Avaimissa haavoittuvuus: 24 automallia varastettavissa 200 euron laitteella

Saksalaistutkijat ruotivat ajoneuvojen langattoman avainjärjestelmän turvallisuutta tuoreessa tutkimuksessaan.

Saksan autoliitto ADAC julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan sadat tuhannet autot ovat varastettavissa helpolla hakkerointimenetelmällä, Wired-sivusto kertoo.

ADACin tutkijoiden mukaan 24 eri automallia 19 valmistajalta ovat varastettavissa avaimen signaalia vahvistamalla. Menetelmän avulla on mahdollista sekä avata lukot että käynnistää auto.

– Tämä selvä haavoittuvuus auton avaimissa helpottaa varkaiden työtä valtavasti. Avainten ja auton välistä yhteyttä voi helposti laajentaa satoja metrejä kattavaksi riippumatta siitä, onko alkuperäinen avain esimerkiksi kotona tai omistajan taskussa, ADACin verkkosivuilla tiedotetaan tutkimuksen löydöksistä.

Tutkijat pystyivät todentamaan tarkat merkit ja mallit, jotka ovat vaarassa. He uskovat, että sadat tuhannet ajoneuvot on mahdollista varastaa tällä menetelmällä.

Hakkeroitavissa olevat automallit ADACin mukaan

Audi A3, A4 ja A6
BMW 730d
Citroen DS4 CrossBack
Ford Galaxy ja Eco-Sport
Honda HR-V
Hyundai Santa Fe CRDi
Kia Optima
Lexus RX 450h
Mazda CX-5
Mini Clubman
Mitsubishi Outlander
Nissan Qashqai ja Leaf
Opel Ampera
Range Rover Evoque
Renault Traffic
SsangYong Tivoli XDi
Subaru Levorg
Toyota RAV4
Volkswagen Golf GTD ja Touran 5T

Autojen avainten hakkerointi ei ole uusi ilmiö. Sveitsiläiset tutkijat julkaisivat vuonna 2011 tutkimuksen, jossa kuvailtiin samantyyppistä hakkerointia.

ADACin tutkijoiden mukaan hakkerointi kuitenkin onnistuu paljon edullisemmalla laitteella, jonka hinta on arviolta noin 200 euroa.

Tutkijat eivät paljastaneet kokeilemiaan menetelmiä yksityiskohtaisesti, jotta varkaat eivät voisi hyödyntää niitä. Heidän mukaansa menetelmä on kuitenkin niin yksinkertainen, että jokainen toisen lukukauden sähköopiskelija voisi rakentaa laitteen ilman ylimääräistä teknistä ohjausta.

Wirtschafts Woche -talouslehden mukaan Saksassa yleistyneiden autovarkauksien myötä autonvalmistajat ovat yrittäneet ja yrittävät edelleen parantaa turvallisuutta aktiivisesti.

ADACin tutkijat varoittavat, että helppoa ratkaisua heidän esittämän hyökkäyksen estämiselle ei ole. Tällä hetkellä yksi keino on avaimen säilyttäminen paikassa, jonne radiosignaalit eivät ulotu, kuten pakastimessa.

Tutkijoiden mukaan vastuu ongelman korjaamisesta on autonvalmistajilla.

– Avaimettoman lukitusjärjestelmän täytyy olla yhtä turvallinen kuin mitä tavalliset avaimet ovat.

Lähde: Wired

Lue myös:

    Uusimmat