Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Edessä loistava tulevaisuus? Uudella Renault Meganella on hyvin vähän tekemistä esikuvansa kanssa

7:40Tämä auto on uusi Renault Megane, vaikkei se siltä näytäkäänVideolla nähtävä auto on uusi Renault Megane, vaikkei se siltä näytäkään.Renault
Julkaistu 06.09.2021 17:54

Ville Järveläinen

Renault on esitellyt Münchenin autonäyttelyssä katumaasturimaisen täyssähköisen Meganen.

Renault oli Nissanin ohella ensimmäisiä perinteisiä autovalmistajia, jotka hyppäsivät mukaan nykyaikaisten sähköautojen ensimmäiseen aaltoon. Ranskalaisvalmistajalla onkin jo yli kymmenen vuoden kokemus sähköautojen suunnittelusta, valmistuksesta, myynnistä ja huoltamisesta.

Sähköautojen kehitys on ottanut isoja loikkia sen jälkeen, kun Renault esitteli Zoe-sähköautonsa konseptimallin vuonna 2010. Sittemmin Rellu on myynyt Euroopassa yli 300 000 sähköautoa, ja viimeisen vuosikymmenen aikana peräti joka viides Renault mantereellamme on ollut sähköauto.

Maailmanlaajuisesti Renaultin valmistamia sähköautoja on liikenteessä 400 000 kappaletta ja niillä on ajettu yli kymmenen miljardia sähkökilometriä.

Lue myös: Tässä on Volkswagenin alle 25 000 euron sähköauto – toimintamatka ei ole mikään vitsi

Meganen tarina jatkuu

Renault on pannut kaiken Zoesta oppimansa uuteen Megane E-Tech Electriciin, jonka linjoista saatiin esimakua Morphoz-konseptissa. Vaikka Renault itse ei autoaan katumaasturiksi kutsukaan, on selvää, minkä segmentin ostajia auton muodoilla yritetään kosiskella.

Vaikka katumaasturimainen uutuus ei muistutakaan ulkoisesti sitä Meganea, johon eurooppalaiset ovat tottuneet, ei nimi ei ole hatusta tempaistu. Renaultilla Megane on nimittäin ollut keskikokoluokan perheauton synonyymi siitä lähtien, kun ensimmäinen malli esiteltiin 26 vuotta sitten. Ja tämän päivän keskikokoinen perheauto on jotain muuta kuin 26 vuotta sitten, joten reseptiä on syytäkin tarkastella uudelleen.

Megane E-Tech Electric on osoitus siitä, että Renault haluaa jatkaa Meganen tarinaa. Samalla se antaa sille uuden elämän tämän hetken kuumimmassa segmentissä katumaasturimaisella ulkonäöllä ja todennäköisesti saa Megane-nimen keikkumaan myyntitilastoissa paremmilla paikoilla kuin mihin edeltäjä on hetkeen yltänyt.

Jopa 470 kilometriä latauksella

Auto on 4,2 metriä pitkä, ja akseliväliä löytyy mukavat 2,7 metriä. Uuden alustarakenteen ja mittasuhteiden ansiosta matkustajille ja heidän tavaroilleen on Renaultin mukaan runsaasti tilaa; esimerkiksi takajalkatiloja se kuvailee suorastaan ruhtinaallisiksi. Takakontin vetoisuus on 440 litraa, mutta latauskaapeleille on vielä oma lokero lattian alla.

Ajoakku on ohut, vain 11 sentin paksuinen, ja lattian alle asennettuna alentaa auton painopistettä. Edellisen sukupolven Meganeen verrattuna painopiste onkin jopa yhdeksän senttiä alempana, millä on todennäköisesti positiivinen vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin.

Moottorista on kaksi tehovaihtoehtoa, jotka ovat 96 kilowattia (130 hv) ja 250 newtonmetriä sekä 160 kilowattia (218 hv) ja 300 newtonia. Tehokkaammalla moottorilla varustettu malli kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Tarjolle tulee 40 ja 60 kilowattitunnin akustot, joiden toimintamatkat yhdellä latauksella 300 ja 470 kilometriä.

Meganen tietoviihdejärjestelmä tulee rakentumaan Googlen kehittämän Android Automotive OS:n päälle, kuten esimerkiksi Polestarissa ja uusimmissa sähkö-Volvoissa. Tervetullut ratkaisu tuo älypuhelimista tuttua sujuvuutta auton käyttöliittymään.

Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen keväällä 2022, mutta myynnin tarkemmasta käynnistymisestä tai hinnasta ei ole vielä tietoa.

Lue myös: Legendaarinen Renault-malli palaa markkinoille liki 30 vuoden jälkeen – valmistetaan samassa tehtaassa kuin alkuperäinen

Lähde: Renault

Lisää aiheesta:

Tässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroon"Maailman kilpailukykyisimpiä" – tästä ranskalaismaasturista leivotaan kovaa haastajaaTässä on Volkkarin uusi takavetoinen sähkömaasturi – se kuuluisa vetokoukkukin kuuluu pakettiinEnsi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinenJos kaksi poljinta tuntuu ylivoimaiselta: Maailman myydyin sähköauto uudistui täysinTop 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”
AutotAutouutuudetSähköautotRenaultLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa