Kokonaan oman artikkelinsa voisi kirjoittaa takapenkkiläisten oltavista. Pidemmällä akselivälillä varustettu S-sarjalainen tarjoaa ruhtinaalliset tilat ja halutessaan takapenkkiläinen voi säätää apukuljettajan penkin kauas eteensä ja oikeista jalat etupenkin alta ilmestyvälle jalkatuelle. Myös pohkeille nousee oma tukensa takapenkin etulaidasta. Ovista ja kiinteästä keskikonsolista löytyvät omat paikkansa niin takapenkkiläisten omille kuulokeseteille, kaukosäätimille kuin myös matkustajan älypuhelimille, jolle on tarjolla nyt myös Qi-standardin mukainen langaton lataus.

Mercedeksen S-sarja jatkaa tutuilla vahvuuksilla. Se on hyvin hiljainen, mukava ja sopivalla tavalla konservatiivinen. Tekniikka kuitenkin edustaa tätä päivää parhaimmillaan ja tästä esimerkkinä esimerkillisesti toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä tehoihin nähden taloudelliset moottorit. Uusikaan S-sarja ei ole täydellinen auto, mutta sellaista ei taida olla olemassakaan. Erittäin hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus se kylläkin on.

Mercedes-Benz S 560 4Matic L
Polttomoottori
3 982 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 345 kW (469 hv) / 5 250-5 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 2 000-4 000 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,8 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 5 255 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 494 mm, akseliväli 3 165 mm
Omamassa 2 125 kg
Tavaratila 530 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat