Retrotiepalveluauto tuo hymyn asiakkaiden huulille – nykyaikaista palvelua museoiästä huolimatta

Retrotiepalveluauto ilostuttaa autoilijoita Eurassa ja muuallakin Satakunnassa. 

Kyseinen, astetta retrompi tiepalveluauto on 63-vuosimallin Ford Fairlane 500, jonka euralainen Juha Kuusisto on hankkinut yhdeksän vuotta sitten.

– Auto tuli minulle aikanaan ilman moottoria ja vaihteistoa. Se oli pari vuotta ilman tekniikkaa. Alun perin etsin siihen 221cid V8-konetta ja kolmelovista manuaalia ylivaihteella, jollaiset siinä kuuluisi olla, Kuusisto kertoo.

Koska oikeanlaista tekniikkaa ei tuntunut löytyvän, ratkaisi Autoliiton tiepalvelumies asian omintakeisemmin.

– Minulla sattui olemaan varastossa 90-vuosimallin kaksisatasen dieselmersun tekniikka. Pienen suunnittelun ja katsastusvaatimusten selvittelyn jälkeen huomasin, että sen siirtäminen Fairlaneen on varsin kohtuullisen työn takana, Kuusisto muistelee.

Ja tulos on nyt nähtävissä.

Vintage- ja retrotaksit esikuvina

Ajatus autovanhuksen varustelemisesta tiepalveluautoksi kypsyi pitkään. Kuusisto on ollut jo jonkin aikaa mukana Autoliiton yleisessä tiepalvelussa. Näin ollen kattokilpi sekä majakat löytyivät kotoa.

– Voi olla, että Jyväskylän seudulla toimiva vintagetaksi tai Euran retrotaksi saivat ajatuksen kypsymään lopullisesti toteutuksen asteelle, Kuusisto pohtii.

Pulaan joutuneen asiakkaankin huulille piirtyy hymy

Tiepalvelumies pyrkii tekemään parhaansa, että asiakkaat pääsevät jatkamaan matkaansa omalla autolla. Kuusiston mukaan retrotiepalveluauto on omiaan keventämään tunnelmaa avustuspaikalla.

– Autovanhus on piristänyt monen asiakkaan päivää sillä välin, kun olen korjannut heidän autojaan. Paha mieli ja stressi haihtuvat, kun asiakas saa muuta ajateltavaa, Kuusisto toteaa.

Retrohenkinen tiepalveluauto huomataan myös yleisesti liikenteessä. Kuusiston mukaan vähän väliä ajelee vastaan normaalia leveämmin hymyileviä autoilijoita.

Nykyaikainen varustus

– Kuusiston idea retrotiepalveluautosta on kiva piristysruiske, Autoliiton yleisestä tiepalvelusta vastaava koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Vesalainen huomauttaa, ettei auton vanhan ulkonäön pidä antaa hämätä.

– Kuusisto varustelee autonsa aina keikalle lähtiessään kulloisenkin tarpeen mukaan. Autovanhuksesta siis kaivetaan keikkapaikalla tarvittaessa esiin vaikka nykyaikainen diagnoosilaite, Vesalainen kertoo.

Fairlanen ratin ja penkin välissä saapuu Vesalaisen mukaan avustuspaikalle paljon osaamista, innovatiivisuutta ja ammattitaitoa, mistä jo tämä auto on hyvä osoitus.

Henri Toivosen kilpa-autot esittelyssä 1:38

Lue myös:

    Uusimmat