Renault yrittää unohtaa Lagunan ja aloittaa uuden aikakauden sen korvaavalla Talismanilla. Ensimaistiaisten perusteella autossa on paljon hyvää, joskin pari parannuskohdettakin löytyi.
Ensikoeajolle osui alle – kuinkas ollakaan – 200-heppainen bensaturbo kaikilla herkuilla. Se tarkoittaa, että ohjaamosta löytyy runsaasti nahkaa, ja että kojelautaa komistaa iso pystysuunnassa oleva 8,7-tuumainen kosketusnäyttö.
Koeajoauton ruskea nahkaverhoilu on esteetikon valinta, ja nahkaa riittää paitsi istuimiin myös kojelautaan ja keskikonsoliin. Kojelaudasta löytyy myös jalopuusomistetta, ja kojelaudan alareunan alle on piilotettu LED-valonauha luomaan tunnelmaa valaistuksen vähetessä. Mielikuvat auton sisällä matkustavat heti Ranskan suuntaan. Aivan napakymppi ei ohjaamo kuitenkaan ole, paikoitellen käteen osuu turhaan kovaa muovia.
Kuskin kannalta ohjaamo on myös ilahduttavan selkeä, nappuloiden määrä ei pääse häiritsemään. Ergonomiakin on kunnossa, ja nappuloiden sijoittelu on pääasiassa kohdallaan. Pari ”ranskalaisuutta” autosta tosin löytyy, mutta kaikkeen tottuu.
Ajossa 200-heppainen ja vahvasti vääntävä bensaturbo on mukava yhdistelmä pehmeästi toimivan 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Ainoastaan liikkeellelähdöt töksähtelivät pari kertaa. Myös jarrujen annostelun kanssa saa olla tarkkana ennen kuin tuntumaan tottuu.
Ohjaus on tehostettu todella todella kevyeksi jopa neutraalilla asetuksella, ja palautus on hieman keinotekoinen. Tämä häiritsee hieman alhaisemmissa nopeuksissa. Ohjaus onneksi kuitenkin paranee vauhdin kasvaessa tai ajotilavalikosta urheilullisemman asetuksen valitsemalla.
Koeajoautossa oli nelipyöräohjaus, joka tekee Talismanista todella ketterän; tiukempiinkin kurveihin voi ajaa joustavasti vain kevyesti jarruttaen. Auton keula taipuu hanakasti mutkiin sisälle. Ratin takana on vaikea uskoa ajavansa 4,85 metriä pitkää autoa. Kone myös vääntää terhakasti ja todella joustavasti. Sitä voisi helposti kuvitella ajavansa isompaa kuin 1,6-litraista ja nelisylinteristä bensakonetta.
Myös jousitus jätti pääasiassa positiivisen kuvan itsestään. Koejo tapahtui Firenzen lähistöllä, ja Chiantin viiniköynnösten koristelemia rinteitä kiertelevät mutkatiet ovat tunnetusti huonopintaisia. Talismanin aktiivinen iskunvaimennus ottaa töyssyt nätisti, perä on kiltisti koko ajan kiinni tiessä – toisin kuin vaikkapa uudessa Skoda Superbissa, jota Teknavi ajoi näissä samoissa maisemissa keväällä. Ainoastaan terävimmät töyssyt iskevät hieman ikävästi läpi ohjaamoon.
Plussaa tulee myös alhaisesta melutasosta. Kabiini on itse asiassa niin hiljainen, että alustan äänet tulevat sisään kaikkein häiritsevimpänä. Jousituksen äänet ovat onneksi nekin vakuuttavia tömähdyksiä, hajaääniä ei kuulu. Rengasmelua ei ole juurikaan, ja myös moottorin äänet on häivytetty lähinnä hiljaiseksi hurinaksi. Toki moottorin murinoitakin pääsee kuuntelemaan, jos haluaa. Tähänkin on oma asetuksensa.
Talismanissa on paljon hyvää. Se on ranskalaisen mukava, erittäin tilava ja jotenkin ilahduttavalla tavalla erilainen kuin sen saksalaiset kilpakumppanit. Ja kauniskin se on vielä katsella.
Renault Talisman TCe 200 EDC
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 237 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 848 mm, leveys 1 869 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 808 mm
Omamassa 1 430 kg
Tavaratila 608 l
Uusimmat
-
12:30
Kolmiodraama-Sami kertoo, millaista palautetta on saanut katsojilta – huomasi somessa ikävän ilmiön: "Melkein jopa maalittavat minua"
-
11:50
Helsingissä raitioliikenne jumissa, koska kunnossapito siirtyi kesävarustukseen
-
11:42
Ratikoiden huolto on kesäteloilla eikä liikenne palaa normaaliksi huomennakaan – ongelmat jatkuvat, kunnes jääsade loppuu
-
11:22
Kuin kuninkaallinen – tällaisessa asussa Suzanne Innes-Stubb edustaa Ruotsin kuningasparin rinnalla
-
11:16
Lehti: Suomen joukkueenjohtoa oksenteli humalareissulla alaikäisten turnauksessa – kiekkopomo jyrähtää: "Täysin tuomittavaa"
-
11:14
Helsingistä Turkuun ajanut Riku todisti useaa ruttuista autoa lyhyen ajan sisällä: "Aikamoisia suhareita kesärenkailla"
-
11:10
Erektiohäiriöt lisääntyneet koko Suomessa – näillä kahdella alueella niitä diagnosoidaan eniten
-
10:59
Tylystä ratkaisusta suora seuraus – SM-liigaseurassa nyt merkillinen tilanne: "Vaikeaa sanoa aikataulua"
-
10:54
Presidentti Stubb kuningasparille: "En ole koskaan tuntenut itseäni niin ruotsalaiseksi kuin tänään" – MTV seuraa
-
10:49
Live kello 14: Hallitus vastaa välikysymykseen sairaaloiden alasajosta – millaista kritiikkiä saa ministeri Juuso?
-
10:42
Lähes kaikki lennot myöhässä Helsinki-Vantaalla – tunteja koneessa lähtöä odotellut Julius otti ikkunasta pysäyttävän kuvan
-
10:40
Pernilla Böckerman kertoo mokastaan: "Älkää kysykö, miten tämä on edes mahdollista"
-
10:16
Kohulausunto snookerin MM-kisoissa – maailmanmestarin kuppi nurin: "Lähes pyhäinhäväistys"
-
10:10
Etelä-Suomessa oli näin kylmää viimeksi 36 vuotta sitten: 60 vuoden aikana koettu kolme hyistä huhtikuun loppua
-
10:01
Näin irrotat lumipenkkaan juuttuneen auton
-
09:41
KHO: Sinimustaa liikettä ei olisi saanut rekisteröidä puolueeksi – purki ministeriön päätöksen
-
09:30
Näyttelijä Christina Hendricks avioitui
-
09:12
"Olen aivan raivoissani" – Tämä taklaus käynnisti valtavan kohun Ruotsissa
-
09:05
Grillikausi avattiin keskellä lumituiskua – MTV paikalla
-
09:05
Jari-Matti Latvala yhtyi tähtikuskien kuoroon – Kroatian ralli näytti karun faktan: "Jotain pitäisi tehdä"
-
Lataa lisää