Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuus

Julkaistu 04.06.2018 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Sähköautomarkkinat kasvavat kiihtyvään tahtiin, ja nyt Jaguar tulee peliin mukaan ensimmäisellä sähköautollaan. Ajoitus I-Pacella on suorastaan loistava, sillä kilpailjoita markkinoilla ei vielä liiaksi ole.

Hinta alkaen 84 980 €

Sähköautokentällä kilpailu alkaa pikku hiljaa kiristyä. Vuosien ajan Tesla on ollut käytännössä ainoa täyssähköinen vaihtoehto korkeammassa hintaluokassa, mutta tämän ja ensi vuoden aikana markkinoille on tulossa useampia kilpailijoita. Ehkä hieman yllättäen ensimmäisenä täyssähköisen premium-luokan autonsa esitteli Jaguar.

Uuden I-Pacen muodoissa on paljon piirteitä Jaguarin muista malleista, mutta kokonaisuuden mittasuhteet ovat hyvin erilaiset. Koriylitykset ovat lyhyet ja isot pyörät sijaitsevat lähellä kulmia. Keulan ilmettä hallitsevat viirumaiset ajovalot ja perinteistä ilmanottoaukkoa jäljittelevä maski, jonka ylälaidasta ilma pääsee virtaamaan keulapellissä olevan aukon kautta tuulilasille ja sieltä auton yli. Aerodynamiikkaa on siis kiinnitetty paljon huomiota, ja onhan se yksi tärkeä asia kulutuksen ja optimoinnissa. Sivuprofiilia hallitsee korkea ja taakse päin nouseva kylkilinja, jonka takapyörän pokkauksessa on samaa tyyliä kuin F-Typessä ja E-Pacessa. Kylkien puhtaan ilmeen viimeistelevät sisään vetäytyvät ovenkahvat. Takaosaan siirryttäessä huomio kiinnittyy leveyttä korostaviin mataliin ja leveisiin takavaloihin.

Galleria

Ohjaamossa on vastassa moderni ilme. Mittariston tehtävä hoidetaan aina näytöllä, ja kojelaudasta löytyy iso kosketusnäyttö. Ilmastoinnilla on myös oma näyttöpaneelinsa, mutta lämmönsäätö hoidetaan pyöritettävillä ja painettavilla rullilla. Nousevasta keskikonsolista löytyvät painikkeet ajovaihteille sekä ajomoodeille. Kokonaisuus on hyvin siistin ja laadukkaan oloinen, mutta etenkin pyöritettävien painikkeiden tuntuma on valitettavan epämääräinen. Esimerkiksi lämpötilan säätö pyörähtää helposti useamman pykälän kuin olisi tarkoitus. Myös keskusnäytön reagointi kosketukseen oli ajoittain hämmentävän hidasta, mutta tämä saattaa olla vain esisarjaa edustavien autojen ominaisuuksia. Takapenkillä on riittävät tilat kahdelle aikuiselle, mutta näkyvyys ulos on hieman rajoittunut matalan ikkunalinjan ja leveän C-pilarin myötä.

Jaguar I-Pacea kuljettaa eteenpäin kaksi sähkömoottoria, jotka tarjoavat yhteistehoa 400 hevosvoimaa ja vääntöä 696 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikahtaa satasen nopeuteen 4,8 sekunnissa, joten suorituskyky on riittävä. Täyteen ladatulla 90 kWh:n akustolla pystyy valmistajan mukaan taittamaan matkaa 480 kilometriä. Koeajojen aikana käyttö oli keskimääräistä rankempaa ja auton oman ajotietokoneen arvio toimintamatkasta oli noin 300 kilometrin luokkaa.

Galleria

Sähkömoottorien avulla liikkeelle lähdetään pehmeästi lipuen. Käytön kannalta sähköautojen miellyttävimpiin ominaisuuksiin lukeutuu katkoton veto ja vahva vääntö heti liikkeellelähdöstä alkaen. Myös viiveetön vaste kaasupolkimen painallukseen on kiintymystä herättävä piirre. Kuten muissakin sähköautoissa myös Jaguarissa on mahdollisuus säätää auton moottorijarrutuksen eli regeneroinnin voimakkuutta. Tehokkaammalla asetuksella ajaminen luonnistuu täydellisiä pysähdyksiä lukuunottamatta käytännössä yhdellä polkimella. Ja hyvä niin, sillä jarrupolkimen tunnottomuus ja jousimainen vaste tekevät sen avulla tasaisesti hidastamisesta haastavampaa kuin tehokkaammalla regeroinnilla.

Voimalinjan puolesta ratin takana viihtyy hyvin, mutta alustalta toivoisi hieman enemmän mukavuutta. Etenkin lisävarusteisen ilmajousituksen tapauksessa, sillä nyt jopa mukavuuspainotteinen asetus tuntui epämiellyttävän pintakovalta. Lisäksi ero Comfort ja Dynamic -asetusten välillä jää yllättävän pieneksi, mikä hieman ihmetyttää mahdollisuuksia tarjoavan ilmajousituksen tapauksessa. Vauhdin kasvaessa alusta tuntuu toimivan paremmin huonokuntoisellakin tiellä, mutta samalla ohjaukseen kaipaisi aavistuksen lisää tunnokkuutta.

Jaguar I-Pace on ehdottoman tervetullut uutuus sähköautomarkkinoille. Se on itsevarma ilmestys, joka tulee varmasti herättämään paljon kiinnostusta, ja pääsee hyvän ajoituksen ansiosta ottamaan markkinoita haltuun ennen luokan merkittävää kasvua ja kilpailun kiristymistä.

Palaamme I-Pacen pariin kattavamman koeajon merkeissä.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Täysin uusi Toyota RAV4 ottaa isoja askelia oikeaan suuntaanEnsituntumat Audin ensimmäisestä sähköauto e-tronista – hiottu kokonaisuusKoeajossa Volkswagen Touareg – Amerikan meiningillä maustettu lippulaivaKoeajossa Jaguar I-Pace EV400 – sähköautokentän uusi peluriEnsituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaivaKoeajossa sähköautoilun keihäänkärki
JaguarAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Jaguar
  • 27.11.202419:01
    Takaisinkutsut

    Kiusallinen ongelmien kierre poikki: Jaguar ostaa asiakkailta liki 3 000 sähköautoa takaisin

  • 23.04.202313:55
    Autot

    Jaguar Land Rover brändää itsensä uusiksi – tällaisia nimiä sen autot kantavat jatkossa

  • 25.05.202210:10
    Autot

    Filmitähti sai eteensä niin hyvän pihvin, että lahjoitti kokille Jaguarinsa: "Valitse noista joku"

  • 11.04.202214:15
    Autot

    David Beckham ei kitsastellut Brooklynin ja Nicolan häälahjassa – tämän upean Jaguarin ulkonäkö voi pettää

  • 27.06.202113:58
    Autot

    Jaguar myy reilun kolmen vuoden päästä pelkkiä sähköautoja – paljastaa nyt, mitä kaikkein halvin maksaa