Kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa tapaukseen, jossa lippukauppa ja asiakas ajautuivat erimielisyyksiin yhteensä 9 euron palvelumaksuista. Maksu liittyi peruuntuneeseen balettiesitykseen.
Kuluttajariitalautakunnalta kysyttiin mielipidettä, kun asiakas ja verkossa toimiva lippukauppa ajautuivat erimielisyyksiin. Asiakas oli ostanut liput balettiesitykseen maaliskuulle 2020 ja maksanut niistä yhteensä 149 euroa. Tapahtuma kuitenkin peruuntui ja sitten alkoi kina.
Asiakas olisi halunnut, että lippujen hinnan lisäksi hänelle olisi hyvitetty myös lippujen välittäjän perimät käsittelymaksut, 4,5 euroa per henkilö eli yhteensä yhdeksän euroa.
Asiakkaan mukaan lippujen välittäjällä ei ole oikeutta mihinkään korvaukseen tai palkkioon, kun tarjottua hyödykettä, siis sitä balettiesitystä, ei ole toimitettu. Asiakas piti myös myyjän ehtoja kohtuuttomina, koska ne oli asetettu yksipuolisesti, eikä asiakkaalla ollut mahdollisuutta valita muuta välittäjää.
Lippumyyjä oli eri mieltä maksun palautuksesta. Sen käyttäjäsopimuksessa todettiin, että peruutuksista vastaa tapahtuman järjestäjä, ei lippujen välittäjä, ja että sellaisissa tapauksissa välittäjä pitää itsellään palvelupalkkion tai käsittelymaksun. Lisäksi kuluttajille toimitetuissa lipuissa on lippumyyjän mukaan maininta: ”Peruuntumistilanteessa käsittelymaksu 4,50 e”.
Kuluttajariitalautakuntaa ei myyjän perustelu lämmittänyt. Lautakunnan mukaan käyttäjäehdoissa ei ollut mainintaa euromääräisestä peruutuksen käsittelymaksusta. Lisäksi lautakunta katsoi, ettei lippuihin merkitty euromääräinen hinta ollut riittävä ratkaisu, koska asiakas sai liput vasta sopimuksen tekemisen jälkeen.
Lautakunnan mukaan liput oli ostettu etämyynnistä, eikä myyjä ollut kertonut käsittelymaksujen perimisestä etämyyntisäännösten edellyttämällä tavalla. Lautakunta totesi, että kuluttajalla on oikeus saada maksamansa hinta kokonaisuudessaan takaisin, jos sovittua palvelua ei ole tarjottu. Jos tapahtumanjärjestäjä käyttää lippujen myynnissä ja palautuksessa erillistä välittäjää, tulee tapahtumanjärjestäjän vastata aiheutuvista kustannuksista.
Kuluttajariitalautakunta päätti yksimielisesti suosittaa, että lippujen välittäjä hyvittää asiakkaalle kiistan kohteena olleet 9 euroa.
Uusimmat
-
05:58
120 miljoonan Eurojackpot-arvonnassa kaksi täysosumaa!
-
05:55
Huomasitko? Erikoinen lentäjähahmo vilkkuu SM-liigalähetyksissä – taustalta paljastuu entinen NHL-pelaaja: "Miten tämän nyt osaisi selittää..."
-
05:32
Mittava Ukraina-paketti läpi Yhdysvaltain senaatissa – Biden lupaa aseapua jo tällä viikolla
-
05:32
Asiantuntija Ukrainan sodasta: Eurooppa ei ole epäonnistunut, vaan herännyt – "Nyt on pakko auttaa"
-
05:24
Venäjän apulaispuolustusministeri pidätetty
-
05:15
Live klo 9: Miten EU:n pitää vastata Venäjän uhkaan arktisella alueella?
-
05:08
MTV seuraa: Aamuliikenteessä laajalti pääkallokeli – lumisade jatkuu osassa maata
-
00:01
Nordea: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun
-
23:59
Stubb kertoi sukujuuristaan Ruotsin hoviin
-
22:58
Lastenrattaat syttyivät tuleen rappukäytävässä Jyväskylässä – pelastuslaitokselta painokas muistutus
-
22:48
Sebastian Vettel reagoi Kimi Räikköseen ytimekkäästi – joutui korjaamaan vastaustaan
-
22:30
Täydellinen esitys – Leijonat-sankari sai joukkuekaverin ansaitut kehut
-
22:22
Stubb puolisoineen juhlaillallisilla Ruotsissa – tältä näyttää illan pukuloisto!
-
21:58
"Siinä ei hirveästi mietitty Akia" – Kolmiodraama-Mirellan ja Joonatanin piikittelyt eivät jää katsojilta huomaamatta
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
20:48
Euroopan paras lokinmatkija kruunattiin – kuuntele kirkuvat kisasuoritukset
-
Lataa lisää