Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Balettiesityksen peruminen sytytti kiistan rahasta: Kenelle kuuluvat 9 euron palvelumaksut?

Balettiesityksen peruminen synnytti kiistan rahasta.
Balettiesityksen peruminen synnytti kiistan rahasta./All Over Press
Julkaistu 16.12.2021 18:56

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa tapaukseen, jossa lippukauppa ja asiakas ajautuivat erimielisyyksiin yhteensä 9 euron palvelumaksuista. Maksu liittyi peruuntuneeseen balettiesitykseen.

Kuluttajariitalautakunnalta kysyttiin mielipidettä, kun asiakas ja verkossa toimiva lippukauppa ajautuivat erimielisyyksiin. Asiakas oli ostanut liput balettiesitykseen maaliskuulle 2020 ja maksanut niistä yhteensä 149 euroa. Tapahtuma kuitenkin peruuntui ja sitten alkoi kina.

Asiakas olisi halunnut, että lippujen hinnan lisäksi hänelle olisi hyvitetty myös lippujen välittäjän perimät käsittelymaksut, 4,5 euroa per henkilö eli yhteensä yhdeksän euroa.

Asiakkaan mukaan lippujen välittäjällä ei ole oikeutta mihinkään korvaukseen tai palkkioon, kun tarjottua hyödykettä, siis sitä balettiesitystä, ei ole toimitettu. Asiakas piti myös myyjän ehtoja kohtuuttomina, koska ne oli asetettu yksipuolisesti, eikä asiakkaalla ollut mahdollisuutta valita muuta välittäjää.

Lippumyyjä oli eri mieltä maksun palautuksesta. Sen käyttäjäsopimuksessa todettiin, että peruutuksista vastaa tapahtuman järjestäjä, ei lippujen välittäjä, ja että sellaisissa tapauksissa välittäjä pitää itsellään palvelupalkkion tai käsittelymaksun. Lisäksi kuluttajille toimitetuissa lipuissa on lippumyyjän mukaan maininta: ”Peruuntumistilanteessa käsittelymaksu 4,50 e”.

Kuluttajariitalautakuntaa ei myyjän perustelu lämmittänyt. Lautakunnan mukaan käyttäjäehdoissa ei ollut mainintaa euromääräisestä peruutuksen käsittelymaksusta. Lisäksi lautakunta katsoi, ettei lippuihin merkitty euromääräinen hinta ollut riittävä ratkaisu, koska asiakas sai liput vasta sopimuksen tekemisen jälkeen.

Lautakunnan mukaan liput oli ostettu etämyynnistä, eikä myyjä ollut kertonut käsittelymaksujen perimisestä etämyyntisäännösten edellyttämällä tavalla. Lautakunta totesi, että kuluttajalla on oikeus saada maksamansa hinta kokonaisuudessaan takaisin, jos sovittua palvelua ei ole tarjottu. Jos tapahtumanjärjestäjä käyttää lippujen myynnissä ja palautuksessa erillistä välittäjää, tulee tapahtumanjärjestäjän vastata aiheutuvista kustannuksista.

Kuluttajariitalautakunta päätti yksimielisesti suosittaa, että lippujen välittäjä hyvittää asiakkaalle kiistan kohteena olleet 9 euroa.

Lisää aiheesta:

Asiakas tilasi kuulokkeet, mutta myyjä peruutti tilauksen liian halpaan hintaan vedoten – miten kuulokekiista ratkesi?Muuttomiehet eivät saapuneet paikalle sovitusti – kuluttajariitalautakunta arvioi, onko korvauksiin perusteitaAsiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"Kuluttaja: Lippupiste ei korvaa palvelumaksuja Kuluttajariitalautakunnan suositusten mukaisestiOstitko auton tällä tavoin? Jos myyjä unohti kertoa pari juttua, saat palauttaa auton vielä vuodenkin päästäJos autokauppias unohtaa kertoa tämän asian, voi auton palauttaa vielä vuodenkin päästä
KuluttajariidatKulttuuriRahaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 29.11.19:08
    Televisiot

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua