Eikö yhteistyö suju työpaikalla? Näin saat työkaverit pitämään sinusta

Ei ole rakettitiedettä tehdä itsestään pidettyä työpaikalla. Jo pienillä teoilla voi olla hyvin suuri vaikutus.

Kun suurimman osan päivästä viettää työkavereiden kanssa, on ihan mukavaa, että heidän kanssa tulee toimeen. Työpäivät saattavat tuntua nimittäin paljon pidemmiltä ja raskaammilta, jos ne viettää ihmisten kanssa, joista ei yhtään pidä.

Työkavereita on hankalampi muuttaa, mutta omaan käytökseensä voi onneksi vaikuttaa. Ihmiset yleensä pitävät henkilöistä, jotka saavat heidät tuntemaan itsensä hyväksi, ja silloin myös heidän käytöksensä heijastuu toisiin ihmisiin.

Muutaman helpon keinon avulla voit saada työkaverit pitämään sinusta entistä enemmän, ja samalla suhteet työkavereihin paranevat merkittävästi. Ja se kannattaa: hyvät suhteet työkavereihin peilautuvat usein menestyksenä työelämässä.

Tee asiat, jotka olet luvannut tehdä silloin, kun olet luvannut tehdä ne

Jos yksi laiskottelee työpaikalla, vaikuttaa se myös muiden kykyyn saada työt tehtyä. Luotettava työntekijä, joka hoitaa lupaamansa asiat aikataulussa, tekee myös muiden työntekijöiden elämästä helpompaa ja vähemmän stressaavaa. Ammattilaiset voittavat niin pomon, työkavereiden kuin asiakkaidenkin luottamuksen puolelleen.

Osoita kiinnostusta kanssatyöntekijöiden elämästä

Unohda joutava small talk ja panosta oikeaan kiinnostuksen osoittamiseen, tee keskusteluista merkityksellisiä. Korvaa tavallinen ’hyvää huomenta’, ja puhuttele ihmistä suoraan: ’Hyvää huomenta Tiina. Miten Saaran esitys sujui eilen?’ Pidetyt ihmiset ovat useimmiten uteliaita toisista ihmisistä. Kannattaakin kysyä työkavereilta soveliaita kysymyksiä ja osoittaa keskusteluissa, että on kuunnellut heitä myös aiemmin.

Helpota toisten oloa

Kukaan ei tunne koko ajan itseään kaikista itsevarmimmaksi ihmiseksi. Jos työkaverin epämukavan tai riittämättömän olon huomaa, kannattaa rientää apuun ja auttaa toista tuntemaan itsensä kykeneväksi, fiksuksi ja hyväksytyksi. Vaikka tuntuu, että toiset ovat syntyneet tämän ominaisuuden kanssa, voi kuka tahansa oppia helpottamaan toisen oloa.

Anna toisten kertoa tarinansa

Keskustelun tarkoituksena on vaihtaa tarinoita. Usein henkilöitä, jotka antavat toisten puhua ilman keskeyttämistä, pidetään parempina keskustelijoina. Vaikka keskustelun keskeyttäminen ja omien ajatusten jakaminen voi tuntua hankalalta, kannattaa muistaa, että keskustelussa ei ole koskaan kyse vain yhdestä osapuolesta.

Älä ahnehdi kaikkea huomiota

Kun työtehtävien eri vaiheissa saa apua työkavereilta, on aivan paikallaan myös kiittää heitä julkisesti sopivan tilaisuuden tullen. Joskus sitä toki täytyy toimia itsensä omana puhemiehenä eikä omia saavutuksia pidä piilotella, mutta myös muiden rooli tulee aina ottaa huomioon. Anna arvoa toisten panokselle, jos se on paikallaan.

Muista työkavereiden nimet

Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita, sillä joskus ne ovat hyvin helppoja. Yksi helpoimpia tapoja saada ihmiset pitämään itsestään, on muistaa heidän nimensä ja käyttää niitä keskusteluissa. Työkaverit tuntevat itsensä arvostetuiksi näinkin pienen ja voimakkaan tavan muistamisella.

Lähde: Popsugar

***


Lue myös:

    Uusimmat