Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Uudet isot Volvot tarjoavat mukavaa kyytiä

Julkaistu 15.06.2016 20:27
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Volvon isojen autojen 90-sarja saa viimein täydennystä S90- ja V90-malleista. Teknavi on parhaillaan Espanjassa tutustumassa myynnillisesti hyvin tärkeisiin malleihin.

Hinnat alkaen
S90 44 361 €
V90 46 920 €

Ruotsalainen autonvalmistaja Volvo on ollut viime vuosina hyvässä nosteessa myyntimäärillä mitattuna. Merkin omaan tuotekehitykseen alettiin panostaa huomattavasti kiinalaisten ostettua merkin vuonna 2010. Nyt nämä panostukset alkavat näkyä kokonaan uuden autosukupolven muodossa.

Uudet malilt noudattelevat muotoilussa XC90:ssä nähtyjä piirteitä. Päiväajovaloissa on valmistajan ilmaisun mukaan Thorin vasaran muoto ja kylkilinja jatkuu melko takaisena keulasta perään saakka luoden vankan vaikutelman. S90-mallissa perä on varsin kulmikas ja takavalot ovat persoonallisesti muotoillut. V90-malli puolestaan tekee peinoisen yllätyksen, kun aikaisemmin kovin kulmikas ja käytännöllinen perän muoto on muuttunut muotoilun ehdoilla aavistuksen sulavalinjaisemmaksi. Sisätilojen osalta kaikki 90-sarjalaiset ovat varsin yhteneviä.

Kaikki moottorivaihtoehdot ovat uusia 2,0-litraisia Drive-E-moottoreita. Samat moottorit toimivat myös voimanlähteenä T8-hybridimalleissa. Ensiesittelyn yhteydessä koeajettavissa oli sekä bensa- että dieselmalliston lippulaivat nelivetoisina ja 8-portaisella automaattivaihteistolla varustettuna.

T6-mallinimellä kulkeva bensaversio tarjoaa 320 hevosvoimaa, mikä riittää liikuttamaan autoa kepeästi. Kovin urheilullista meno ei kuitenkaan ole, ja se on tässä vaiheessa vain hyvä asia. Valmistajan edustajan mukaan Volvo ei edes halua lähteä kamppailemaan sporttisuutta korostavien saksalaisten kanssa, vaan se tarjoaa kuljettajilleen rentouttavan ajoelämyksen. Ja ensimetrien perusteella tavoitteeseen on päästy kiitettävästi. Ainoastaan nelisylinterisein moottorin ääni rikkoo hiljaista ja mukavaa kokonaisuutta suuremmilla kierroksilla.

Dieselmallin äänimaailma on vähintään yhtä hiljainen. Moottori on eristetty todella hyvin ja matkanteko on mukavaa 235 hevosvoiman turvin. Molemmissa malleissa on havaittavissa automaattivaihteiston ajoittaista viipyilyä, mutta rauhallisissa tilanteissa ei ole ongelmaa.

Volvon isot perheautot jättävät positiivisen ensivaikutelman erityisesti mukavuuden osalta. Kaiken muun hyvän lisäksi autojen varustelu on jo perustasolta lähtien varsin kattava, eivätkä lähtöhinnat ole kovin pahat. Myös ennakkotilauksen puhuvat omaa kieltään uutuuksiin kohdistuvasta mielenkiinnosta, sillä alkuvuoden aikana Suomessa V90-mallia on tilattu noin 450 kappaletta ja S90-mallia noin 400 kappaletta.

Perehdymme mallistoon ja autojen ominaisuuksiin tarkemmin koeajoartikkelien yhteydessä.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleEnsituntuma: Seat Arona – kaikki hyvinKoeajossa Volvon suosikkimaasturin uusi painos – onnistunut askel kohti premiumiaEnsituntuma: Uusi Volvo XC60 – kuumaa kamaaKoeajossa kartanon pihan uusi isäntä – ja mukana annos lifestyleaKoeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakin
VolvoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volvo
  • 10.7.10:16
    Maastohiihto

    Hiihtopomo Jelena Välbestä otettu kuva yllätti – jäljitys Venäjälle onnistui

  • 7.4.06:31
    Huutokaupat

    Huutokauppa muuttui totaalisesti – näin paljon esimerkiksi Jope Ruonansuun Volvosta piti maksaa

  • 28.3.22:22
    Remu Aaltonen

    Remun entinen erikoisauto huutokaupataan – tältä näyttää kuvankaunis "Prinsessa"

  • 01.11.202419:45
    Keksinnöt

    Time-lehti nimesi Volvon turvallisuusjärjestelmän yhdeksi vuoden parhaista keksinnöistä

  • 25.08.202310:01
    Autot

    Volvo pääsi yllättämään: EM90 on valmistajan ensimmäinen täysiverinen tila-auto