Britannia kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin – "Näkyy Suomessa vuosikymmenien päästä"

Diesel- ja bensiiniautojen myynti halutaan loppuvan Britanniassa vuoteen 2040 mennessä ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Britannian hallitus päätti myyntikiellosta tänään. Britannia kieltää diesel- ja bensiiniautojen lisäksi myös hybridiautot, eli sähkö- ja polttomoottorit yhdistävät autot. Britannian ympäristöministeriö kertoi kiellosta tiedotteessa tänään.

Ranskassa tehtiin vastaavasta päätös vain kolme viikkoa sitten.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää päätöksiä vahvoina viesteinä siitä, mihin suuntaan liikenteen päästöjä pitäisi maiden mielestä viedä.

– Tämä on signaali, että myös autoteollisuuden pitäisi panostaa merkittävällä tavalla vaihtoehtoisiin energiamuotoihin.

Päätöksen vaikutukset näkyvät Niemisen mukaan Suomessa vasta vuosikymmenien päästä.

– Meidän autokannalla käyttö alkaisi lopullisesti loppua 2060-luvulla.

Suomeen ei tulossa kieltoa

Suomen hallitus ei ole pohtinut diesel- ja bensiiniautojen myynnin kieltämistä, kertoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) Demokraatille viime viikolla.

Niemisen mukaan Ranskan ja Britannian päätösten vaikutus Suomelle riippuu siitä, miten uudet teknologiat, kuten sähkö- ja vetyautot kehittyvät. Dieselautojen määrä on vähentynyt Suomessa itsestään sitä mukaa kun bensiinimoottorit ovat kehittyneet, Nieminen sanoo.

– Pitää myös muistaa, että bensiini- ja dieselautoissa voi käyttää biopolttoaineita. Niiden käyttöä on suunniteltu lisättävän Suomessakin, mikä tarkoittaa, että autojen päästöt vähenenevät ja niiden teknologia kehittyy.

Diesel Suomessa harvinaisempi kuin muualla

Nieminen ei usko, että Ranskan ja Britannian päätöksillä olisi vaikutusta suomalaisten omistamien käytettyjen dieselautojen arvoon.

– Jos dieselautojen käyttö kiellettäisiin meillä, sillä voisi olla vaikutusta autojen arvoon. Esimerkiksi Saksassa on kaavailtu tällaisia ympäristövyöhykkeitä.

Suomessa dieselautojen ajamiseen ei ole kaavailtu rajoituksia, toisin kuin kaupunkikeskustoissa muualla Euroopassa.

Ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa ja Stuttgartissa varsinkin vanhoilla dieselautoilla ajamista joko rajoitetaan, aiotaan rajoittaa tai niille kehitetään maksuja. Syynä ovat dieselmoottoreiden typpioksidipäästöt, jotka ovat haitallisia terveydelle.

Nieminen uskoo, että Suomessa ei ole haluttu rajoittaa dieselautoilla ajamista. Hänen mukaansa niiden osuus autokannasta on paljon pienempi kuin monessa muussa maassa.

– Ranskassa dieselautojen osuus on ollut lähes 80 prosentissa, meillä huomattavasti paljon alempi, enintään noin 50 prosentissa. Päästöjä ei niin paljon, joten ei ole ollut tarvetta keskustella rajoittamisesta. 

26.7. klo 20.27: Otsikon sähkö-sana korjattu bensiiniksi.

Lue myös:

    Uusimmat