Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Lexus RX 450h – nokkelan rohkea irtiotto

Julkaistu 10.12.2015 07:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kaikkeen tottuu – ilmeisesti. Takana on koeajopäivä uudella RX-Lexuksella, eikä sen keula hyppää enää yhtä voimakkaasti silmille kuin aamulla.

Hinta alkaen 84 839 €
Suomen ensiesittely 16.-17.1.2016

Neljännen sukupolven RX ottaa melkoisen irtioton sen edeltäjästä. Japanilaiset tunnetaan melko varovaisina etenkin autojen muotoiluun liittyvissä asioissa, mutta viime aikoina niin Toyota kuin myös Lexus ovat tehneet muotoilussaan melko rohkeita kokeiluja.

Aivan yltiöpäinen ei kokeilu RX:n suhteen sentään ole, sillä takana on runsaasti asian testaamista vanhoilla RX-asiakkailla. Yksi asia nousi heiltä saaduista palautteista esiin. Asiakkaat olivat valmiita muutokseen ja jopa halusivat sitä. Ja tätä heille nyt tarjotaan reilulla mitalla.

Optisen muutoksen lisäksi myös RX:n mittasuhteet ovat muuttuneet; auto on kasvanut pituutta 12 senttiä – paljolti eteen, samalla kun akseliväli on venähtänyt viidellä sentillä. Korkeus on säilynyt ennallaan, ja leveyttä on tullut lisää sentti. Auton linjakkuutta lisäävät myös tummennetut takalasit ja erittäin coupemainen c-pilari sekä takaoven kohdalta portaanomaisesti perää kohti nouseva olkalinja.

Ohjaamossa RX eroaa vähemmän sen edeltäjästä kuin mitä räväkkä ulkokuori antaa odottaa. Yleisilme on konservatiivinen ja koeajoautoissa luonnollisesti hyvin ylellinen. Testiauton varustetaso on Luxury, joka vastaa Suomessa Premier-varustelua. Autoon on siis ladattu valmiiksi lähes kaikki ja itse asiassa vähän enemmänkin. Laatuvaikutelma vakuuttaa. Hillitty tyyli kosiskelee paljon nähnyttä ja kokenutta asiakaskuntaa. Laatu on laatua, ei laatuvaikutelmalla kikkailua. Kojelaudan päällä on nahkaa paksummin kuin mitä monella löytyy kotisohvasta.

Ajokokemus on leppoisan mukava, joka on Lexuksen tavaramerkki. Valmistajan mukaan ajettavuuteen on haettu lisää dynaamisuutta, mutta saksalaisten laatubrändien ajofiilikseen ei silti ylletä. Jousitus on pikemminkin leppoisan pehmeä. Matkustustamossa viihtymistä auttaa myös alhainen melutaso.

Koeajoauto oli 450h, joka on Suomen juttu. Voimalinja koostuu 3,5-litraisesta V6-bensamoottorista (263 hv) sekä pienestä sähkömoottorista. Linjaston yhteisteho on 313 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla maksimissaan 335 Nm. Ilmoitettu keskikulutus on 5,2 litraa sadalla kilometrillä, eli hiilidioksidipäästöt ovat maltillisesti 122 g/km. Sähköä otetaan talteen ajon aikana, pistokkeesta sitä ei saa ladattua. Tämä on Lexuksen tapa toimia, uusien trendien ja tekniikan perään ei hötkyillä. Toki japanilaiset katsovat varmasti tiukasti sitä, mitä heidän eurooppalaiset kilpakumppaninsa tekevät tällä hetkellä ladattavien hybridien kanssa.

Koeajon jälkeen japanilaisten nokkeluudelle on nostettava hattua. RX:ää on uudistettu rohkeasti. Se kääntää kadulla päitä, sen verran erinäköinen se on kuin mikään muu vastaantuleva auto. Auton sisällä voi kuitenkin matkustaa mukavasti tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Yhdistelmä toimii.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: BMW X2 – raskaan taakan kantajaEnsituntuma: Uusi SsangYong Rexton kurottaa korkealleLuksus-coupé Lexuksen tyyliin – uutuusmalli pikavisiitillä SuomessaEnsituntuma: Uusi BMW 5-sarja – vastinetta korkeilla odotuksilleKoeajossa Toyotan päitä kääntävä hybridi-crossoverKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaan
LexusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lexus
  • 19.11.202421:50
    Ensitreffeillä

    Ensitreffit-Jennin ja Jyrkin suhteen esteenä talousasiat – vodcast: Riittääkö Jennille Toyota Corolla vai pitääkö olla Lexus?

  • 13.02.202313:24
    Autot

    Vähävikaisimmat automerkit listattiin – kuinka alhaalta löydät omasi?

  • 30.11.202210:11
    Autot

    Lähes 20 000 suomalaista saa pian postia japanilaisvalmistajalta – tällaiset ongelmat on syytä hoitaa kuntoon viipymättä

  • 14.12.202111:26
    Sähköautot

    Toyotalta 30 miljardia 30 sähköautoon 2030 mennessä – vielä pari vuotta sitten sähköautojen kysynnästä "ei ollut todisteita"

  • 07.09.202115:05
    Autot

    Toyotan takaisinkutsu koskee Suomessa tuhansia autoja – tällaiseen vikaan et haluaisi hädän hetkellä törmätä