Mainos

D-vitamiini voi ehkäistä flunssan – vitamiinilisä monille tarpeen

D-vitamiinilisien syöminen näyttäisi tuoreen tutkimuksen mukaan suojaavan akuutteja hengitystieinfektioita vastaan. Vaikutus havaitaan etenkin henkilöillä, joilla on D-vitamiinin vajausta.

Havainnot D-vitamiinin hyödyistä flunssaan julkaistiin British Medical Journalissa, ja ne perustuvat 25 satunnaistetun tutkimuksen ja 11 000 potilaan tietojen meta-analyysiin.

Tulosten perusteella päivittäinen tai viikoittainen D-vitamiinilisien syöminen pienentää hengitystieinfektioiden riskiä jopa 50 prosenttia. Tämä havaittiin osallistujilla, joiden D-vitamiinitasot olivat riittämättömät, mutta jonkinlainen vaikutus näkyi myös muilla osallistujilla. Satunnaiset suuret D-vitamiiniannokset eivät vaikuttaneet sairasteluun, tulokset osoittivat.

D-vitamiinilisä monille tarpeen 

Viitteitä D-vitamiinin flunssaa ehkäisevästä vaikutuksesta on saatu aiemminkin, mutta tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Nyt julkaistut tulokset ovat kuitenkin tutkijoiden mukaan luotettavia, sillä ne perustuvat tutkimuksiin osallistuneiden potilaiden yksilöllisten terveystietojen uuteen analyysiin. Yleensä meta-analyyseissä tarkastellaan vain tutkimusten johtopäätöksiä ja tuloksia.

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät voivat olla monille tarpeen. Näin on varsinkin, jos ruokavalio ei sisällä paljon D-vitamiinia sisältäviä ruokia, kuten kalaa ja vitaminoituja margariineja ja maitotuotteita.

Nykyisten suomalaissuositusten mukaan aikuisten olisi hyvä saada D-vitamiinia päivittäin ainakin 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiaiden 25 mikrogrammaa. 

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

***

25:24

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.