CNN: Tutkijat löysivät sormenjäljen maailmankaikkeuden ensimmäisestä valosta

Tutkijat uskovat löytäneensä jälkiä maailman ensimmäisestä valosta. Tiedemiehet eivät ole koskaan olleet lähempänä niinsanottua kosmista aamunkoittoa.

Muun muassa CNN lainaa muutama päivä sitten Naturessa julkaistua artikkelia ja kertoo, että maailmankaikkeuden ensimmäisen valon sormenjälki on vedyn jäljessä oleva taustasäteily.

Ensimmäisen valon uskotaan syntyneen ensimmäisistä tähdistä, jotka muodostuivat Big Bangin eli alkuräjähdyksen jälkeen miljardeja vuosia sitten.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme nähneet maailmankaikkeuden ensimmäisen signaalin, sanoo Arizona State Universityn tähtitieteilijä Judd Bowman.

Fyysikot ovat uskoneet, että Big Bangin jälkeen maailmankaikkeudessa vallitsi pimeys noin 180 miljoonaa vuotta.

Löydöt tehtiin radioteleskoopilla Länsi-Australiassa, Murchisonin observatoriossa. Sitä ylläpitää Australia's Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO).

Tähtitieteilijä Keith Bannister CSIROsta sanoo, että löytö on hyvin pitkän matkan alku. Nyt varmistettu signaali on virstanpylväs, jonka jälkeen tehdään lisää työtä aiheen parissa.