Brändiasiantuntija MTV Uutislivessä: Posti palaa kotiin

Brändiasiantuntija Ville Tolvanen pitää Postin uutta logoa paluuna tuttuun ja turvalliseen.

– Kyllä tämä on suomalaisen Postin kotiinpaluu. Vähän tuntuu, että tässä on tultu samalla muutama vuosikymmen takaisinpäin. Nyt haetaan selvästi jotain vahvaa tuttua ja turvallista seikkailun jälkeen, MTV Uutislivessä vieraillut Tolvanen arvioi.

Tolvanen ei kuitenkaan arvostele Postin Itella-seikkailua, vaan pitää toimia ymmärrettävinä silloisessa taloustilanteessa.

– Silloin oli valtava ekspansio, kansainvälistyminen ja aito yritys olla kansainvälinen yritys. Silloin oli ymmärrettävää hakea uudistuvaa nimeä koko toiminnalle ja konsernille. Maailma on nyt toinen ja on ymmärrettävää, että siitä luovutaan, Tolvanen perustelee.

Taantuma-aikoina perinteiset arvot nousevat yleensä esille. Se näkyy myös brändäämisessä. Tolvasen mukaan onkin hyvin mahdollista, että nimivaihdoksia nähdään myös Postin jälkeen.

Ennen tänään julkistettua muutosta Posti toimi niin Itella kuin Posti -brändeillä. Tolvanen pitää asetelmaa hieman epäonnistuneena.

– Itella oli nimenä kansainvälisille toimijoille, joilla oli fokus venäjällä ja näissä uusissa palveluissa. Suomeen jäi erikoinen tilanne, jossa kuluttaja sai paketteja Itellalta, mutta jos ei sattunut olemaan kotona, ne joutui hakemaan Postista. Ehkä siinä mielessä tätä ei ollut ajateltu ihan loppuun, hän pohtii.

Brändäys on johtamisen työkalu

Tolvanen korostaa brändäyksen tärkeyttä nykyarjen kommunikaatiotulvan keskellä.

– Kommunikaatiotulvassa asiat uhkaavat hukkua. Brändäämisessä ollaan kyllä aitojen asioiden, ihmisten, ja tunnusten heijastamisessa. Brändäämistä ei tehdä  pelkästään ulospäin, se on johtamisen työkalu, Tolvanen muistuttaa.

Tolvanen toivookin, että Postin uudistus antaisi nimenomaan postilaisille voimaa työhön.

Yritysjärjestelyjä edessä?

Tolvanen arvelee, että valtion omistajaohjauksella on voinut olla merkitystä Postin uudistuksessa.

– Nyt tämä emo on Posti, kun aiemmin emo oli Itella, jolla oli postitoimintoja suomessa. Nyt todellakin tehdään tällainen kotiinkutsu. Saattaa olla, että omistajaohjaus on sanonut että toiminnan pitää olla kannattavaa ja kilpailukykyistä kaikilla aloilla - tiedä vaikka tässä nähtäisiin jotain yritysjärjestelyjä, Tolvanen spekuloi.

Lue myös:

    Uusimmat