Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Lexus UX 250h – premiumia pienempään luokkaan

Julkaistu 14.03.2019 07:21
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Lexus haluaa monen muun valmistajan tavoin osansa nopeasti kasvavasta kompaktien SUV-autojen markkinasta. Samalla uutuusmalli on tärkeä sisäänheittotuote pienehkön valmistajan mallistoon.

Hinta alkaen 40 424 €

Lexus on Euroopassa pienehkö merkki, ja esimerkiksi vuonna 2018 myynti oli noin 76 000 autoa. Mallistoa on uudistettu isolla kädellä vuodesta 2016 lähtien lippulaivamallista alaspäin, ja etenkin muotoilussa Lexus on siirtynyt huomattavan rohkealle linjalle. Valmistajan tavoitteena on vallata lisää jalansijaa Euroopassa, ja yksi tärkeimmistä tuotteista tämän saavuttamisessa on täysin uusi kompakti katumaasturi UX.

Uutuus noudattaa isompien sisarmallien tapaan kulmikasta muotoilutyyliä. Keulaa koristaa iso maski, ajovalot terävälinjaiset, ja kyljen matkalta löytyy jopa kolme terävää ylöspäin suuntautuvaa pokkausta. Takavalot on muotoiltu hyvin persoonallisesti ja ne toimivat myös aerodynaamisina elementteinä vähentäen ilman pyörteilyä auton takana. Takavalot yhdistävällä valolistalla puolestaan korostetaan kompaktin auton leveyttä ja luodaan vakaasti tiessä kiinni oleva vaikutelma. Ensituntumien auto oli F Sport -versio, joka tuo omaa aggressiivisempaa ilmettä puskureihin.

Myös sisätiloissa jatkuu sisarmalleista tuttu tyyli. Mittaristo tarjoaa F Sportissa kaksi erilaista asettelua ja ajotilasta riippuen näkyvissä on tehonkäyttöä kuvaava mittari, tai perinteinen kierroslukumittari. Ajotila puolestaan valitaan mittariston kehyksen oikealla laidalla olevalla kierrettävällä ja painettavalla kytkimellä. Multimediajärjestelmän käyttö vaatii hieman totuttelua ja sitä käytetään keskikonsolista löytyvällä kosketuslevyllä. Lexukselle tyypilliseen tapaan materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely tyylikästä.

Etumatkustajille löytyy F Sportissa napakan tuen tarjoavat urheiluistuimet. Kuljettajan paikalla toivoisi hieman laajempaa ohjauspyörän säätövaraa, sillä nyt se jää hieman turhan kauas. Muuten ergonomia on kuitenkin kohdallaan. Takana on juuri riittävästi tilaa keskimittaiselle aikuiselle, mutta juurikaan ylimääräistä ei jää. Tavaratila riittää yhdelle isommalle tai muutamalla lentolaukulle.

Muiden viime aikoina nähtyjen konsernin uutuuksien tapaan myös UX perustuu TNGA-perusrakenteelle. Jo useaan otteeseen toimivaksi todettu rakenne ei petä tässäkään tapauksessa. Ajettavuus on erittäin vaivatonta ja alustan toiminta eleetöntä kaikissa tilanteissa. F Sport -mallin säädettävä iskunvaimennus tarjoaa vakioalustaa laajemman toiminta-alueen ja ensituntumien perusteella etenkin Comfort-asetuksella mukavuus on paremmalla tasolle.

Suomen markkinoille UX:n voimanlähteenä toimii aina uuden Toyota Corollan keulalla ensimmäisenä nähty hybridivoimalinja, joka tarjoaa UX:ssä 131 kW (178 hv). Polttomoottorina pellin alta löytyy siis uusi 2,0-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, ja vaihteistona on tuttuun tapaan konsernin portaaton hybridivaihteisto. Voimalinjan toiminnassa on helppo havaita vuosikymmenien hiominen, sillä kokonaisuus ei hienostuneisuudessaan jätä toivomisen varaa. Normaalissa ajossa myös polttomoottorin ääni pysyy miellyttävästi taustalla, eikä ääni muutu kovemmissakaan kiihdytyksissä rasittuneen kuuloiseksi, vaikka moottorin kierrosluku pysyy vaihteiston toteutuksesta johtuen jatkuvasti korkealla. UX tulee tarjolle myös nelivedolla, joka on toteutettu lähinnä lähtötilanteissa avustavalla 5,3 kW:n (7 hv) tehoisella ja 55 newtonmetriä vääntävällä sähkömoottorilla.

Uusi UX on looginen lisäys Lexuksen mallistoon, ja tuo merkin tällä hetkellä yhdelle nopeimmin kasvavista autoluokista. Se tarjoaa isommista Lexuksista tutun erittäin laadukkaan tunnelman entistä pienemmässä paketissa. UX:llä valmistaja haluaa tavoitella uusia asiakkaita ensimmäistä kertaa premium-vaihtoehtoja miettivistä nuorista, mutta myös isommista autoluokista pienempään päin vaihtavista asiakkaista.

Lexus UX 250h F-Sport S
Polttomoottori
1 987 cm3, R4
Teho 112 kW (152 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 190 Nm / 4 400-5 200 r/min
Sähkömoottori
Teho
80 kW (109 hv)
Vääntö 202 Nm
Yhteisteho 131 kW (178 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 177 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 495 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 620 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 320-1 004 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

Koeajossa Lexus ES 300h – menestyksen palikatKoeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleKotimaan koeajossa uusi BMW X3 – sisäistä kauneuttaKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaKoeajossa Volvon suosikkimaasturin uusi painos – onnistunut askel kohti premiumiaKoeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuutta
LexusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lexus
  • 19.11.202421:50
    Ensitreffeillä

    Ensitreffit-Jennin ja Jyrkin suhteen esteenä talousasiat – vodcast: Riittääkö Jennille Toyota Corolla vai pitääkö olla Lexus?

  • 13.02.202313:24
    Autot

    Vähävikaisimmat automerkit listattiin – kuinka alhaalta löydät omasi?

  • 30.11.202210:11
    Autot

    Lähes 20 000 suomalaista saa pian postia japanilaisvalmistajalta – tällaiset ongelmat on syytä hoitaa kuntoon viipymättä

  • 14.12.202111:26
    Sähköautot

    Toyotalta 30 miljardia 30 sähköautoon 2030 mennessä – vielä pari vuotta sitten sähköautojen kysynnästä "ei ollut todisteita"

  • 07.09.202115:05
    Autot

    Toyotan takaisinkutsu koskee Suomessa tuhansia autoja – tällaiseen vikaan et haluaisi hädän hetkellä törmätä