Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Elisa kasvatti markkinaosuuttaan ja kiri Telian rinnalle – kasvun takana yritysostot

Viestintäviraston tuoreen markkinointiosuustilaston mukaan Elisa on kasvattanut markkinaosuuttaan.
Viestintäviraston tuoreen markkinointiosuustilaston mukaan Elisa on kasvattanut markkinaosuuttaan.Lehtikuva
Julkaistu 17.07.2017 11:46(Päivitetty 17.07.2017 16:26)

MTV UUTISET – STT

Elisa kasvatti markkinaosuuttaan kaksi prosenttiyksikköä ja kiri yhtä suureksi Telian rinnalle, selviää viestintäviraston tuoreesta markkinaosuustilastosta.

Elisalla ja Telialla on kummallakin hallussaan 34,5 prosenttia teletoiminnan markkinoista ja DNA:lla tasan 20 prosenttia.

Markkinaosuudet perustuvat viime vuoden liikevaihtotietoihin. Niihin sisältyy kiinteän ja matkaviestinverkon sekä tv- ja radiotoiminnan liikevaihto. Laitemyynnistä saatuja tuloja ei ole huomioitu.

Elisan kahden prosenttiyksikön kasvusta merkittävä osa on tullut yrityskaupoista, kertoo erityisasiantuntija Joonas Orkola Viestintävirastosta STT:lle. Paikallisten teleyritysten osuus on laskenut puolitoista prosenttia ja DNA:n puoli prosenttiyksikköä samalla kun Elisa on kasvanut kaksi.

Viime kesänä Elisa osti ison osan pohjanmaalaisesta teleyhtiö Anviasta.

– Sen teletoiminnan liikevaihto siirtyi Elisalle kokonaan, Orkola sanoo.

Liittymämäärä ei näy Elisan liikevaihdossa

Anvia-kaupan ansioista Elisa vahvisti asemaansa myös kiinteän verkon laajakaistaliittymämäärissä, Orkola sanoo.

– Elisalla on ollut koko tämän vuosikymmenen enemmän matkapuhelinliittymäasiakkaita. Anvia-kaupan mukana Elisa sai lisää kiinteän verkon laajakaistaliittymäasiakkaita ja kasvatti silläkin puolella eroa Teliaan.

Liittymämäärästä huolimatta Elisan liikevaihto on vasta Telian tasolla, mikä Orkolan mukaan johtuu siitä, että Telia on saanut liittymää kohden enemmän rahaa asiakkailta.

DNA puolestaan on koko ajan kasvattanut osuuttaan liittymämäärissä, mutta liikevaihdossa se ei vielä näy.

Tulevaa kehitystä on Orkolan mukaan vaikea arvioida.

– Nopeat muutokset tapahtuvat yritysostojen kautta. Laajakaistapuolella ne ovat ihan mahdollisia, koska meillä on toista sataa laajakaistaoperaattoria Suomessa.

Mobiilipuolella markkinaosuuden kasvattaminen yritysostoilla on Orkolan mukaan huomattavasti vaikeampaa.

– Iso muutos siellä olisi mahdollinen vain, jos joku kolmesta suuresta ostaisi toisen kahdesta muusta.

Viidennes asiakkaista vaihtuu vuosittain

Operaattorien asiakasvaihtuvuus mobiililiittymissä on pysytellyt Suomessa noin 15–20 prosentissa, sanoo kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen DNA:lta.

– Noin viidennes vaihtaa liittymää vuosittain, tai sitten voi ajatella, että viidessä vuodessa operaattorin asiakkaista on vaihtunut kaikki.

Viimeisimpien osavuosikatsausten mukaan DNA:lla vaihtuvuus oli 21 prosenttia, Elisalla reilut 18 prosenttia ja Telialla 24. Telian luku ei ole täysin verrannollinen muiden kanssa, sillä se laskee lukuun mukaan muun muassa prepaid-liittyminen vaihtuvuuden.

Väisäsen mukaan ihmiset vaihtavat nykyään operaattoria lähinnä tarjousten ja kampanjoiden mukaan, sillä verkkojen kuuluvuudessa ei ole enää paljoa eroja. 

Lisää aiheesta:

Sama hinta, eri teleoperaattori – DNA, Elisa ja Telia kiistävät rajoittavansa kilpailuaTeleyhtiöjättien tulokset kehittyivät eri suuntiin – näin korona on vaikuttanut Elisaan ja Teliaan: "Kaikkea muuta kuin business as usual"DNA-asiakkaat voivat olla huoletta Telenor-kaupasta – asiantuntija hehkuttaa suomalaisoperaattorin menestystä: "Tavattoman hyvässä tuloskunnossa"Tässä asiassa Suomi on kärjessä – näin paljon mobiililiittymillä siirretään jo dataaLankapuhelinliittymien määrä pudonnut jo alle puoleen miljoonaan – Asikkalalainen Mikko: Ilman kännykkää saan olla rauhassaSuomalaismatkailijoiden kännykän nettikäyttö huimassa kasvussa
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 10:23
    Venäjä

    Huhumylly Lavrovin ja Putinin välirikosta kiihtyy – "Herkullisinta olisi syrjäyttäminen"

  • 01:30
    Asuntokauppa

    Suomessa tehtiin lokakuussa eniten asuntokauppoja yli kolmeen vuoteen

  • Eilen20:34
    Muutosneuvottelut

    Hyvän tuloksen tehnyt Metso vähentää Suomesta 43 työntekijää

  • Eilen14:38
    Aktia Pankki

    Aktian uusi toimitusjohtaja vakuuttaa, ettei kohu näy tuloksessa

  • Eilen14:20
    Muutosneuvottelut

    Hilla Groupin muutosneuvottelut päätökseen