Vakoilusta epäillyn HAV Dolphin -rahtialuksen omistavan norjalaisen HAV Charteringin toimitusjohtaja Nico Fürst vahvistaa puhelimitse STT:lle, että alus on matkalla Vaasaan.
Fürstin mukaan alus on tuomassa Belgiasta Suomeen teräspalkkeja. Alus on saapumassa Vaasaan torstaiaamuna, ja sen on määrä jatkaa matkaa perjantaina.
Fürst sanoo, että laivan vakoiluepäilyt ovat suuri väärinkäsitys.
– Saksan ja Hollannin viranomaiset tutkivat aluksen. Droonia ei löytynyt, eikä ollut mitään näyttöä siitä, että aluksella olisi ollut mitään toimintaa. Päätelmänä oli, että väitetty drooni oli peräisin toisesta aluksesta, ei meidän aluksestamme, sanoo Fürst.
Fürst kertoo, että aluksen miehistö on venäläinen ja siihen kuuluu seitsemän jäsentä.
Aiemmin STT tavoitti laivan kapteeniksi esittäytyneen englantia venäläisellä aksentilla puhuneen miehen. Mies kertoi, ettei ole oikea henkilö antamaan STT:lle haastattelua.
STT:n kysyessä, onko alus matkalla Suomeen ja mikä on aluksen lasti, mies katkaisi puhelun.
Hidas vauhti hämmästyttänyt
Riippumattoman venäläismedian Meduzan mukaan aluksen on epäilty liittyvän Venäjän harjoittamaan vakoiluun.
Aiemmin kesällä aluksesta uutisoineen Meduzan mukaan se oli ankkurissa Saksassa Kielin luoteispuolella kahdeksan päivää. Samaan aikaan lähistöllä Saksan 1. sukellusvenelaivueen tukikohdassa Eckernfördessä tehtiin useita droonihavaintoja.
Lisäksi uutissivusto on kertonut, että Saksan ja Hollannin poliisit ovat tutkineet aluksen, mutta eivät ole löytäneet aluksesta drooneja tai muuta epäilyttävää.
Epäilyksenä on ollut, että alus toimii venäläisten vakoiludroonien tukialuksena.
Alus seilaa Antiguan ja Barbudan lipun alla. Meduzan mukaan aluksen vauhti on ollut hidas, mikä on hämmästyttänyt viranomaisia, sillä yleensä aluksilla on kiire eteenpäin. Hitaan vauhdin on epäilty olevan merkki vakoilutoiminnasta.
Fürst kommentoi STT:lle, että vauhti on ollut HAV Dolphinin kokoiselle alukselle normaali.
– Alus on suunniteltu kulkemaan tuolla nopeudella.
Suojelupoliisi ja Suomenlahden merivartiosto kertoivat tänään STT:lle olevansa tietoisia Itämerellä kohti Vaasaa seilaavasta HAV Dolphin -rahtialuksesta. Merivartioston mukaan alusta valvotaan, jos se saapuu Suomen vesille.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) eivät halunneet kommentoida lainkaan medialle rahtialusta, kun molemmilta kysyttiin siitä tänään alkaneessa suurlähettiläskokouksessa.
Suomi voisi estää laivan saapumisen
Suomen valtiolla olisi periaatteessa oikeus estää laivan pääsy suomalaiseen satamaan, sanoo Åbo Akademin merioikeuden professori Henrik Ringbom.
– Tietysti siihen pitää olla päteviä syitä, mutta periaatteessa se on mahdollista, Ringbom sanoo.
Ringbom ei ota kantaa siihen, miten todennäköistä olisi, että HAV Dolphin -aluksen pääsy Vaasaan estettäisiin.
Aluemerien kohdalla, jotka voivat ulottua 12 meripeninkulman (22,2 kilometriä) päähän rannikosta, laivoilla on oikeus kulkea, jos ne eivät vaaranna rantavaltioiden turvallisuutta.
Jos näin tapahtuisi, voitaisiin turvallisuutta vaarantanut laiva ohjata alueelta pois. Vakoilu ei ole esimerkiksi sallittua aluemerellä.
Uloimmalla merialueella eli talousvyöhykkeellä on Ringbomin mukaan vähiten rajoituksia.
– Laivoilla on näillä merialueilla navigointivapaus. Tiedonhankinnan oikeudelliset rajat ovat tällä alueella epäselvät.
Droonien käytöstä ei merioikeussopimuksissa Ringbomin mukaan linjata, mutta hän huomauttaa, että droonien käytöstä Suomen ilmatilassa on monenlaisia rajoituksia.
Juttua on päivitetty kauttaaltaan lisätiedoilla 25.8. kello 12.00, 13.50, 15.26 ja 16.59.