Huomenta Suomessa keskusteltiin perjantaina avokonttoreiden hyödyistä ja haitoista. Vaikka työtulos konttoreissa heikkenee, miksi niihin silti siirrytään? Katso keskustelu videolta yltä.
Jopa 70 prosenttia avotoimistoissa työskentelevistä kokee työskentelynsä keskeytyvän melko usein tai häiriintyvän usein, käy ilmi Martela Insightsin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tehdystä tutkimuksesta.
Pahimmat häiriötekijät ovat työkavereiden väliset keskustelut ja puheluiden äänet.
– Se on kuormittava tapa tehdä töitä, mutta valitettavasti työn lopputulos on myös huonompi. Eli sattuu enemmän virheitä, kun työ keskeytyy, ja työnteko hidastuu, sanoo Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilainen.
Lisäksi avokonttorin hälinä vaikuttaa työssä palautumiseen ja kokemukseen työpaikan ilmapiiristä.
Työntekeminen on muuttunut
Miksi avokonttoreihin silti siirrytään, jos haitat ovat niin merkittäviä? Martelan työympäristöasiantuntija Eeva Terävä nostaa Huomenta Suomessa esiin yhteistyön.
– Työn tekeminen on pitkälti muuttunut sellaiseksi, että ongelmia pitää ratkaista yhdessä, ja se on avokonttoreiden hyvä puoli verrattuna huonetoimistoihin. Eli kohdataan toisia, pystytään keskustelemaan yhdessä ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä, se on hyvä puoli, Terävä listaa.
Myös kulut ovat yksi merkittävä syy, miksi avokonttoreita suositaan. Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeita ja Terävän mukaan jopa 50 prosenttia työhuoneista on koko ajan tyhjänä. Esimerkiksi Suomen Lähetysseuralla, jonka huonetoimistot vaihtuivat avokonttoriin, tilantarve väheni puolella.