Black Friday sekoittaa shoppailijat hurjilla alennuksilla – rantautuuko hysteria Suomeen?

Perjantaina 28. marraskuuta vietettävä Black Friday on Amerikassa tunnettu shoppailupäivä, jolloin ihmismassat jonottavat kauppoihin päästäkseen ensimmäisenä käsiksi alennustuotteisiin. Myös Pohjoismaissa on napattu tästä loistava alennusmyyntikikka – joskin huomattavasti maltillisemmin.

Amerikkalaiset hysteerikseksi tekevä shoppailu- ja alennuspäivä Black Friday tekee tuloaan myös Suomeen. Black Friday – eli ”Musta perjantai” – on marraskuun viimeinen perjantai, jolloin amerikkalaiset kaupat ovat perinteisesti tarjonneet asiakkailleen huikeita alennustarjouksia. Jonot ovat pitkiä, kun kauppojen ovien taakse kerääntyy jonoa jo edellisenä yönä. Kun ovet aukeavat, ihmismassat suorastaan vyöryävät jopa 80–90 prosentin alennusten kimppuun. Ihmiset kiljuvat, repivät tuotteita toistensa käsistä ja rynnivät toistensa päälle hysteerisinä.

Mikä Black Friday?

Black Friday on Yhdysvalloista lähtöisin oleva kauppojen joulusesongin avajaispäivä, joka pidetään kiitospäivän jälkeisenä päivänä. USA:ssa Black Friday on yksi vuoden vilkkaimmista ostospäivistä.

Black Friday nimellä tarkoitetaan, että perjantai voi kääntää kauppojen tuotot mustalle (”black”) erotukseksi tappiota merkitsevästä punaisesta. Termi keksittiin 1960-luvulla.

Black Fridayn jälkeen seuraavana maanantaina on Cyber Monday, jonka tarjoukset löytyvät verkkokaupoista. Kyseisenä maanantaina eritoten elektroniikkaliikkeet myyvät tuotteitaan alehinnoin.

– Amerikkalaiset kuluttavat vuosittain Black Fridayn aikana jopa kymmeniä miljardeja dollareita.

Koska nopeat syövät hitaat, loukkaantumisilta on vaikea välttyä: USA:n kivijalkakaupoissa ihmiset ovat turvautuneet jopa nyrkkeihin ja pippurisumutteisiin taistellessaan aletuotteista. Kuolonuhreiltakaan ei ole vältytty.

Alepäivää kaupitellaan loistavaksi tilaisuudeksi ostaa joululahjoja, ja suosituimmiksi tuotteiksi on listattu muun muassa televisiot, iPhonet sekä muuta elektroniikkaa.

Suomalaiset googlettavat Mustaa Perjantaita

Myös suomalaiset verkko-ostosten tekijät ovat kiinnostuneet Black Friday -ilmiöstä: siitä kertovat aiheeseen liittyvät Google-haut.

Esimerkiksi vuoden 2013 marraskuussa suomalaiset hakivat Googlella Black Fridayta ja Mustaa perjantaita jo 25 100 kertaa. Vielä vuonna 2012 hakujen määrä oli noin 16 400.

Suomessa alennukset näkyvät verkkokaupoissa

Black Friday -ilmiö on tekemässä jalansijaa myös Suomessa, ja se näkyy eritoten verkkokaupoissa.

Kivijalkakaupoissa hysteeriset Black Friday -tarjoukset ovat vielä harvinaisia, mutta monet yritykset ovat yhdistäneet alepäivän sijoittumaan sekä verkkokauppaan ja myymälöihin.

Osa verkkokaupoista käyttääkin termiä Cyber Friday erottaakseen, että kyse on ainoastaan verkkokauppojen tarjouksista.

Suomessa osa verkkokaupoista on laajentanut Black Fridayn kestämään koko viikonlopun käyttäen termiä Black Weekend. Alennukset ovat maltillisempia verraten USA:n alennuksiin.

Suomessa Black Friday -alennuksia tarjoavat muun muassa vaateverkkokaupat Nelly.com, Zalando, Boozt.com, Change ja Ellos.

Erilaisia kodintarvikkeita ja leluja alehinnoin tarjoavat esimerkiksi JYSK, cdon.com, alphageek.fi ja Toys R Us.

Myös verkkokauppojen alennuskoodeja tarjoava CupoNation on mukana ilmiössä: varsinaiset tarjoukset ja mukana olevat verkkokaupat selviävät vasta perjantaina 28.11.2014.

Vuoden 2013 Black Friday aiheutti kaaosta Jenkeissä

Lähteet: Cuponation.fi, Taloussanomat.fi, Wikipedia, Youtube

Lue myös:

    Uusimmat