Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko nopeusrajoitusten nostaminen olla jopa hyväksi? Tanskassa saatiin yllättäviä tuloksia

1:34Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivat
Julkaistu 01.10.2018 16:18

Ville Järveläinen

Nopeusrajoitusten nostaminen ei automaattisesti heikennä liikenneturvallisuutta, selviää Tanskan liikenneviranomaisten selvityksestä.

Kun Tanskassa suunniteltiin vuosituhannen alussa nopeusrajoitusten nostamista, synnytti se ymmärrettävästi runsaasti keskustelua puolesta ja vastaan. Muutoksen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen pelättiin, mutta samaan aikaan vastapuolella haluttiin tehdä autoilusta sujuvampaa.

Katso pääkuvan videolta, miten Suomen uudet peltipoliisit toimivat.

Lue myös

Helsinkiläispoliisi kehotti ajamaan 5 kmh alinopeutta – Autoliitto IS:lle: Tämä siitä seuraisi

Tanskassa päädyttiin lopulta kompromissiin, ja nostettiin vähemmän ruuhkaisten tieosuuksien nopeusrajoituksia.

Moottoriteillä tämä tarkoitti, että aiemman 110 km/h:n nopeusrajoituksen sijaan on tietyillä osuuksilla saanut vuodesta 2004 alkaen ajaa 130 kilometriä tunnissa. Lisäksi joidenkin 80:n rajoituksen teillä on sittemmin saanut ajaa 90 kilometrin tuntinopeutta.

Hieman ehkä yllättäenkin liikenneonnettomuuksien ja kuolonuhrien määrä väheni sekä 130:n että 90:n kilometrin rajoitusalueilla. Syyksi paljastui se, että vaikka hitaimmin ajaneet nostivat nopeuksiaan, kaikkein kovavauhtisimpien kuljettajien nopeudet jopa hieman putosivat. Vaikka keskinopeus ei juuri muuttunutkaan, kutistui hitaimpien ja nopeimpien ajoneuvojen nopeusero, mikä puolestaan näkyi liikenneturvallisuuden parantumisena vähentyneiden ohitusten myötä.

Lähde: CPH Post, First Vehicle Leasing,

Aol

Lisää aiheesta:

Tšekki kokeilee ylimpien nopeusrajoituksien nostoa – onko sama mahdollista Suomen teillä?Michiganissa nostettiin nopeusrajoituksia varoituksista huolimatta – näin käviSaksan liikenneministeriltä erikoinen heitto nopeusrajoituksista – tätä et suomalaispoliitikkojen suusta kuulisi!Helsinkiläispoliisi kehotti ajamaan 5 km/h alinopeutta – Autoliitto IS:lle: Tämä siitä seuraisiNopeusrajoitusta laskettiin liikenneturvallisuuden parantamiseksi, mutta kuinkas kävikään – "Ei yksinkertaista selitystä"Pienikin nopeuden nosto lisää rajusti kuolonkolarien määriä – entä mitä voimme oppia Ruotsista?
LiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetYlinopeusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ma10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"