Ennennäkemätön F1-kalenteri aiheuttaa talleille päänvaivaa – kolarointi voi käydä kalliiksi

F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021 6:27
F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.

F1 julkaisi tiistaina suunnitelmansa kauden 2020 aloittamiseksi. Kauden on määrä alkaa kahdeksalla Euroopassa ajettavalla osakilpailulla, mutta tahti on niin kova, että talleissa riittää epäilyksiä.

Kausi alkaa kahdella kolmen GP-viikonlopun putkella, jotka erottaa toisistaan yksi vapaa viikonloppu. F1-sarjan historiassa ei ole koskaan ajettu kuutta osakilpailua seitsemään viikonloppuun. Eikä kahdeksaa osakilpailua kymmeneen viikonloppuun.

RaceFans-sivuston tekemän selvityksen mukaan tallit ovat huolissaan siitä, miten niiden varaosat riittävät, jos näin kovassa kisarytmissä sattuu vaikkapa kolareita tai ulosajoja, jotka vaurioittavat autoa.

Talleilla on ennen kauden alkua vain rajallisesti aikaa täydentää varaosavarastojaan, sillä tehtaat olivat maaliskuun puolivälissä perutun Australian GP:n jälkeen kiinni yli kahden kuukauden ajan.

Varaosa-asia saattaa koitua ongelmaksi heti kahdessa ensimmäisessä, Itävallassa ajettavassa osakilpailussa. Useissa Red Bull Ringin mutkissa on käytössä korotettuja kanttikiviä, jotka ovat aiempina vuosina vahingoittaneet autoja.

Oma vaaratekijänsä on myös se, mikäli joinakin GP-viikonloppuina ajetaan aika-ajojen sijaan niin sanottu sprinttikilpailu, jossa matkaan lähdetään käännetyssä paremmuusjärjestyksessä. Tällöin kärkitallien autot joutuvat tekemään suuren määrän ohituksia varmistaakseen hyvän lähtöpaikan itse kilpailuun, ja tämä lisää kolaririskiä merkittävästi. Tosin tällä tietoa Mercedes on torppaamassa ehdotukset tällaisista sprinttikisoista.

Yksi RaceFansin tavoittamista talleista sanoi luottavansa siihen, että varaosia saadaan valmistettua riittävä määrä.

Lue myös:

    Uusimmat