Ennen se oli luksustuote – nykyään se maistuu suomalaisille maustettuna

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus pitää kummallisena kivennäisvesien verotuksen kiristämistä virvoitusjuomien mukana. Liiton mukaan muun muassa verotusperusteet ontuvat. Suomalaisiin uppoavat hyvin erilaiset makuvedet.

Panimoliiton laskelmien mukaan suomalaisten into sammuttaa janoaan kivennäisvesillä kasvaa koko ajan. Liitto ei tilastoi tarkkaan kuin alkoholipitoisten juomien myynnin, mutta arvioiden mukaan vuodessa Suomessa juodaan noin 18 litraa erilaisia kivennäisvesiä henkeä kohden. Ruotsissa vastaava määrä on 23 litraa.

– Kivennäisvedethän on ollut pitkään se panimoteollisuuden tuoteryhmä, joka on ollut kasvussa. Viimeisten 15 vuoden aikana, kun on seurattu tilastoja, kivennäisvesien myynti on kasvanut nelisenkymmentä prosenttia, Elina Ussa sanoo.

Suomessa on toimitusjohtajan mukaan panostettu paljon nimenomaan maustettujen kivennäisvesien tuotekehittelyyn. Kauppojen hyllyiltä niitä löytyykin aika moneen makaan.

– Suomalainen kuluttaja on hyvin valmis kokeilemaan uutta. Tämä on hyvä markkina juomateollisuudelle, koska suomalaiset ovat ennakkoluulottomia kokeilijoita. Kyllähän nämä makuvedet hyvin suuren osan myöskin tästä kivennäisvesien kulutuksen kasvusta selittää.

Verotus ihmetyttää

Ussasanoo ykskantaan MTV3 Uutisten haastattelussa, että myös virvoitusjuomien kiristyvä verotus ja mahdollinen hinnannousu avaa alkoholin tapaan väylää yksityiselle matkustajatuonnille ja nettikaupalle.

Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien valmistevero lätkäistiin tuotteisiin 1940-luvun alussa. Kivennäisvedet kuuluivat tuolloin luksustuotteille säädetyn veron piiriin. Toimitusjohtaja Elina Ussa antaisi jo menneiden olla menneitä ja korjaisi verotusperusteita nykyaikaan.

– Voi tietysti ajatella, että maailma on aika paljon muuttunut, eikä tällaista luksusnäkökulmaa varmasti kivennäisvesillä enää ole. Siinäkin mielessä vissyvero on perusteeton.

Lue myös:

    Uusimmat